Hoe Wordt 2012 Een Geweldig Jaar? (7 Redenen)

Als ik wist dat morgen de wereld zou vergaan, dan zou ik vandaag nog een appelboom planten. - Maarten Luther
Geloof jij in een betere toekomst of zie je de toekomst zwart in? Je toekomstbeeld wordt bepaald door wat je gelooft. Hoopvolle mensen geloven dat het elke dag een stukje beter wordt, omdat ze zich richten op verbetering en ontwikkeling. Bange mensen geloven dat in 2012 de wereld vergaat. De Mayakalender stopt en een zonnestorm zal de aarde vernietigen. Je kunt het niet bewijzen, maar je kunt het wel geloven.

Ik geloof dat je je aandacht en energie het beste kunt richten op dingen waar je invloed op hebt. Je hebt geen invloed op een natuurramp. Wel op het verbeteren van de toekomst. Ik geloof dat 2012 een geweldig jaar wordt. Waarom? Omdat ik onderstaande goede voornemens heb. Ik wil je graag inspireren om zelf aan de slag te gaan.

1. Leer elke dag iets nieuws


Van alles waar je invloed op hebt steekt er één ding met kop en schouders bovenuit: Je vermogen om te leren. Leren = jezelf ontwikkelen. Jezelf ontwikkelen = je mogelijkheden vergroten om waarde toe te voegen (en je inkomen zal volgen). Leren is gezond. Het houdt je hersens fit. En als je gezonde dingen leert, dan zullen je geest, ziel, lichaam, relaties, en levensstijl ook gezonder worden.

Met internet binnen handbereik hoeft leren niet veel te kosten. Alle informatie is vrij toegankelijk. Verdiep je in onderwerpen waar je passie ligt. Zoek mensen die jou een paar stappen voor zijn. Volg hen, gebruik hen als rolmodel, en leer van hen.
Stel jezelf elke avond de vraag: Wat heb ik vandaag geleerd? Als je een antwoord kunt geven, dan was het een geslaagde dag. - André J.C. Bor
Ik ga de opleiding NLP Practitioner volgen. Het is een cadeau aan mezelf. Mijn hart ligt bij coaching en ik ga me verder ontwikkelen in het vakgebied. Het wordt een avontuurlijke ontdekkingsreis, en ik zal er ongetwijfeld over schrijven.

2. Schrijf blogposts en (e-)boeken


Leren wordt pas echt leuk als je je kennis deelt met anderen. De afgelopen jaren heb ik elke week een blogpost gepubliceerd. En daar ga ik in 2012 mee door. De blogposts komen niet uit de lucht vallen. Tijdens het schrijven verdiep ik me in de onderwerpen. Schrijven is voor mij hetzelfde als leren (en bijna als ademen).

Bloggen en schrijven heeft als voordeel dat je in contact komt met andere mensen. Je netwerk wordt groter. Het is fantastisch om met anderen van gedachten te wisselen over interessante onderwerpen.

Op termijn wil ik (e-)boeken gaan schrijven. Ze zullen een verlengstuk zijn van deze blog. En misschien ga ik videoblogs of podcasts maken. Die ideëen moet ik nog uitbroeden.

3. Oefenen in focus


Er zijn zoveel prikkels en informatie om ons heen, dat het belangrijk is om een goed werkend (mentaal) filter te hebben. Ik lees geen kranten, en de TV is al jaren de deur uit. Met een goede focus kun je aanwezig zijn in het Nu! Daar speelt je leven zich af.

Ik ga bewust tijd steken in focus. Het is een vaardigheid die je alleen kunt leren door ermee te oefenen. Het voorkomt dat je je s'avonds afvraagt "Wat heb ik vandaag eigenlijk gedaan?". Ik ga hier (klik) beginnen.

4. Weg doen van onnodige bezittingen


Het afgelopen jaar hebben letterlijk een aantal karrenvrachten spullen verkocht of weggegeven. We hadden het niet meer nodig. Het levert niet alleen ruimte op in huis, maar ook mentaal in je hoofd. Minder bezittingen = minder zorgen. En de ruimte wordt opgevuld door nieuwe creatieve ideëen en inzichten. Dubbel winst dus. We missen niets en we gaan er dit jaar mee door. We beginnen hier (klik).

5. Gezonder bewegen


Ik ga meer bewegen/joggen/fietsen. Ik heb goede loopschoenen aangeschaft. Je krijgt een helder hoofd als je goed voor je lichaam zorgt. Je zit lekker in je vel als je alles goed laat doorstromen. Emotion comes through motion. Ik ben in een mooie natuurrijke omgeving gaan wonen, zodat ik vele uren in de gezonde buitenlucht kan doorbrengen.

6. De auto laten staan


Ik ga dit jaar de auto zoveel mogelijk laten staan (en mijn partner doet mee :) Een auto slurpt niet alleen benzine. Een auto slurpt ook geld (zelfs als hij stil staat). We laten ons graag rijden. En we doen dingen die onafhankelijk zijn van plaats of tijd. Wie weet worden we ooit nog eens autoloos. ;) Dat scheelt per maand honderden euro's, je krijgt meer tijd voor jezelf, en je ontdekt meer verrassende plaatsen dan met de auto. Een voorbeeld van hoe je - met een gezin van 6 kinderen - zonder auto kunt leven staat hier (klik).

7. In en om het huis


Er wachten thuis nog vele klussen, zoals het aanleggen van een terras en het zagen/kloven van omgevallen boomstammen. Het gaat mooi worden (nog mooier!)

Welke goede voornemens heb jij voor 2012?
Waarom gaat 2012 voor jou een fantastisch jaar worden?


Ik wens je een gelukkig en hoopvol 2012!



Blogposts gratis in je e-mailbox?


Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten