Voor God, Vaderland, en Hare Majesteit

Hoofdpoort Alexanderkazerne Den Haag

Heel wat uren heb ik bij deze poort op wacht gestaan. "De vijand" moest buiten blijven. Dag en nacht afzien, in weer en wind ontberingen lijden, kerst of geen kerst. En dat allemaal voor God, Vaderland, en Hare Majesteit. Met gevaar voor eigen leven… (oké, overdrijven is ook een vak ;-) ...urenlang pasjes en pasfoto's controleren met een geladen uzi aan mijn schouder.

Nu, 20 jaar later, als ik vanaf deze plek de Alexanderkazerne overzie, dan bekruipt me de vraag wat het allemaal voor nut had. De keren dat je werd afgesnauwd door de sergeant, omdat je niet alert was. Totaal overbodig. Er valt niets meer te bewaken. "De vijand" wil er zelfs niet meer in. Ik had in diezelfde tijd heel veel andere leuke dingen kunnen doen.

Maar jezelf afvragen waarom je iets doet is blijkbaar niet genoeg. Of in ieder geval, het is maar tijdelijk. Wat je vandaag opbouwt kan morgen verouderd zijn. Dan heeft het zijn nut bewezen en wordt het weer afgebroken. Het maakt tijd en ruimte vrij voor iets nieuws.

Naast waarom is het even belangrijk om je af te vragen wat je intenties zijn. Bij alles wat je doet: Volg je je passie?

Het enige foute antwoord op deze vraag is: "Nee, dit hoort nu eenmaal zo. En zo doen we het al jaren". Als je de vraag te vaak met Nee moet beantwoorden, dan wordt het tijd om iets te veranderen. Alleen met de juiste intenties krijgt de vraag ­waarom nut.

Mijn tijd aan de poort had zijn nut. Ik heb er lessen geleerd en kreeg er nieuwe inzichten. Mijn persoonlijkheid groeide en mijn karakter werd gevormd. Zodat ik de problemen en hindernissen van vandaag beter aan kan. Ik heb leren inzien dat ik niet veel te klagen heb. Bij die poort realiseerde ik me dat ik als mens iets waard ben. Ik heb iets toe te voegen aan deze wereld. En geen mens neemt me dat af.

Als straks de poort neer gaat, dan zullen zijn lessen blijven.

Vraag: Heb jij speciale plaatsen en momenten in je leven waar je tot nieuwe inzichten kwam?

PS. Het uiterlijk van De Bomen Door Het Bosch heeft een facelift ondergaan. Wat vind je ervan?


Blogposts gratis in je e-mailbox?


Delivered by FeedBurner

8 opmerkingen:

  1. Om met je laatste vraag te beginnen: Ik denk dat dit beter leesbaar is, maar ik mis een beetje het sfeertje van je oude site. 't Is nu allemaal wat zakelijker geworden.

    Ik weet maar van 1 recent moment dat ik tot een nieuw inzicht kwam, en dat was de 1e keer in de sportschool. Ik hoorde dat ik een licht overgewicht had, en dat had ik totaal niet verwacht. Moest toch wat aan gebeuren. :D
    Verder ben ik over het algemeen niet het type dat opeens ergens tot een nieuw inzicht komt. Je hebt een idee ergens over, en dat groeit langzaam, je went er zeg maar aan. Op een bepaald moment ga je wat met dat idee doen (of niet).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik mis nu eerlijk gezegd het sfeertje van je oude site. Vond dat beter passen bij de onderwerpen die je plaatst. Dit is misschien leesbaarder, maar komt killer over. Het andere straalde meer warmte en persoonlijkheid uit.

    Inzichten, hmm, ik ben nu 40 en ik moet zeggen dat ik de laatste 10 jaar heel wat inzichten heb verworven, daarvoor leefde ik eigenlijk nog in een andere wereld. Zoekende naar de wereld die bij mij past. Die heb ik gevonden, althans voor een groot deel en het belangrijkste inzicht daarin is, dat ik mijn eigen wereld kan creeeren. Althans, voor een groot deel. Het ontstaat door de keuzes die ik maak, gemaakt heb en zal maken. Maar het ontstaat ook door de dingen die mij overkomen, overkomen zijn en zullen overkomen. Dat is dan weer de factor die ik niet altijd in de hand (zal) heb(ben). Maar dan zijn er toch weer altijd die keuzes die je kunt maken nietwaar?
    Leven is een keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je blog ziet er lichter uit ..... Voel jij je ook weer wat lichter ?

    Mooie tekst weer, ik heb de laatste tijd door het ziek zijn van mijn vader en zijn overlijden begin deze maand weer heel wat inzichten opgedaan .

    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je Gea. Goed gezien. Ik voel me
    inderdaad weer wat lichter de laatste tijd :-) De nieuwe bloglayout reflecteert
    dat. En ik snap helemaal dat zaken over leven en dood je nieuwe inzichten
    hebben gebracht. Die kunnen ervoor zorgen dat je er sterker uit komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Michiel, dank je wel voor je mening over de nieuwe bloglayout. Het ging mij vooral om leesbaarheid en rust. Er zijn nu minder dingen die afleiden. En dank je wel voor het delen van je (nieuwe) inzichten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel voor je inzichten! Geweldig dat je wereld nu beter bij je past, omdat je hebt ontdekt dat je altijd een keuze kunt maken. Kiezen maakt een wereld van verschil.


    Dank je wel voor je mening over de nieuwe bloglayout. Ik vond dit keer de leesbaarheid en rust belangrijk. Je opmerking over meer warmte en persoonlijkheid neem ik mee in mijn volgende keuzen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Even rust genomen om een stukje op je site te lezen, ik ken je vorige site niet maar ik vind de uitstraling erg prettig. Om op je andere vragen te komen. Het zijn precies de vragen die ik mezelf telkens weer ook heb gesteld tijdens het organiseren van mijn deel van het Schaapscheerdersfeest. En ik denk dat het, om op het pad van Aukje terug te komen, leuk is om een stukje op je blog mee te lopen. Mooi om eens te reflecteren en inzichten van een ander te ontdekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor het compliment, Marijke. Ik wens je veel nieuwe, en vooral bruikbare, inzichten toe. En deel ze gerust! want ik ontdek de inzichten van een ander ook graag!

    BeantwoordenVerwijderen