Waarom Was 2011 Een Onvergetelijk Jaar?


December is de maand waarop je het afgelopen jaar aan je voorbij laat gaan. Er waren goede dingen. En er waren dingen die je liever niet had meegemaakt. Waar slaat de balans naar toe? Was het een goed of een slecht jaar? Is er iets terecht gekomen van je goede voornemens, dromen, en plannen? Hoe dan ook, het is tijd om te vieren dat het een onvergetelijk en leerzaam jaar was.

Ik wil mijn 2011-momenten met je delen, zodat je er inspiratie uit kunt halen.

Informatiedieet / focus


Ik heb dit jaar maximaal 5 kranten gelezen. Veel "wereldnieuws" heb ik niet gevolgd. De TV is al jaren de deur uit. Veel Facebook / Twitter / LinkedIn / Hyves-berichten heb ik niet gelezen. Daardoor kreeg ik veel tijd voor mezelf. Tijd om te focussen. Tijd voor schrijven, voor leren en creëeren, voor leuke dingen doen. Natuurlijk moet je als mens geinformeerd blijven. Bedenk dat je op de hoogte bent als je 5 minuten naar iemand luistert die net een uur de krant heeft gelezen...

Mijn informatiedieet heeft ook geholpen om een positief wereldbeeld te houden. Ik geloof dat je alleen goede en positieve gedachten kunt hebben, als je ze eerst in je brein stopt. Het tegenovergestelde is ook waar. Als je alleen negatieve berichten leest en hoort, dan krijg je alleen negatieve gedachten terug. Ik ontken niet dat er negatief wereldnieuws is. Mijn punt is: Negatief nieuws is altijd voorhanden. En positief nieuws ook. Het is maar net waar je je aandacht op richt. En geloof me, je mentale welzijn wordt gezonder.

Nieuwe leefkeuken


Eén van onze dromen kwam dit jaar uit: We hebben een nieuwe leefkeuken met een houtgestookt fornuis en een zithoek. Ruim 5 maanden hebben we zonder keuken en zonder achterdeur geleefd. Het was een aanslag op ons improvisatievermogen. Pas als je geen keuken meer hebt kom je erachter hoe belangrijk die is. Je huishouden ligt overhoop. Achteraf waren de ontberingen het meer dan waard.


Overbodige spullen opgeruimd


Bij een verbouwing kom je erachter hoeveel (hoe weinig) je eigenlijk nodig hebt. Veel spullen lagen maandenlang ongebruikt in de weg. We hebben een hoeveelheid spullen verkocht en weggegeven die letterlijk een aantal karrenvrachten in beslag namen. Het creëert ruimte. Niet alleen in huis, maar ook mentaal in je hoofd. En het verrassende is dat we de spullen geen moment missen! In 2012 gaan we ermee door. We hebben nog veel minder spullen nodig dan dat we nu hebben. Minder spullen = minder kopzorgen = MEER ontspanning.

Vakantie


Na een aantal avontuurlijke "into the wild" vakanties hadden we dit jaar een ander plan: Een zoektocht naar de bron van het Keltische Christendom. We kwamen uit op het eiland Iona in Schotland. Een indrukwekkende plek met veel geschiedenis. En een uitstekende plek om de Schotse bevolking te leren kennen en hun lokale producten te proeven. :) Schotten zijn heel sociaal, ze zoeken gezelligheid, en ontvangen toeristen met open armen. We hebben er veel over geschreven.

Fitness workout: Boom verwerkt tot haardblokken


De gemeente heeft begin 2011 achter onze achtertuin een dode boom van +/- 25 meter hoog gekapt. Ik heb hem in stronken gezaagd en tot haardblokken gekloofd. Deze activiteit was erg karaktervormend. Ik wilde vaak stoppen, maar door me op kleine stapjes te richten ligt de boom nu als een mooie houtwal onder onze overkapping. Het was een prachtige fitness-workout. Laat de winter maar komen!

PS. Zie blogpost Van boom naar brandhout: Hoe los je grote problemen op?

Thuiswerkplek voor balans prive/werk


Na jaren dagelijks 4 uur reistijd woon/werkverkeer te hebben gehad, kreeg ik de gelegenheid om 2 dagen per week dichter bij huis te werken. Eén dag daarvan werk ik nu thuis. Zodoende kan ik meer tijd thuis doorbrengen met mijn gezin, en ben ik tegelijk productiever voor mijn werk. Lang leve Het Nieuwe Werken.

Elke week een blogpost


Schrijven is voor mij hetzelfde als leren (en bijna als ademen). Afgelopen jaar heb ik elke week een blogpost gepubliceerd. Ze kwamen niet uit de lucht vallen. Tijdens het schrijven verdiep ik me in de onderwerpen. Mijn ontdekkingen deel ik graag met je. En je commentaar en aanvullingen zijn redenen om door te gaan. Dank je wel!

Waarom was 2011 voor jou een onvergetelijk jaar? Welke goede voornemens heb jij gehaald in 2011?

Blogposts gratis in je e-mailbox?


Delivered by FeedBurner

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooie en inspirerende blogpost weer André :)
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Graag gedaan Charlotte! Mijn goede voornemen is dat er nog velen zullen volgen. En ik wens het jouw blogposts ook toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meer vorm geven aan mijn dromen, was een van mijn voornemens. Aardig gelukt, en ik ga er in 2012 fijn mee door. Focussen is één van mijn voornemens. Focussen op wat echt belangrijk is voor mij, voor ons, en niet te veel af laten leiden door bijzaken (vaak vermomde angst).  En het verstand meer richten op het positieve ipv het negatieve.

    "t Was een goed jaar, 2011. Leuke, inspirerende  nieuwe mensen ontmoet (waaronder jullie twee!), en ons huis en land wordt steeds meer de plek die we voor ogen hadden. Diep wortel geschoten daar.... helend voor je ziel, je ergens zo thuis voelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt dit jaar wijze lessen geleerd zo te zien. Wij hebben ook leuke inspirerende mensen ontmoet. ;D Van die mensen die, net als wij, hun ideale thuisplek hebben gevonden.

    Ik heb ook goede voornemens voor 2012. Maar die komen nog. In een andere blogpost ;-)

    BeantwoordenVerwijderen