Je Ideale Vakantie In 5 Stappen

Ik ontmoet hem twee dagen na zijn vakantie. Zijn gebruinde huid vertelt dat hij naar het zonnige zuiden is geweest. Ik vraag hem hoe het was. Hij zucht. Uitrusten was er niet bij. De reis verliep anders dan gepland. En toen hij eenmaal kon uitrusten, begonnen zijn gedachten te malen. Gedachten die hij lange tijd had genegeerd.

Eigenlijk was hij alweer toe aan de volgende vakantie. Ja, ik ook. Een klein verschil: Mijn vakantie moet nog komen. En er zullen geen gedachten zijn die aan mijn hoofd zeuren!

Afbeelding uit 1895. Onze vakantiebestemming van 2011.

Hoe weet je zeker dat je vakantie ideaal wordt? Door jezelf voor te bereiden met de volgende vragen:

1. Waar moet je reisdoel aan voldoen?

Stel je eisen aan het weer? Kies dan een plek waar het klimaat voldoet. Wil je bepaalde luxe? Onderzoek vooraf of het aanwezig is. Lees recensies op internet voordat je een accomodatie boekt.

Wij gaan naar een mooie omgeving waar veel dingen uit de oudheid zijn overgebleven. Het is er niet toeristisch en niet druk. Het leven van de lokale bevolking is goed en eenvoudig. Ze hebben (nog) aandacht en tijd voor elkaar. Een ideale plek om tot rust te komen. Geen zorgen voor morgen.

We hebben een betaalbare accomodatie voor twee personen geboekt. Een gedeelde douche en toilet zijn geen probleem (besparingstip). s'Morgens staat een overheerlijk ontbijt klaar om voor uit bed te komen (Dit land is bekend om zijn karakteristieke ontbijten). TV hoeft niet. Draadloos internet wel :)

2. Visualiseer je topmomenten

Wat wil je meemaken tijdens je vakantie? Aan welke (leerzame) ervaringen wil je met plezier terug denken?

In gedachten dwaal ik naar onze aankomende vakantieplek...

Vanaf een met gras begroeide helling staar ik over de wijde oceaan. Voor mij stort de branding zich met geraas op de rotsen. De wind heeft vrij spel. Al eeuwen lang. En nog steeds geeft dit eiland zich niet gewonnen.

Ik zie wat de eerste moderne mens zag toen hij eeuwen geleden voet op dit eiland zette. Ik zie de abdij. De hoge stenen kruizen in het landschap, rijk versierd met ornamenten. De erfenis van een oude cultuur die kunst en religie sterk met elkaar verbond. Ik begin te begrijpen waarom mensen zich al eeuwenlang aangetrokken voelen tot deze mystieke plek.

Ik neem een slok koffie uit mijn thermoskan. Ik klap mijn laptop open en begin te schrijven...

Dezelfde plek 2010, dichter bij de oceaan.


3. Hoe reis je?

Als je met de auto reist, zie je (als chauffeur) onderweg nauwelijks iets van de omgeving. Je moet je aandacht bij de weg houden. En je denkt maar aan één ding: Zijn we er al bijna? Je drinkt energy drinks om wakker te blijven. En je komt doodop aan.

Reizen is soms leuker dan het reisdoel bereiken. Vooral als je je laat rijden en ruim de tijd neemt om eventuele vertragingen te kunnen incasseren. Nieuwe werelden trekken aan je voorbij. Tijd voor jezelf, terwijl anderen voor je werken. Je komt uitgerust aan. Als het reisdoel tegen valt, dan is de reis in ieder geval geslaagd.

Ik droom verder...

De vliegreis liep gesmeerd. We zijn overgestapt op de trein. Het uitzicht is adembenemend. Landelijke vergezichten, afgewisseld door bergachtige rotspartijen, een uitgestrekte oceaan, en silhouetten van dorpen strijden om de aandacht.

We hebben weinig bagage bij ons. Alleen het nodige voor drie dagen. Op onze vakantiebestemming doen we boodschappen en wassen we onze kleding. Het belangrijkste wat ik bij me heb is mijn laptop. Ook al is het eiland niet druk bewoond, ze hebben overal WIFI!

4. Kook je zelf of neem je het ervan?

We vinden het leuk om zelf te koken. Een accomodatie met keuken en een supermarkt op loopafstand is perfect.

In dit land is het echter net zo leuk om uit eten te gaan. De lokale bevolking eet vaak buiten de deur. Ontmoetingen vinden plaats in eetgelegenheden. Veel minder bij elkaar thuis, zoals in Nederland.

5. Hoe laat je je huis achter?

Wij hebben twee katten die niet graag zonder personeel zitten. En we hebben twee moeders die graag met elkaar op vakantie gaan in een mooie omgeving. 1+1=2. Tijdens onze vakantie verblijven onze moeders in ons huis, en de katten worden op hun wenken bediend ;)

Tips

  • Zet niet in detail op internet wanneer je met vakantie bent. Die informatie wordt niet alleen door je vrienden gelezen. Leden van het inbrekersgilde vereren je huis graag met een bezoek tijdens je afwezigheid. (Pauline, dank je wel voor deze tip)

  • Laat je gordijnen en rolluiken open. Zet lampjes in huis op een (random) tijdschakelaar. Wek de indruk dat er iemand thuis is.

  • Vraag iemand om regelmatig je brievenbus te legen. Verzamel de post op een onopvallende plek. Een metershoge berg post op de deurmat is een uitnodiging...

  • Als je langer weg bent, regel dat iemand je planten water geeft. Dode planten in de vensterbank zijn een teken...

PS. Onze moeders hebben hun eigen huis ook onder beheer gesteld, tijdens hun verblijf in ons huis ;)

Vraag: Hoe ziet jouw ideale vakantie eruit? Heb je nog meer tips? Herken je bovenstaande foto's?


Aanverwante artikelen



14 opmerkingen:

  1. IONA!!!!! het allerallermooiste plekje van Schotland!! wauw! hadden jullie ook zo'n gelukzalig gevoel daar bij die baai? en mooi, he, die Abdij? (of gaan jullie nog?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha.ha, dan woon je dus niet meer in monster of den haag, want daar wil je moeder vast niet op vakantie...  ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed geraden! :) Van jou had ik natuurlijk niet anders verwacht als Schotland fan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad! :) We zijn landinwaarts getrokken naar een klein dorpje in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug. Weg uit de drukke Randstad en altijd het gevoel dat je op vakantie bent. Maar vakantie is pas echt vakantie als je reist en andere culturen leert kennen. Daarom gaan we de zee maar eens opzoeken. ;-)
    PS. Weet je dat ik nu pas door heb wie je bent? Ik legde de link op je Facebook-profiel. Leuk om je weer tegen te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja, 't is nu duidelijker! achteraf wist ik het ook wel, ik keek eignelijk ook alleen maar naar de foto's.... mijn hart begon uiteraard meteeen sneller te kloppen enzo door de aanblik van Iona.... en Mull is ook zo mooi! Met een rugzakje achterop was dat mijn eerste Schotland-avontuur.... de eerste van vele. Pas op: je bent voor altijd verliefd:o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo zien wij onze vakantie ook voor ons. Rugzak op en een beetje de Digitale Nomade uithangen. Tijdens reizen krijg ik altijd veel inspiratie om te schrijven. Avonturen en ontdekkingen. Door al die goede verhalen over Iona en Mull neemt mijn nieuwsgierigheid alleen maar toe. Ik moet de uitdaging dus maar aan gaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooh geweldig zeg!
    En wat leuk en helder geschreven weer André!

    Ik wens jullie samen superveel plezier en dergelijke tijdens jullie reis!
    Ben nu al benieuwd naar de foto´s en reisverslagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohhhh prachtig! Ik dacht eerst Ierland. Wat Greetje zegt klopt: je wilt steeds weer terug. Dussss: verslavend ;-)
    Ik denk dat jullie er net zoveel kippenvel gaan krijgen als ik destijds want het is er nog zo puur en mystiek. Voor ons dit jaar geen Schotland of Ierland maar Noord Holland. Maar goed: wel een vreselijk mooie bodhran aan de muur sinds vandaag :) uit Galway dus ook erg leuk.
    Heel veel plezier  samen en volop genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel voor het compliment, Charlotte!
    En ja, ik ben ook heel benieuwd naar onze foto's en reisverslagen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, daar zeg je wat. Je zat niet ver uit de buurt. Ierland staat ook op ons verlanglijstje voor een andere keer. En gaaf, een authentieke Ierse bodhran aan je muur. Hier werd hij vanavond ook nog bespeeld (maar dan eentje uit Nederland). Aukje oefent ermee.
    Over Iona hoor ik alleen maar goede verhalen. Dus als de meeste stemmen gelden... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Reactie van Suzan via mail:

    Tip voor vakantie zonder inbrekers: Vraag de buren om hun (tweede) auto bij jou op de oprit te zetten tijdens jullie afwezigheid.

    Dank je wel, Suzan!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Karlijn Pippel1 juli 2012 om 13:12

    Tip: ga je op reis met iemand waar je niet mee samenwoont? Maak dan vooraf lijstjes met hopes & expectations.


    Ik ga deze zomer samen met een vriendin op reis. Om te voorkomen dat we met verschillende verwachtingen op pad gaan (zowel qua doel met onze reis als qua leefpatroon en omgangspunten) hebben we los van elkaar een lijstje gemaakt met dingen die wij belangrijk vinden. Deze lijstjes hebben we naast elkaar gelegd en de punten met elkaar besproken.  We weten nu van heel veel punten al wat de ander belangrijk vindt, waardoor we er een middenweg in kunnen bewandelen die voor ons beiden werkt.  Zo'n lijstje kan je dus een hoop onnodige teleurstelling en spanning besparen tijdens je vakantie. 

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is een erg goede aanvulling! Dank je wel Karlijn! Ik ben benieuwd of je vakantie nu (nog) leuker wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Al deze zijn zo mooi stappen of ook het doen van een grote hulp voor iedereen ... Bedankt en altijd het zijn met ons of delen ook deze soort artikel die worden gegeven sommige adviceful delen met ons ...

    BeantwoordenVerwijderen