Burnout - Moeilijkheid of Mogelijkheid?

Wat doe je als de dokter je vertelt dat je een burnout hebt? Hoe ga je daarmee om?

Als ik mensen over mijn situatie vertel, dan zijn de reacties verschillend. Sommigen trekken een pijnlijk, emotioneel, en medelevend gezicht "Dat moet wel een heel zwaar gesprek zijn geweest bij de dokter". Anderen reageren vol ongeloof en weten niet wat te doen "Jij een burnout?! Ongelofelijk…" of "Nou, daar merk je bij jou weinig van".

Zoveel verschillende reacties betekend dat er evenveel mogelijkheden zijn om naar een burnout te kijken. Je kunt het als pijnlijk ervaren, emotioneel uitputtend, vermoeiend, deprimerend, en ga zo maar door. Elke negatieve emotie past erbij.

En logisch ook. Bij een burnout denk je niet meteen aan positieve emoties en gedachten. En dat is nou juist het probleem! Je denkt niet aan leuke dingen doen en relaxen. Want daar zou je energie van krijgen! Bij een burnout heb je geen energie meer. Opladen en ontladen zijn uit balans.

Het gesprek met de dokter vond ik helemaal niet zwaar. Nee, ik was juist enorm opgelucht. Eindelijk iemand die me serieus nam en gewicht in de schaal kon leggen. En hij gaf me huiswerk mee "André, je moet de komende maanden veel en goed rusten. En je moet alleen leuke dingen doen waar je energie van krijgt". De Digitale Nomade in mij dacht "Waarom heb ik daarmee gewacht tot ik een burnout kreeg?"

Ik heb ontdekt dat je positief naar een burnout kunt kijken. Het is een mogelijkheid om te bezinnen en aan zelfreflectie te doen. Je persoonlijke ontwikkeling een boost te geven. Je kunt afstand nemen van je dagelijks leven en kijken welke veranderingen nodig zijn.

Soms heel confronterend. Je ontdekt bijvoorbeeld dat er geen redenen zijn om anderen de schuld te geven van jouw burnout. Mijn diepste oorzaak is gebrek aan liefde en vergeving voor mezelf. Jezelf niet serieus nemen en jezelf dingen misgunnen leidt tot keuzes en gedrag die je accu laten leeglopen.

Het goede nieuws is dat je onafhankelijk bent van andere mensen om te veranderen/verbeteren. (Opnieuw) ontdekken waar je passie ligt moet je zelf doen. Dan ga je weer dingen doen die werkelijk waarde toevoegen. De manier om een volle accu te houden.

Vraag: Waar ligt jouw passie? Waar laadt jij je accu mee op?

4 opmerkingen:

  1. Niets gebeurd zonder reden,  Andre. Deze burnout geeft je de kans om eens goed naar jezelf te kijken, geeft je de kans om een nieuwe en/of andere weg in te gaan. Ik denk dat een burnout zeker mogelijkheden bied.
    Ik laad mijn accu op door te genieten en tijd door te brengen met mijn gezin en heerlijk in mijn groente en fruittuin bezig te zijn, en in de winter door veel wandelingen in het bos of op het strand te maken en daarbij te genieten van alles wat moeder aarde te bieden heeft. 
    Groetjes Dreadlocks 

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met je handen in de grond wroeten is inderdaad enorm ontspannend. DE manier van de natuur om stress te ontladen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijken me inderdaad nieuwe uitdagingen. Ik herinner me nog dat je het zou gaan aankaarten. Erg tof dat dat mogelijk is en dat er nieuwe mogelijkheden zijn. Het lijkt me dat brugklassers een heel andere handleiding nodig hebben dan de bovenbouw (en terecht, dat zou ik als brugklasser ook doen ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. burn-out, de plaag van deze eeuw !
    http://www.gratispsycholoog.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen