Hoe Verleid Je Jezelf Om Te Gaan Sporten?

Jezelf voornemen om te gaan sporten is één ding. Jezelf eraan houden is iets anders. Je kunt veel redenen bedenken Waarom je wilt sporten en Wanneer sporten leuk wordt. Maar als het er op aan komt, dan is het moeilijk om te beginnen. Laat staan om het vol te houden. Of toch niet? Kun je jezelf verleiden om de eerste stap te zetten?

Ja, je kunt jezelf verleiden. Immers, waar is een mens het meest gevoelig voor? Juist, voor verleiding. Als je s'morgens wilt gaan sporten, neem dan de avond ervoor het besluit. Maar ook als je overdag of s'avonds gaat sporten is één ding belangrijk:

Je kunt jezelf pas verleiden als je vooraf alle blokkades wegwerkt. Na de eerste stap gaat de rest vanzelf.

De kunst is om de eerste stap zo klein en gemakkelijk mogelijk te maken. Zo klein dat je er niet meer over na hoeft te denken als het zover is. En zo gemakkelijk dat je alle blokkades vooraf hebt weggewerkt. Als je s'morgens zonder na te denken in je kleding en schoenen kunt stappen, en je trekt de voordeur achter je dicht, dan is alle weerstand verdwenen en gaat de rest vanzelf.

Hoe bereid je je voor?


  • Hang je sportkleding klaar voor het grijpen, zodat je er vanuit je bed zo in kunt stappen. Als je bij het opstaan iets moet zoeken of ergens over na moet denken, dan breng je jezelf in de gevarenzone om te blijven liggen...
  • Als je lang haar hebt, denk om een haarbandje.
  • Zet je sportschoenen en sportattributen bij de deur.
  • Leg/hang je sleutels op hun vaste plek.
  • Zorg dat je iPod/mp3-speler opgeladen is. Leg hem bij je sleutels.
  • Denk om je waterbidon.
  • Als je gaat fietsen, denk om je fietssleutel, fietspomp, en evt. fietscomputer.

Heb jij aanvullingen op deze lijst?
Hoe verleid jij jezelf om te gaan sporten?

Blogposts gratis in je e-mailbox?


Delivered by FeedBurner

6 opmerkingen:

  1. Soms is het een kwestie van puzzelstukjes die op het juiste moment op de juiste plaats vallen. Ik heb al vaak geprobeerd om structureel meer beweging te krijgen, en het is nog nooit gelukt.

    Afgelopen tijd dacht ik aan hardlopen. Dat begint met de aanschaf van goed materiaal. Dat kost een vermogen maar anders loop je het risico dat je 't niet volhoudt omdat je de juiste spullen niet hebt. Da's zonde.
    Gisteren zocht ik op Internet naar sportzaken met schoenen in grote maten. Ik kwam terecht bij Runnersworld in Dordt. Op hun site zag ik informatie over een traning van zes zaterdagen bij de atletiekvereniging. Dat bood mogelijkheden:1. Je leert het op een goede manier2. Je doet het niet in je eentje (voor mij een struikelblok)3. Je hebt een doel, want door de week moet je ook trainen om de volgende zaterdag weer mee te kunnen doen.4. Zes weken is te overzienIk kon er alleen niet teveel over nadenken, want de training begint morgen al. Toen was het echt verstand op nul, vooral m.b.t. m'n bankrekening en de tijd die 't me gaat kosten.
    Had ik er een nacht over geslapen, dan had ik ongetwijfeld redenen gehad om het niet te doen. Zou de training pas een maand later beginnen, dan was de motivatie ook niet erg hoog geweest. Als de training al begonnen was had ik echt niet uitgezocht of ik nog kon aanhaken.Soms rolt een dubbeltje wel eens de goeie kant op...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Michiel, wat een prachtig verhaal! Goed bezig. Ik ontdek ook dat het goed is om onder professionele begeleiding te sporten. Vooral in het begin. Je leert het inderdaad op de goede manier, en tegelijkertijd wordt het een op je lijf geschreven sportprogramma. Een investering waar je jaren mee vooruit kunt.

    Ik merk ook dat, als je er een gewoonte van wilt maken, je er eerst plezier in moet leren hebben, voordat je je grenzen opzoekt. Dat motiveert je de volgende keer om te beginnen. Plezier in iets hebben is altijd leuk :)

    En inderdaad samen sporten. Dat is een goede stok achter de deur, en tegelijkertijd leerzaam om te zien hoe anderen het doen.

    Dank je wel dat je dit met ons deelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Greetje Penning19 maart 2012 om 14:53

    ach, sporten, met alles wat hier te doen is, hoef ik niet te sporten! (nou ja, wat yoga en wandelen op zijn tijd is wel erg prettig. Daar hoef ik mezelf niet voor te verleiden, dat vind ik gewoon leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Greetje Penning19 maart 2012 om 14:53

    ps: ik ga je vanaf nu volgen via feeds; heb straks geen Google account meer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Welkom terug, Greetje! :)


    Tip: Je kunt de artikelen van De Bomen door het Bosch ook automatisch als e-mail krijgen. Het is maar net wat je het makkelijkst vindt natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Welkom terug, Greetje! :)Tip: Je kunt de artikelen van De Bomen door het Bosch ook automatisch als e-mail krijgen. Het is maar net wat je het makkelijkst vindt natuurlijk.

    Wijzigen
    Beantwoorden

    BeantwoordenVerwijderen