Ingress The Game - Houten Meltdown

It's happening all around you. They aren't coming. They're already here.
Het moet vraagtekens oproepen. In een lokale eetgelegenheid verzamelt zich een groep individuen. Ze komen binnen en kijken wijfelend rond, op zoek naar herkenning. Bij het codewoord "Ingress" veert iedereen op. Mensen van allerlei soorten, maten en achtergronden. Je zou niet zeggen dat ze bij elkaar horen. Binnen no-time neemt de groep de halve tent in beslag.

Smartphones en tablets (met oortjes en extra batterypacks) liggen ongegeneerd midden op tafel, evenals afgedrukte Google Maps met stippen en lijnen. Ze praten met elkaar, maar maken eveneens afwezig en driftig gebruik van hun gadgets, communicerend met de buitenwereld. Niemand schijnt behoefte te hebben om "sociaal te doen" :-) En toch, als je beter kijkt zijn ze allemaal met hetzelfde bezig...

Er wordt druk gepraat over "aanvalsploegen", "veegploegen", "vulploegen", "sectoren" en "clusters". Teams worden samengesteld. Wandelteams, fietsteams, en autoteams. En er wordt gediscussierd over de meest ideale route om "de operatie zo effectief mogelijk uit te voeren".

"En wat te doen bij tegenstand?". Via de gadgets wordt er druk overlegd met een "OPS". Iemand die er niet bij is, maar op afstand iedereen geinformeerd houdt over "de voortgang van de operatie en vijandelijke activiteiten". Zodat teams onderweg eventueel "hun aanvalsplan kunnen bijstellen".

Als je niet beter weet is er een aanslag op komst.

Ik deed mee aan operatie "Houten Meltdown". Het was voorbereid in besloten digitale huiskamers van diverse social media. Het (mot)regende, maar dat gaf niet. De "blauwe" stad moest "groen"! Mensen lieten hun hondjes uit en kinderen speelden in het park. Mensen met smartphones kwamen voorbij. Een vertrouwd straatbeeld. En niemand had een idee van de strijd die er boven hun hoofd woedde.

In NLP-termen heb je een vooronderstelling "De kaart is niet het gebied". Bij Ingress is dat... letterlijk.

En ondanks alles: het is maar een spelletje. :-)




21 opmerkingen:

  1. Onder 'Houten Meltdown' zouden zou ik het volgende verstaan: "Heel het dorp van jouw kleur maken" en zorgen dat het even zo blijft staan om je stempel te drukken. Sorry, maar "Houten Meltdown" was een behoorlijke flop. Het halve dorp is alweer blauw (zie screenshot), er waren zelfs al mensen bezig om er voor te zorgen dat alles gelijk weer om ging toen de actie nog aan de gang was.... Heeft jullie ops dat gemist? Geen tegengas gezien. Hoe lang heeft "het hele dorp" nou groen gestaan?

    Neem een voorbeeld aan "Nieuwegein, paint it blue!" daar was binnen 2 uur heel Nieuwegein blauw.... en dat zonder ops....


    Jullie screenshot is van 'het beste moment' en zelfs daar is niet alles blauw....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En hoe lang heeft het gestaan? 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meltdown zegt precies wat het is, ontdooien.
    Los van het feit of het daarna weer bevriest.
    Ik begrijp jullie pogingen deze actie te kleineren, no offense. Mocht je de gestelde doelen kennen dan kun je niets anders zeggen dan dan de actie geslaagd is...

    Tuurlijk spelen jullie beter, sneller, efficiënter, intelligenter, onsportiever en zeikeriger.
    Maar dat probeer ik toch ook niet te ontkrachten?
    Chapeau met jullie 'zijn'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De actie is niet heel slecht bedacht, alleen best wel bedroevend uitgevoerd gezien de screenshot het hoogtepunt was. Velden werden al heel snel neergehaald.
    En tip, pik voor de volgende keer een betere ops. Kreeg toch vragen uit jullie "veld" waar ik me vraagtekens bij had.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk om de reacties van de tegenspelers hieronder te lezen. Vooral de rancune van TheNetGuardian. Je verlaagt jezelf door op die manier te reageren op een blogpost van iemand die beschrijft hoe hij het ervaren heeft. Het doel was niet om Houten groen te houden: dat is gewoon niet mogelijk gegeven de blauwe overheersing. Wij hebben een leuke middag gehad en ons vermaakt. Missie geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastisch, jullie reacties! :D Ik voel me vereerd dat de RES er meteen bovenop springt. Aangezien ik nog een aantal levels te gaan heb, beloof ik jullie portals nog veelvuldig groen te maken :D


    Dat ik voor ENL heb gekozen, is omdat daar zoveel leuke & gezellige mensen zitten. Dat heeft zich in Houten wel weer bewezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb mijn opmerkingen maar even weggehaald.... blijkbaar was t tegen vele zere voetjes....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het mag van mij blijven staan. We maken het op straat wel een keer goed. Waar stond je Guardian ook alweer? :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gooi zelf dan ook niet olie op het vuur met dit commentaar :/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nee hoor, niet tegen zere voetjes alleen totaal niet ter zake doende en ook een beetje denigrerend. En eigenlijk ook een beetje laf om dan nu er commentaar op je opmerking komt om hem weg te halen c.q nu als 'Guest' te laten staan. 'Nuff said.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hej André leuke blog, ik schaam me bijna voor mijn res genoten.
    Ik en vele anderen in denhaag gaat het om de lol.
    Jammer dat sommige fanatiekelingen daar anders over denken.
    In 2015 zijn ik en een paar anderen iets ludieks van plan dat hoor je nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou @Perry Bakker, dat klinkt haast als een cross-faction evenement. Daar ben ik helemaal voor in! Ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Cross-faction? Lijkt me leuk om een keer mee te maken. Als ik zie wat ze in Engeland afgelopen week hebben gedaan (die vlag) dan zou ik graag ook zo'n actie in NL willen meemaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Helemaal mee eens Jean-Paul. Het enige probleem is dat wij alleen maar blauw in onze vlag hebben en geen groen... :D Wat zou nou een typisch NL-statement zijn om over het land neer te leggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Eigenlijk ben ik nu wel nieuwsgierig wie jij bent in Ingress. Zover ik weet was er afgelopen zaterdag geen Esther bij de deelnemers :) Je kunt me ook een Dm sturen als je dat niet openbaar wilt plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een groen/blauwe leeuw? Maar dat wordt een flinke uitdaging qua planning...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van ons complimenten! We hebben Houten nog nooit zo groen gezien, prima georganiseerde actie die bewijst dat je met goede samenwerking zelfs in Houten iets kan bereiken!

    Groetjes Plakboek & Chiquita (RES)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk geschreven blog! Met plezier gelezen en jammer dat er niet 1 of 2 leuke anekdotes in stonden. Nu had het over iedere stad kunnen gaan. Maar toch mijn complimenten!

    Goed georganiseerde actie van jullie. Dat er snel weer blauwe p8jes verschenen was misschien te verwachten. En dat we een blauwe stad worden genoemd, en dat jullie over deze actie een blog schrijven, voelt vanzelfsprekend als een compliment.

    Dat laatste screenshot was nog niet eens jullie groene hoogtepunt. Volgens mij is Houten echt op bijna 1 portal na groen geweest (?)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank je wel voor je reactie, volharder. Na onze actie in Houten zagen we je blauwe naam inderdaad al snel in de COMM's verschijnen. Het zal wel aan je naam liggen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen