Je Computer Frusterend Langzaam En Tijdverslindend?

Fingertips is de oplossing.

Herken je het volgende scenario? "Even snel" iets achter de computer doen loopt vaak uit op uren werk. De wachtmomenten en kleine onderbrekingen zijn een bron van ergernis en frustratie.

Waar is dat document? Waarom moet je steeds door al die mappen heen bladeren? Waarom klik je altijd net naast het programma dat je wilt opstarten? Waar is die favoriet naar die website of dat artikel?

Uiteindelijk heb je niet wat je wilde. Je tijd is voorbij en je energie op. Totdat je jezelf afvraagt of het slimmer kan...


Zelden maakte een programma zijn beloftes zo waar als Fingertips. Zo klein als het programma is, zo groot is de belofte van veel tijdwinst, en het uit handen nemen van bijzaken die afleiden. Om niet te spreken van de prijs: Gratis...

Inmiddels zit Fingertips zo in mijn systeem verweven, dat ik kwaad zou worden als iemand het zou stelen. Tijdwinst? Ik durf te stellen dat het 40% nadert. Wat een gemiddelde computergebruiker in een uur doet, doe je met Fingertips in 40 minuten. Hoe kan dat?

Met Fingertips heb je je documenten, mappen, programma's, en favoriete websites binnen enkele toetsaanslagen/seconden in beeld, zonder dat je ernaar hebt gezocht. Waar je ook mee bezig bent, je kunt ermee doorgaan zonder onderbreking. Weg frustraties.

Een muis is tijdrovend

Heb je er wel eens over nagedacht hoe tijdrovend een muis is? Veel computer-handelingen doe je onbewust. En een muis werkt goed voor handelingen die je niet vaak doet.

Maar een muis is de grootste vertragende factor voor dagelijkse dingen als verwerken van e-mail, zoeken naar documenten, openen van programma's, en surfen naar veel bezochte websites. Een muis neemt je ogen, je brein, je armen, en je handen in beslag. Je bent letterlijk gebonden aan één handeling. En die kost je al je tijd en energie.

Vingers hebben een eigen geheugen

Als je blind kunt typen, dan weet je wat ik bedoel. Je ogen kijken naar het beeldscherm, en je houdt je gedachten bij wat je schrijft of doet. Je hoeft niet na te denken over waar de toetsen zitten. Dat weten je vingers zelf.

Knoppen en menu-keuzes kun je vaak bedienen met een toetscombinatie (een toets in combatie met Alt, Ctrl, en/of Shift). Het gebruik van toetscombinaties geeft je zo'n 40% tijdwinst op een muis. Als je zelf het toetsenbord veel gebruikt, en je ziet anderen met een muis stoeien, dan zie je het verschil.

Hoe werkt Fingertips?

De Fingertips window

  1. Met de toetscombinatie Ctrl + ` popt de Fingertips window op.
  2. Type een Fingertips commando (Fingertips vult tijdens het typen zelf aan, zodat je vaak met een paar letters al klaar bent).
  3. En geef Enter. Dat is alles...

Fingertips heeft veel voorgeprogrammeerde commando's, en je kunt ze erg gemakkelijk zelf toevoegen. Een paar voorbeelden:

  • out = Microsoft Outlook
  • ie = Internet Explorer (ik heb "gc" voor Google Chrome)
  • mw = Microsoft Word
  • md = Open map Mijn Documenten
  • ma = Open map Mijn Afbeeldingen
  • ddk = Mijn 30 Dagen Kooplijst (MS Access Database).
  • sd = ShutDown computer

  • Fingertips maakt automatisch commando's van je Windows-favorieten en je Start Menu programma's. Zo heb je je favoriete websites en programma's letterlijk onder je vingertoppen.

Fingertype

Fingertips overstijgt zichzelf met de functie Fingertype. Fingertype neemt het intypen van veel gebruikte teksten van je over. Hoe werkt dat?

Je slaat een veel gebruikte tekst op in Fingertips onder een zelf bedacht sleutelwoord. Als je daarna ergens in Windows het sleutelwoord intypt, dan vervangt Fingertips het door de opgeslagen tekst.

Een paar van mijn voorbeelden:

  • Als iemand jarig is, dan type ik het sleutelwoord "gmjv" op Hyves, Facebook, Twitter, etc. Dit wordt vervangen door "Gefeliciteerd met je verjaardag!". Ik heb ook een sleutelwoord hbty...

  • vg = mijn mailondertiteling:
Vriendelijke groeten,
André J.C. Bor

Blog http://www.andrebor.nl
Twitter http://www.twitter.com/andrejcbor

  • mwl = http://www.andrebor.nl (Mijn WebLog).
  • dd = Invoegen huidige datum op cursorpositie.
  • ddt = Invoegen huidige datum/tijd op cursor.

Tips

Je kunt ook parameters aan een commando meegeven. Bijvoorbeeld:

  • g Zoekopdracht = Internetbrowser wordt gestart, surft naar www.google.nl, en geeft Zoekopdracht.

  • tren Engels woord = Surft naar www.mijnwoordenboek.nl en vertaalt Engels woord van Engels naar Nederlands.

  • trne Nederlands woord = Surft naar www.mijnwoordenboek.nl en vertaalt Nederlands woord van Nederlands naar Engels.

  • Maak van je documentnamen een commando. Dan worden ze rechtstreeks opgestart met het bijbehorende programma.

  • Als je de takenlijst van Outlook gebruikt, dan kun je vanuit Fingertips taken toevoegen aan Outlook.

  • Scripting/macro's. Reeksen veelgebruikte toetsaanslagen kun je met 1 commando uitvoeren. Met 1 sleutelwoord laat je je computer al het repeterende werk voor je doen.

  • Tekst van het klembord plakken zonder opmaak. De tekst krijgt dan de opmaak van je document. Geniale functie! Het scheelt je veel geklunkel met tekstopmaak.

  • Een ingebouwde rekenmachine voor het snellere rekenwerk. Typ de berekening en klaar.

  • En nog veel meer…

Een kind kan de was doen

Je hoeft geen gevorderde gebruiker te zijn. Alleen maar iemand die veel waarde hecht aan zijn of haar tijd, en daar graag effectief mee omgaat. Door Fingertips veel terugkerende taken voor je te laten uitvoeren, hou je zelf tijd en aandacht over voor creatieve nieuwe dingen.

Vraag: Heb jij manieren om slimmer te werken? Wat kan er verbeterd worden?

Interessante links


6 opmerkingen:

  1. daar ga ik eens mee aan de slag... lijkt me prima zoals ik 't kan zien...
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hmm, interessant! helemaal omdat mijn muis dwars doet de laatste tijd. Dank je voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En als je ervaringen en tips op doet, laat ze vooral weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik herken dit niet , wij hebben een mac ........zo'n heerlijke computer .

    Maar dit is voor een gewone computer natuurlijk wel een hele ideale oplossing.

    Fijne zondag alvast !  hartelijke groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoor die verhalen de laatste tijd erg vaak. Het duurt niet lang meer of ik ga ze geloven ;-) Jij ook een goede zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gabi Bakker-Kuessner22 oktober 2011 om 21:38

    eens bekijken... zeker interessant...

    BeantwoordenVerwijderen