Je Mag Boos Worden (3 redenen)

Laatst vroeg iemand me "Wanneer ben jij voor het laatst boos geweest?". Ik kon het niet precies vertellen. Ik ben niet het type dat snel boos word, of zich boos laat maken. Er zijn maar weinig mensen die mij ooit boos hebben gezien. Er moet veel gebeuren. En als het gebeurt, dan barst de bom...

Ik ben er klaar mee. Het heeft even geduurd, maar ik heb me voorgenomen om minder emoties op te kroppen. Als je me in het dagelijks leven kent, dan loop je voortaan het risico om getuige te zijn van een stevige donderbui. Ik beloof het je...

Is boos worden een slechte eigenschap?

In je kindertijd wordt bepaald hoe je met emoties omgaat. Bij mij stond sociaal zijn centraal. Heb je naaste lief als jezelf. Er was geen ruimte voor egoïsme. Die houding vormde mijn zelfbeheersing. En het is goed als je als kind jezelf leert beheersen. Dan blijf je de situatie meester. Dan blijf je nadenken. Dan zie je oplossingen en mogelijkheden.

Op de één of andere manier heb ik boos worden leren koppelen aan egoïsme. Als je boos wordt, dan denk je alleen aan jezelf en vergeet je de ander. Maar is dat wel waar?

Nee dus! Je boosheid inhouden en alles bedekken met de mantel der liefde leidt naar een schijnheilige wereld. Het is een pleister op een etterende wond. Het is de vijand van eerlijkheid en oprechtheid. Het creeert afstand, want niemand leert elkaar echt kennen. Problemen worden genegeerd. Confrontaties worden vermeden. En doorbraken naar oplossingen blijven uit.

Boos worden is niet aardig, maar wel eerlijk! 3 redenen om je tanden te laten zien:

1 Boosheid geeft energie om bedreigingen te weerstaan


Boze mensen nemen het niet langer. Ze gaan iets recht zetten. Ze roepen een halt toe aan onrechtvaardigheid, en ze verdedigen zich tegen een aanvaller. Boze mensen staan in vuur en vlam! En dat is nodig. Bij een bedreiging is boosheid de aanjager om de confrontatie aan te gaan. Zonder boosheid blijf je zitten en nadenken. En er zal niets veranderen. Boosheid is de vonk die passieve mensen aanzet tot actie.

2 Boosheid helpt je om grenzen te stellen


Als je boos bent, dan weet je dat er zojuist iemand over je grenzen is gegaan. Je grenzen bepalen je gevoel voor wat goed of slecht is. En je voelt de drang om er iets aan te doen. Nu!

Als je boos wordt, loop je het risico dat je al het andere vergeet. In het moment kan het omslaan in razende woede. Ga nooit met oogkleppen en een rode waas de confontatie aan. Je zult dingen doen waar je later spijt van krijgt. Stel jezelf eerst de volgende twee vragen:
  1. Waarom werden mijn grenzen zojuist overschreden?
  2. Wat moet er gebeuren om dat recht te zetten?
Nu heb je een beter beeld van het probleem en van de oplossing. Boosheid geeft de energie om de oplossing af te dwingen.


3 Boosheid laat anderen zien dat je het serieus meent


Pure boosheid laat zien dat je de confrontatie aangaat en dat het menes is. Dat je in het conflict stapt, en dat mensen rekening met je moeten houden. Je bent bereid om schrammen, builen, breuken, of wonden op te lopen, en je zult er alles aan doen om je te verdedigen.

Boze mensen bluffen niet. Mensen die wel bluffen, trekken zich terug bij een confrontatie met echte boosheid.

Boosheid is een goede slaaf, maar een slechte meester


Boosheid moet altijd een hoger doel dienen. Boosheid moet in dienst staan van je normen en waarden, je grenzen, je familie, je vrienden, en je gemeenschap. Mensen zonder reden bang maken door boos te worden heet pesten. Dat doen kinderen.

Oefen in zelfbeheersing, zodat je tijdens een conflict het hogere doel in de gaten houdt en naar de oplossing toe werkt. Anders bestaat het gevaar dat je plezier krijgt in het conflict zelf. Dat brengt alleen maar onnodige schade toe.

Heb jij nog meer redenen om eens goed boos te worden?

Wanneer ben jij voor het laatst boos geweest? Wat heb je daarvan geleerd?


Geïnspireerd door Stepcase Lifehack - Three Reasons Why Anger Is Your Friend

Blogposts gratis in je e-mailbox?


Delivered by FeedBurner

5 opmerkingen:

  1. Ik zie jouw inderdaad niet zo snel boos worden... hoewel....als ook eenmaal de bom barst ....!

    Ik kan heel goed boos worden. Ik donder het er uit. Anders implodeert de boel.  En ik leer het mijn kinderen ook. Hoewel, die doen het van nature al prima!  Af en toe lekker met de deuren slaan is hier in huis verplicht. ;o)))

    Ik heb mezelf wel geleerd om niet om onnodige dingen boos te worden, anders blijf je bezig en mondt dat uit in frustratie.

    Verder ben ik het volledig eens met je tekst en wens ik je fijne donderbuien toe! Aukje kan wel wat hebben, toch ;o)) Dat is denk ik geen typje die haar boosheid inhoudt, of wel? Daarna een lekker glas whisky om de adrenaline weer tot een acceptabel peil te brengen en klaar ben je.  Houthakken in plaats van met deuren gooien helpt ook heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ps: wauw, wat een mooie Aukje-foto weer! wat is ze goed he?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi stuk en o zo waar allemaal.  Ik ben ook wel eens boos , met twee pubers in huis is dat af en toe ook even niet anders.
    Probeer wel altijd na te denken wat me boos maakt en dat duidelijk te zeggen . Dus inderdaad mijn grenzen aangeven en zeggen dat ze daar met hun gedrag overheen zijn gegaan.Op m'n werk kan ik heel goed eerst even uit de situatie stappen en dan later feedback geven, dus zeggen wat iets met me deed en dat werkt ook goed .... ik zal niet gauw  ter plekke 'exploderen'Bedankt voor deze mooie informatie weer en een fijne dag !groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk inderdaad dat jij heel goed boos kunt worden :) En de appel valt niet ver van de boom... Gaaf! Verplicht lekker met deuren slaan. Vooral als ze van massief hout zijn. Ik denk dat ik dat hier ook maar eens op de agenda ga zetten ;)

    Goed dat je aanvult dat je moet leren om niet onnodig boos te worden. Er moet inderdaad een goed evenwicht zijn. Maar ja, dat kun je pas leren door eerst van alle kanten ervaring op te doen. Ja, het worden weer gezellige feestdagen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ergens vaag het vermoeden dat juist de pubertijd bedoeld is om met je emoties te leren omgaan ;-) Arme ouders.

    Goed om te horen dat je achteraf feedback kunt geven tegen je collega's. Je schreef eerder dat je coördinerend verzorgende bent. Nou, als verzorgenden onder elkaar in oorlog zijn, dan wil ik er niet als patiënt tussen zitten ;-)

    PS. Op jouw blog heb je de reactiemogelijkheden uitgezet. Daarom zeg ik hier maar even dat het erg leuk is om de sfeer in jullie huisinrichting mee te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen