Tel Je Zegeningen

De meesten van ons kijken makkelijker naar wat ze niet hebben in plaats van naar wat ze wel hebben. Dat gaat soms zover, dat we onze mogelijkheden niet meer zien en vergeten wie we werkelijk zijn.

Dat verandert zodra we respect krijgen voor elkaar en voor onszelf. Het volgende verhaal is daar een mooi voorbeeld van:

Een gans, etend van het gras in de weide, staat ineens oog-in-oog met een paard die in haar nabijheid graast. Beledigd omdat hij zo dicht in haar buurt durft te komen, sist ze hem toe in haar ganzen-accent: "Ik ben een edeler en perfecter dier dan jij, want al jouw mogelijkheden zijn maar beperkt tot één element."

"Ik kan op de aarde lopen, net als jij. Maar ik heb daarnaast ook vleugels, zodat ik mezelf kan verheffen in de lucht. En als ik er zin in heb, dan kan ik zwemmen in vijvers en meren. Mezelf ontspannen in het koele water. Ik bezit de mogelijkheden van een vogel, een vis, en een viervoeter."

Het paard snuift minachtend, en zegt: "Het is waar dat jij drie elementen tot je beschikking hebt, maar je maakt nauwelijks indruk in ieder van hen. Je vliegt, inderdaad. Maar je vliegt zo zwaar en onhandig, dat je niet het recht hebt om jezelf op het niveau van een leeuwerik of een zwaluw te plaatsen."

"Je kunt zwemmen op het water, maar je kunt er niet in leven zoals vissen dat doen. Je kunt er geen voedsel vinden, en je kunt niet soepel door de golven glijden."

"En als je over de aarde loopt, of liever gezegd 'waggelt', met je brede zwabberpoten en je lange uitgestrekte nek, sissend naar iedereen die langs loopt, dan maak je jezelf belachelijk voor iedere toeschouwer."

"Ik geef toe dat ik met mijn mogelijkheden alleen op de aarde kan bewegen, maar hoe sierlijk ben ik! Hoe goed gevormd zijn mijn benen! Hoe perfect is mijn lichaam! Hoe groot is mijn kracht! Hoe ontzagwekkend mijn snelheid! Ik ben liever beperkt tot één element, om daarin bewonderd te worden, dan dat ik een gans ben in alle elementen, en eigenlijk nergens goed in ben!"

­Sprookjes van Boccaccio and Chaucer, Dr. John Aikin (1747-1822)

Je bent perfect zoals je bent. Wees tevreden met wat je kunt, en maak de wereld een stukje mooier met je talent. Dan maak je pas echt indruk.

Waar ben jij goed in?



Blogposts gratis in je e-mailbox?


Delivered by FeedBurner

4 opmerkingen:

  1. Hmmm, ja, maar dat hoort ook bij het leven, dat je moet leren tevreden te zijn met wie je bent en wat je kunt. Het is eigenlijk een levenskunst om dat te kunnen.  Het zou zijn fijn/gemakkelijk zijn als je een gebruiksaanwijzing van jezelf meekreeg bij je geboorte. Niet voor de ouders, maar voor jezelf. Aan de andere kant is het eigenlijk ook mooi dat je het zelf mag ontdekken. Zo blijk ik handig te zijn in het maken van mooie dingen met wol en vilt en kan ik goed met mensen overweg (vooral ivm werk). En ook met mijn dochtertje klikt het heel goed. Ondanks of dankzij fibromyalgie ben ik een heel tevreden mens en kan ik aanvaarden dat het niet altijd gaat zoals ik graag zou willen. Het opent nieuwe deuren. 

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant idee, een gebruiksaanwijzing van jezelf voor jezelf :-) Gelukkig is het leven zonder handleiding avontuurlijk. Gaaf dat je tevreden kunt zijn en dat je daardoor nieuwe open deuren ziet. Dank je wel voor je aanvulling.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk sprookje! Ik ben altijd heel tevreden als ik naar mijn waggelende, peddelende en niet vliegende ganzen kijk terwij zij vredig grazen en vraag me steeds af waar de uitdrukking "domme gans" vandaan komt!? Verder kan ik tot nu toe nog steeds zeggen: "als ik morgen onder de tram kom heb ik een vol en rijk leven geleid en heb nergens spijt van".
    Wat een leuke blog is dit Andre, kunnen we nog heel wat van leren en wellicht aan bijdragen!

    BeantwoordenVerwijderen