NASA en de gewichtsloze pen





Video: NASA and The Space Pen


Het gebeurde in de jaren zestig. NASA lanceerde voor het eerst in de geschiedenis bemande raketten. Al gauw ontdekten de astronauten dat pennen onbruikbaar zijn in de ruimte. In een gewichtsloze toestand vloeit de inkt niet naar beneden. NASA besloot om een pen te ontwerpen die ook in de ruimte werkt. De grootste bedrijven van Amerika's industrie werden aangetrokken. Paul Fisher, bekend van het pennenmerk, kreeg de opdracht om de klus te klaren.

Na 2 jaar onderzoek vond hij de oplossing: De Space Pen. Bruikbaar in de ruimte. Maar ook onder water, op nat papier, onder elke schrijfhoek, en onder extreme temperaturen. Kosten: Een slordige $1,5 miljoen dollar.

De Russen, de grootste concurrent in de wedloop, hadden uiteraard hetzelfde probleem. Daarom gebruikten zij potloden...

Conclusie: Je hebt geen geld, budget, of subsidie nodig om een goed project te laten slagen. Wat je nodig hebt zijn creativiteit en passie.

PS. Sommige bronnen melden dat dit een "urband legend" is (een "broodje aap-verhaal"). NASA zou ook potloden hebben gebruikt. Echter, bij het breken van een potloodpunt komt er grafietstof vrij. Brandbaar en zeer gevaarlijk in een gewichtsloze ruimte met electronica.

Fisher zou de Space Pen op eigen initiatief met eigen geld hebben ontwikkeld, om hem daarna door NASA te laten testen. De Russen waren al snel vaste klant.

Hoe dan ook, het blijft een prachtige metafoor dat creativiteit en passie belangrijker zijn dan geld.


Blogposts gratis in je e-mailbox?


Delivered by FeedBurner

3 opmerkingen:

  1. in je bijgevoegde link staat

    "A common urban legend states that, faced with the fact that
    ball-point pens will not write in zero-gravity, NASA spent a large
    amount of money to develop a pen that would write in the conditions
    experienced during spaceflight (the result purportedly being the Fisher
    Space Pen), while the Soviet Union took the simpler (and cheaper) route
    of just using pencils." en vervolgens waarom het een legende is.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor deze nuttige aanvulling. Ik heb de blogpost van een PS voorzien, zodat er meerdere kanten van het verhaal belicht worden. Al ligt de waarheid in het midden, het blijft een prachtige metafoor dat creativiteit en passie belangrijker zijn dan geld.

    BeantwoordenVerwijderen