29 Redenen Om Dankbaar Te Zijn

Aan het einde van het jaar ontkom je er niet aan: Je denkt terug aan alle dingen die gebeurt zijn. Met sommige dingen ben je blij. Andere dingen had je liever niet meegemaakt. Voordat je de balans opmaakt of dit een goed of een slecht jaar was, helpt het om eerst een opsomming te maken van alles waar je vandaag dankbaar voor bent. Dit is mijn lijst:

Ik ben vandaag dankbaar voor...


  1. God, de Schepper van het heelal, Gever en Nemer van dit mooie leven.
  2. Mijn vrouw. Haar kameraadschap en wijsheid.
  3. Mijn vrienden en familie.
  4. Mijn katten en hun eigenwijze attitude.
  5. Mijn rustige buren.

  6. Mijn huis. Een droog dak boven mijn hoofd en een plek om te schuilen.
  7. Mijn nieuwe leefkeuken met uitzicht op de bosrand.
  8. Mijn houtkachel en houtfornuis. Bij het maken van vuur realiseer je je dat de natuur alles biedt wat je nodig hebt.
  9. Mijn woonomgeving in het bos. De schoonheid en de rust die de natuur ons geeft.
  10. De groenten en kruiden die in mijn tuin groeien (en die een hoop boodschappengeld besparen!).
  11. Alles bomen en dieren in het bos. Kortom, alles wat leeft.
  12. Dat ik voldoende te eten heb.
  13. Dat ik in een vrij land leef zonder oorlog.

  14. Mijn stel goed werkende hersens.
  15. Mijn baan en inkomen.
  16. Mijn menselijke collega's.
  17. Mijn laptop en draadloze werkplek, zodat ik niet afhankelijk ben van plaats en tijd.
  18. Mijn werkkamer.
  19. Mijn talent om te schrijven.
  20. De mogelijkheden om me te ontwikkelen, en mijn nieuwsigierigheid te voeden.
  21. Dat ik in deze tijd leef met interessante technologische ontwikkelingen, waarin alle informatie vrij beschikbaar is.
  22. Mijn boekenkasten.

  23. Chocolade en caramel.
  24. Bier en wijn.
  25. Old English Marmelade.
  26. Een gezond lichaam.
  27. Mijn OV-kaart, zodat ik mijn reistijd nuttig kan gebruiken (ik heb diploma's gehaald in de trein! en meters boeken gelezen). Zodat ik onderweg inspiratie op kan doen.
  28. Mijn auto, zodat ik (buiten de spits om :) kan gaan en staan waar ik wil.
  29. Mijn warme schapenvacht in de bank.

En zo kan ik nog uren doorgaan...

Waar ben jij vandaag dankbaar voor?

Blogposts gratis in je e-mailbox?


Delivered by FeedBurner

9 opmerkingen:

  1. Hoi André, deze week ben ik heel toevallig begonnen met het bijhouden van een
    dankbaarheids dagboek!!! Ik zag te weinig nog de zegeningen in mijn leven en hoop door deze elke dag op te schrijven ze ook weer meer te herkennen;O)
    Ik vind jouw lijst indrukwekkend en mooi!!!!
    groetjes Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant. M'n eerste gedachte was dat 't eigenlijk een kutjaar was. Voor een deel geef ik mezelf daar gelijk in, voor een deel dus niet want met name de eerste helft was gewoon geweldig (kortetermijngeheugen :().
    Hoe "normaal" kunnen bepaalde dingen zijn, zoals leven in een vrij land? 't Is voor mij soms makkelijk te vergeten dat ik heb gezíen dat 't anders kan, zoals de Chinese soldaten in Lhasa (Tibet).
    Een gezond lichaam: nou is dat op mij niet helemaal van toepassing, maar 't kan zoveel erger. Die collega bijvoorbeeld, die bij een ongeluk een dwarslaesie kreeg en nu in een rolstoel zit.
    Voldoende te eten: 't Is met alle respect weer de periode van schransen. Die cultuurshock die ik kreeg aan de grens tussen Zuid-Afrika en Lesotho, toen ik zag wat èchte armoede was: Ik vergeet 't zo makkelijk.
    Hoe moeilijk is het om blij te zijn met alledaagse dingen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zouden meer Nederlanders moeten doen: ophouden met klagen en dankbaar zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Angela, dat vind ik een goed idee! Ik geloof in het opschrijven van ideeën en gedachten. Het menselijk brein is goed in het verzinnen van oplossingen, maar slecht in het onthouden van dingen, laat staan overzicht houden over alles wat er speelt. Toen ik aan het lijstje begon had ik maar 4 dingen om dankbaar voor te zijn. Schrijven brengt de stroom op gang. Pas als het "uit je hoofd" is, zie je dat het veel meer is. Succes met je dankbaarheids dagboek. Ik wens je veel nieuwe inzichten en zegeningen toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Net zoals Angela hier boven schreef is het goed om dingen op te schrijven, zodat je ze niet vergeet. Of in jouw geval wellicht foto's maken. Beelden zeggen meer dan 1000 woorden. Het is gaaf om terug te bladeren door leerzame herinneringen.

    Reizen is goed als je problemen hebt (en dan heb ik het nog niet eens over vakantie :) Tijdens reizen leer je je problemen in een heel ander kader te zien. Reizen en leren (ontwikkelen). Ze zijn medicijnen voor mentale gezondheid. Ik wens je veel dankbaarheid toe met alledaagse dingen! (PS. Die bevatten de sleutel tot dankbaarheid)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Soms moet je wel wat voorzichtig zijn met foto's. Ik heb bijv. een foto waar die soldaten op staan, maar die heb ik vanaf een verborgen plek gemaakt. Ik denk dat ik anders een groot probleem had gehad :-).

    Van die grenspost heb ik het niet wíllen doen. Sowieso is een grens niet de meest ideale plaats, maar in dit geval had ik 't erg pijnlijk gevonden. 't Was in de Afrikaanse winter en het laagste punt van Lesotho ligt op zo'n 1.500 m. Het was er dus gewoon koud, en dat was goed te zien aan de mensen, die daar "iets" minder op gekleed waren dan wij in NL. 't Maakt voor mij ook niet uit, 't staat nog wel op m'n netvlies.
    Wat dan wel weer mooi is om te zien, is hoe men in een sloppenwijk als Soweto (inwoners minimaal net zoveel als R'dam en Utrecht samen) initiatieven neemt om armoede tegen te gaan.

    Reizen is inderdaad een goed medicijn, ook al werkt 't maar tijdelijk. Als je een mooie reis hebt gedaan, staat er iets om op terug te kijken als 't (thuis) weer moeilijker gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En ik ben het helemaal met je eens! :-) In zulke gevallen getuigt het van respect om géén foto's te nemen. Over dankbaarheid gesproken. Na zo'n ervaring in Afrika lijkt me dat je heel anders aankijkt tegen klagende mensen in de supermarkt, omdat de melk weer 10 cent duurder is, of omdat ze zo lang moeten wachten bij de kassa (zucht, klaag, steun). Die mensen hebben een reis nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lol! Ik probeer m'n energie niet te verspillen aan klagers. Ik kijk liever met respect naar mensen die aan goede doelen geven, of zich op een andere manier inzetten, zonder dat ze die armoede van dichtbij hebben gezien.
    Ik had daar een schop onder m'n kont voor nodig, maar dat vind ik niet zo erg. Zuid-Afrika is ook het land met gebieden waar mensen niet de baas spelen over de natuur. Zo mooi allemaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel voor je prachtige aanvullingen, Michiel. Zo bekeken hoop ik dat je nog veel schoppen onder je kont krijgt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen