Niets Aan Je Hoofd Tijdens Je Vakantie

Decide about things when they show up,
instead of when they blow up - David Allen

Na een periode van hard werken ben je hard toe aan vakantie. Maar let op de valkuil! Negeer geen dingen "die je na de vakantie wel kunt oppakken". Ze blijven je achtervolgen. Ze sudderen in je onderbewustzijn. Ze groeien steeds groter. En op het moment dat je relaxt onderuit zakt op de bank, ontploffen ze in je gezicht.

De Hoefnagel


Er was eens een koopman. Hij had goede zaken gedaan op de jaarmarkt. Zijn waren waren uitverkocht, en zijn geldbuidel puilde uit van goud en zilver. Dat ging hij vieren. Hij wilde thuis zijn voor het aanbreken van de nacht. Hij zadelde zijn paard, bond zijn geldbuidel goed vast, en ging op weg.

In de middag nam hij pauze in een grote stad. Toen hij verder wilde, bracht de huisknecht het paard, en zei "Mijnheer! Aan het linker achterbeen is een nagel uit het hoefijzer". "Laat maar" antwoordde de koopman "Ik moet nog 6 uur rijden en die tijd zal het ijzer wel houden. Ik heb haast".

In de namiddag stopte hij bij een herberg voor een kroes bier, en haver voor het paard. De knecht kwam de gelagkamer binnen en zei "Mijnheer, er mist een hoefijzer aan het linker achterbeen van uw paard. Zal ik het naar de hoefsmid brengen?". "Laat maar" zei de koopman "de paar uur die ik nog moet rijden, zal het paard wel uithouden. Ik heb haast".

Het duurde niet lang, of het paard begon te hinken. Het duurde niet lang, of het paard werd kreupel. En het duurde niet lang, of het paard viel en brak zijn been. De koopman moest het paard achter laten. Boos hief hij zijn zware geldbuidel op zijn rug, en ging te voet verder naar huis. Die nacht zag hij geen hand voor ogen. Pas bij het krieken van de volgende ochtend kwam hij thuis.

Wat leerde de koopman hiervan? Niets. Want zo zei hij tegen zichzelf "Van al mijn ongeluk, is die verwenste hoefnagel de schuld".

Geïnspireerd door het sprookje De Hoefnagel

Wat heeft dit sprookje te maken met een vakantie zonder zorgen? 5 dingen.

1. Zorg voor duidelijkheid voordat je vertrekt

Pak de laatste 2 dagen voor je vakantie geen nieuwe dingen op. Dump je ideeën uit je hoofd "op papier" (of in je computer). Breng je e-mail inbox terug naar 0 ongelezen berichten. Beantwoord ze zo nodig, maar pas op de valkuil van "nieuw werk"!

Bedenk bij elk idee en e-mail de Gewenste Uitkomst, en de Eerstvolgende Aktie. Kan het wachten? Zo niet, aan wie ga je het delegeren? Want één ding is zeker: Jij bent de komende tijd op vakantie… En je afwezigheidsassistent staat aan.

Deze aanpak heeft drie voordelen:
  1. Je collega's bellen niet tijdens je vakantie.
  2. Het eerste denkwerk is gedaan voor het werk na je vakantie.
  3. Tijdens je vakantie zeurt het werk niet aan je hoofd.

2. Schrijf het op, zodat je het (niet) kunt vergeten

Je hoofd is bedoeld om ideeën te krijgen.
Niet om ideeën te onthouden. - David Allen

Het laatste wat je wilt is tijdens je vakantie meer dan één keer aan iets denken (tenzij het een leuke gedachte is :). Niet-opgeschreven gedachten blijven in je hoofd. Ze nemen mentale ruimte in en zuigen mentale energie. Ze veroorzaken stress.

Maak een checklist van alle dingen die geregeld moeten zijn voordat je op vakantie gaat. Wie geeft de kat te eten? De planten water? Wie legt de post uit het zicht? Niets is vervelender dan hier zorgen om te moeten maken vanuit je hangmat.

3. Blijf tijdens je vakantie ideeën vangen en verzamelen

Blijf ze opschrijven. Let op: Er is een verschil tussen ideeën opschrijven en ideeën uitvoeren. Ideeën opschrijven zorgt ervoor dat je ze op dat moment kunt loslaten. Vooral handig als je ze op dat moment toch niet kunt uitvoeren.

Dump je ideeën altijd uit je hoofd. Hoe beter je die vaardigheid beheerst, des te meer mentale vrijheid je hebt. Het is de eerste stap van Getting Things Done, de methode voor balans in leven en werk van David Allen.

4. Stel een spreekuur in

Heel mooi, maar tijdens mijn vakantie draait de wereld door. Als ik onbereikbaar ben, en er steken monsters de kop op, dan heb ik na mijn vakantie extra problemen.

Stel met één collega een (dagelijks) spreekuur in. Spreek af tussen welke tijden je bereikbaar bent, en wanneer je je (voice)mail checkt. Je bent alleen bereikbaar voor het verstrekken van informatie. Niet voor het uitvoeren van werk… Door dit filter heb je de rest van de dag werkelijk vrij om vakantie te vieren.
Tip: Verwijs in je afwezigheidsassistent en voicemail melding naar de groepsmailbox van je team. Stel belangrijke klanten persoonlijk op de hoogte en geef ze de gegevens van je "spreekuur-collega".

5. Hou je eerste werkdagen "vergader vrij"

Zorg voor een lege agenda op de eerste 2 werkdagen na je vakantie. Gebruik ze om een compleet overzicht te maken van wat er op je bord ligt. Verwerk de ideeën die je tijdens je vakantie hebt verzameld. Lees je in en neem je volle e-mailbox door. Dat lukt je niet als je bij binnenkomst direct weer aanschuift aan de vergadertafel.
Tip: Tel 2 werkdagen op bij je werkelijke terugkeer datum. Strooi die datum overal rond. Natuurlijk verschijn je op de echte datum weer op je werk, maar het zal even duren voordat mensen je zoeken. Hou jezelf die 2 dagen op de achtergrond...

Vraag: Welke tips heb jij om tijdens je vakantie niets aan je hoofd te hebben?


Aanverwante artikelen


6 opmerkingen:

  1. pfoe...had ik dat maar geweten toen ik op vakantie ging:O))
    Nee hoor bij mij werkt 't niet zo natuurlijk. Als mijn vakantie begint dan trek ik de deur van het kinderdagverblijf dicht en laat ik 't  werk  aan m'n collega's over!!
    Waar ik wel "last" van heb is dat ik minstens anderhalve week nodig heb om bij te komen van  m'n werk. Schijnbaar doe ik veel stress op tijdens m'n werk en ik moet zeggen dat het ook een intensieve baan is.
    Als ik dan weer aan het werk moet dan ben ik in no time weer bekaf.
    Ik heb besloten dat ik het werk dan ook anders moet aanpakken. Meer delegeren, tussendoor even gaan zitten met een kopje thee etc. En na het werk meer ontstressende activiteiten op zoeken.....en uiteindelijk misschien toch op zoek gaan naar een nieuwe baan!!
    Wanneer gaan jullie op vakantie en waar gaan jullie naar toe??? Ik wens jullie al vast een fijne vakantie!!!
    groetjes, Angela 

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aankomende week begint onze vakantie. We gaan naar een heel mooie plek :-) Lees hier maar eens. Kun je raden waar het is zonder de reacties te lezen? http://debomendoorhetbosch.blogspot.com/2011/08/je-ideale-vakantie-in-5-stappen.html
    Heel herkenbaar dat je 1,5 weken nodig hebt om uit te blazen van je werk. Veel mensen hebben dat. Door er tegenaan te lopen ga je het herkennen, zodat je de volgende keer minder "uitblaastijd" nodig hebt. Een nieuwe baan blijft altijd een optie om dingen te verbeteren (als je het probleem niet mee neemt...).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tip: voor de vakantie zorgen dat je dieren verzorgd zijn en je huis schoon, dus ook de was gewassen. en op vakantie 2 keer per dag de telefoon checken voor berichten. het helpt echt als je niet constant breikbaar bent.
    genieten van elke dag, ook als het weer een keertje tegenvalt, het zonnetje kan nu eenmaal niet elke dag schijnen.
    zoek plaatsen op waar het niet te druk is, je rust zo veel beter uit.
    andre, het was fijnje te ontmoeten, geniet van jullie vakantie en misschien tot ziens:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor deze goede tips, Riet. Je slaat de spijker op z'n kop. Onze katten krijgen 2 fulltime bedienden ;) tijdens onze afwezigheid. Voor onze moeders is De Utrechtse Heuvelrug een uitstekende vakantieplek (dat snap je vast na de afgelopen kruidenwandeling (http://aukjesatelier.blogspot.com/2011/08/kruidenwandeling.html). Dus zo hebben we allemaal vakantie.

    Onze vakantiebestemming wordt Schotland. We gaan dus niet voor het goede weer, maar wel voor de rust en de geschiedenis. Ben jij al op vakantie geweest?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. André, ik herkende het niet...maar het ziet er prachtig uit!!!
    En omdat ik natuurlijk toch nieuwsgierig was heb ik gekeken bij de reacties!!!
    Ik ga 't s intypen bij google om er meer over te lezen....heel veel plezier jullie !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel! We gaan het binnenkort meemaken. Ik denk dat Aukje en ik allebei wel over onze Iona-avonturen zullen schrijven :)

    PS. Jij veel plezier met je nieuwe huisdier!

    BeantwoordenVerwijderen