Vakantie Met Of Zonder Internet? 3 mogelijkheden

Ideale schrijfplek op westkust Iona (Schotland)
Creëeren en Communiceren zijn 2 verschillende dingen (die niet samen gaan) - Leo Babauta

Op dit moment zit ik onder een overhangende rots op de westkust van Iona (Schotland) aan het strand. Het is bijna avond en de zon is reeds aan zijn daling begonnen. De branding ruist zacht op de achtergrond.

Hier is geen internet bereik (ook niet mobiel). En dat is prima...

Vroeger was het leven simpel.

Als je rust aan je hoofd wilde, ging je naar een plek waar je niet bereikbaar was. Het liefst in een andere tijdzone. Dan werd je ook niet gebeld.

De tijden zijn veranderd.

Een paar dagen terug zat ik op een terras in Glasgow. Op dat moment schreef een familielid vanuit Zuid Frankrijk dat twee andere familieleden op weg waren naar Canada. Ze hadden een uur vertraging op Schiphol.

Met internet maakt het niet meer uit op welke plek je bent, en hoe laat het is. Dat heeft veel voordelen. Werk- en priveleven kunnen beter op elkaar afgestemd worden. Maar hoe zit het met vakantie?

Wat is vakantie?

Vakantie is afstand nemen van je dagelijkse routines om (mentaal) uit te rusten.

Vakantie is reizen, leren, en andere culturen ervaren.

Vakantie is uit je comfortzone komen.

Vakantie is ontdekken dat je thuis van alle gemakken voorzien bent.

Vakantie is ontdekken dat je als persoon veel meer mogelijkheden hebt om waarde toe te voegen in je privéleven en werk.

Kun je vakantie hebben met internet?

Het ligt eraan of je de baas bent of de slaaf. Het ligt eraan hoe je er gebruik van maakt.

Voel je bij elke handeling de behoefte om het te delen met je "online vrienden"? Afstand nemen van deze gewoonte maakt ruimte vrij om niets te hoeven. Even geen verplichtingen met anderen en met jezelf. Gewoon iets voor jezelf doen of creëeren.

Laat je je normaal de hele dag meevoeren in de stroom van wat anderen met de wereld delen? Afstand nemen van deze gewoonte maakt ruimte vrij om aanwezig te zijn in het NU. Op de plaats waar je lichaam is. Je vakantie bewust meemaken. Even niet communiceren over andermans dagelijkse leven.


Graskusten. 1 van de gezichten van Iona (Schotland)

3 manieren hoe je tijdens vakantie met internet kunt omgaan

1. Blijf Online. Meestal een slecht idee. Je lichaam is op vakantie, maar je hoofd niet. Of je in een hangmat onder een palmboom hangt, of je zit thuis op de bank, het maakt niets uit… Aan het einde van de vakantie ben je niet uitgerust en niet weg geweest.

2. Ga Offline. Af en toe moet je dat zeker doen. Zeker als je voor je bedrijf of werk afhankelijk bent van internet. Het is goed om een paar keer per jaar offline te gaan. Je komt erachter hoe verslaafd je bent aan informatie, aan statusupdates van "vrienden", aan het delen van tweets en foto's.

Eén probleem: Als je thuis komt heb je een overvolle mailbox. Daar wil je tijdens de vakantie niet over na hoeven denken.

3. Een tussenvorm. Bedenk voordat je op vakantie gaat hoe je internet gaat gebruiken, en met wie je contact zal hebben (en dus ook met wie niet!). Maak voor jezelf je intentie helder waarom je online zal gaan. Hou dat steeds voor ogen en hou jezelf eraan.

Hoe ziet mijn tussenvorm eruit?

Een groot deel van mijn computertijd besteed ik aan lezen en schrijven van blogs. Het is mijn manier van leren en mezelf creatief uitdrukken. Zoals een schilder een meesterstuk schildert of een auteur een bestseller schrijft.

Voor lezen en schrijven heb ik geen internetverbinding nodig. Een goede zitplek met een inspirerend uitzicht en natuurlijke geluiden zijn voldoende.

Ik wil op de hoogte blijven van vrienden en familie die dichtbij staan.

Ik beantwoord reacties op mijn blogposts, en deel mijn belevenissen op twitter. Minder dan normaal, en alleen over vakantie of onderwerpen die ik vooraf heb gekozen. Reacties op mijn blog kan ik via de mail beantwoorden. Ze blijven in mijn Postvak Uit staan totdat ik weer internetverbinding heb.

Berichten die buiten de selectie vallen zet ik in een aparte map. Die zijn thuis weer aan de beurt.

Vraag: Hoe ga jij tijdens je vakantie met internet om?


5 opmerkingen:

  1. Hey André,

    Wel apart dat je met de andere kant van de wereld contact kunt hebben. Nog niet zo heel lang geleden was dat heel anders. Vandaag zijn we terug gekomen uit Frankrijk en het was een heerlijke vakantie. Ook omdat ik heerlijk heb kunnen surfen op het net om heel veel ideeën op te doen. Heerlijk om thuis te komen en dan al die inspiratie om te gaan zetten in creatief bezig zijn.

    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, leerzaam stukkie weer. Het is nog steeds mogelijk om anno 2011 zonder mobiele telefoon door het leven te gaan en ik ben daar zelf het trotse en levende bewijs van. Voor mij geen iPhone met 'mobiel internet' erop; Ik heb er zelfs een weerzin tegen gekregen afgelopen zomer, toen de telefoon van een vriend van ons niet werkte in het buitenland en ik uren met hem van winkel naar winkel heb moeten slepen om dat stomme internet werkend te krijgen, omdat het moest en zou werken. 

    Als mensen mij iets te vertellen hebben, sturen ze maar een e-postbericht op en dan lees ik het als ik tijd heb. Telefonisch hebben ze gewoon twee nummers van me en als ik niet opneem, dan ben ik er gewoon niet. Ik hoef niet 24 uur / 7 bereikbaar te zijn. Zeker in de vakantie niet en al helemaal niet als het afkomstig is van 'werk'. Per slot van rekening heb je vakantie. 

    Het jezelf onzichtbaar maken is verder heel eenvoudig. Ik bekijk mijn berichten, maar ik ga bijv. niet op MSN, dan word ik nl. weer met sujetten van mijn werk geconfronteerd. 

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Esther, dat klinkt erg goed. Vakantie gebruiken om nieuwe inspiratie voor je bedrijf op te doen. Dat lijkt me een hoop energie geven om weer aan de slag te gaan. Aukje (www.aukjesatelier.nl) kan daar helemaal over meepraten. Voor de meelezers: Wat is de link naar je webwinkel?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor het compliment.

    Haha! Ja, ik sta er soms verbaasd van hoe vaak en hoe lang mensen met elkaar kunnen bellen, terwijl ze met heel veel (andere) dingen tegelijk bezig zijn. Het lijkt me een hoop stress opleveren en veel belkosten per maand. Als je vooraf bedenkt waarom je onderweg internet nodig hebt, dan weet je ook waar je het *niet* voor nodig hebt. Veel dingen kunnen wachten. Daar bewust van zijn is de sleutel tot veel rust en ontspanning.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De link naar de webwinkel van Esther is www.oranjeeendje.nl

    BeantwoordenVerwijderen