Wanneer wordt sporten leuk?

Sporten leuk?

Chocolade is leuk! Chips is leuk! Een Happy Meal van McDonalds. Daar wordt je pas blij van!

Overgewicht?

Dat heeft iedereen. Dus wat is het probleem?

En ergens in je achterhoofd fluistert een venijnig stemmetje: Je bent te dik. Je ziet er niet uit! De kilo's blubberen om je lijf. Je MOET afvallen. Op dieet. Een heel streng dieet... (heb je de eerste drie letters van dat woord al eens in het engels gelezen?)

En je MOET natuurlijk gaan sporten. SpierPIJN en afmatting. Je verdiende loon. Jij moet elke week minstens 6x gaan sporten. En als je dat niet lukt, dan ben je een zwakkeling. Dan gaat het je niet lukken. Geef het maar op...

Waar is de chocolade?

Pijn of Plezier


Er zijn uiteindelijk maar twee dingen waar een mens op reageert. Twee dingen die ervoor zorgen dat je dingen voor elkaar krijgt: Pijn of Plezier.

Pijn willen we zo weinig mogelijk. Pijn is straf. Als er iets op ons pad komt waarvan we denken dat het pijn gaat veroorzaken, dan komen we onmiddellijk in actie om het onheil af te wenden. We willen er in ieder geval zo weinig mogelijk last van hebben (tenzij je pijn lekker vindt. ;).

En als het Plezier gaat opleveren, dan willen we er zoveel mogelijk van hebben. Plezier is een beloning.

De kunst is om sporten, bewegen, en afvallen als iets plezierigs te zien. Want zeg nou zelf, als je een beloning krijgt met sporten en afvallen, dan wil je meer!

Hoe ga je sporten als iets plezierigs zien?


Ik hou van rustig bewegen. Urenlang wandelen in een natuurrijke omgeving. Het liefst samen met mijn partner. Ik hou van hout hakken met een bijl. De grote ademteugen (met boslucht) die ik daarbij moet nemen geven me een boost energie en maken me blij. Hatsa! Nog een klap!

In mijn blogpost Waarom sport je? en in de reacties daarop hebben mensen veel goede tips gegeven waarom sporten zo leuk kan zijn. Ik nodig je uit om de volgende vragen in het reactieformulier te beantwoorden:
  1. Wat is je doel om te gaan sporten?
  2. Hoe ga je jezelf belonen na het sporten?


Blogposts gratis in je e-mailbox?


Delivered by FeedBurner

10 opmerkingen:

  1. Niet alleen de beloning zelf is belangrijk, ook het moment waarop je 'm krijgt. Dat moet namelijk zo dicht mogelijk bij de prestatie liggen. Dan heeft de beloning als het ware een één-op-één relatie met de prestatie en wordt het makkelijker om die prestatie vol te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig, heb hier pasgeleden ook een stukje over geschreven. Ik houd ook wandelen en in de tuin bezig zijn maar ja, in de winter + tig andere dingen te doen...

    Dus ben ik gaan hardlopen en fitnessen. Niet in een enge sportschool maar gewoon thuis met oefeningen van internet. Met enige tegenzin maar met de gedachte dat de motivatie vanzelf zou komen, bij het zien van de beloning. Na hard te lopen of te fitnessen voel ik me zo goed, spierpijn is best lekkere pijn en er zijn weinig dingen beter om de dag mee te beginnen dan gezond eten, lekker sporten en koud douchen :)

    Zie er beter uit, ik voel me beter en automatisch ga ik nog gezonder eten want ik heb geen zin om het effect meteen weer om zeep te helpen. De beloning is mijn gevoel, mijn gezond en mijn goddelijke lijf ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is echt een geweldige aanvulling! Dank je wel, Michiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit had jij ook kunnen weten. :-)

    Heb ff opgezocht waarom ik hier op kwam, en het staat in Dromen Durven Doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan wordt het weer eens tijd voor een herhalingsoefening bij Ben Tiggelaar dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helemaal waar. Sporten is op zichzelf een beloning. Er komt endorfine vrij en dat geeft een euforisch gevoel. Daar willen we als mens meer van! En vooral s'morgens sporten ja. Dan breng je je doorstroming op gang, en doordrenk je je systeem met zuurstof en energie. Dan kan je dag al niet meer stuk voordat hij is  begonnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Andre,
    ik las dit artikel http://www.nu.nl/gezondheid/2749046/sporten-voorkomt-burn-out-en-depressie.html en dacht ook aan jou.
    Sporten voorkomt burn out en depressie!
    groetjes,
    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bewegen hoort onderdeel van het dagelijks leven te zijn; Het m.i. niet per se leuk te zijn, maar is gewoon nuttig en hoort te passen binnen je dagelijkse bezigheden. Tegenwoordig is het wel een kunst om te bewegen, als je een kantoorbaan hebt; Het is echter wel cruciaal.

    Sporten is een soort extra bewegen en moet wel leuk zijn. Schaatsen, of zwemmen, of hardlopen; Doen wat je leuk vindt. Ik deel dus de mening dat sporten zelf leuk moet zijn.

    Toch kunnen spierpijn en afmatting leuk zijn, bijvoorbeeld op een schaatstocht van 50 km. Het is dan gewoon de uitdaging van het tegen die afmatting en spierpijn in, doorgaan tot het doel bereikt wordt en dan het euforische gevoel van het zegevieren te mogen beleven.

    Beloning na het sporten gebeurt op verschillende manieren; Dat kan zijn, door te eten, of uit te rusten en je nergens meer door te laten storen. Alles wat maar als  belonend wordt ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. DfTg, dank je wel voor je goede aanvullingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Interessant artikel! Past er helemaal bij. Debby, dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen