Wat doe je als je moet wachten?


Als het leven begint, dan verdwijnt de tijd - André J.C. Bor

Het gebeurde op de terugweg naar huis. Ondanks de spits ligt het perron van station Bunnik er verlaten bij. De opwaaiende bladeren ritselen het bericht in het rond: Er is geen treinverkeer mogelijk tussen Utrecht en Arnhem.

Mensen lopen rond in een wolk van frustratie en stress. Anderen staren langs het spoor in de verte, hopend op een spooktrein. Gedwongen wachten brengt hun plannen in de war. Op zo'n moment ontstaan er twee groepen: Mensen die niet met verandering kunnen omgaan, en mensen die verandering omarmen.

Zorg voor ontspanning

Starbucks Store

Waarom is wachten frustrerend? En waarom is dineren of uitgaan ontspannen? In beide gevallen overbrug je tijd... Alleen de beginomstandigheden zijn anders. Wat daarna gebeurt heb je zelf in de hand.

Bij dineren of uitgaan ben je vrij om te kiezen. Kiezen wanneer, in welk gezelschap, en waar je de tijd gaat doorbrengen. Bij een onverwachts wachtmoment lijkt het alsof je gevangen bent, en geen andere mogelijkheden hebt. Maar is dat echt waar?

Maak van je wachtmoment een ontspannen tijd! Zoek een plek, een terras of restaurant, waar je jezelf kunt vermaken.

Het eetcafe

Ik loop de dorpskern van Bunnik in en vind eetcafe De Bank & Co. Het is zonnig, dus ik ga buiten op het terras zitten. Het is rustig. Ik heb een blogpost in gedachten (deze). Aan het tafeltje klap ik mijn laptop open en begin te schrijven...

Binnen een half uur ben ik omringd door een afdelingsuitje. Veel vrolijke mensen. Als je goed gezelschap zoekt om ontspannen de tijd te overbruggen, dan hoef je niet ver te zoeken.

En het mooiste van alles is dat de NS mijn rekening betaalt! Bij meer dan een uur vertraging kun je de volle prijs van je kaartje terug claimen (dat geldt ook voor abonnementen). Kortom, het leven is goed :-)

Wat kun je leren van wachten?

  1. Omarm het. Het kan een les in geduld zijn.
  2. Stel de juiste vragen. Dus niet Waarom moet mij dit overkomen? Of Waarom duurt het zo lang? Maar Welke alternatieven heb ik om verder te reizen? Wat kan ik doen om de tijd nuttig te besteden? Voel je het verschil tussen de eerste en de laatste twee antwoorden? Denk in mogelijkheden, niet in moeilijkheden.
  3. Bereid je erop voor. Ga er s'morgens vanuit dat je overdag wachtmomenten krijgt. Bedenk alvast wat je in die tijd zou kunnen doen. Neem een tijdschrift, boek, laptop, iPad, iPhone/Smartphone, etc. mee.
  4. Spreek een ander moed in. Dat lost je eigen probleem niet op, maar het geeft je het gevoel dat je de tijd in ieder geval nuttig besteed.
  5. Als je in God gelooft, vertrouw daar dan op. De Maker van tijd is er niet afhankelijk van. Volg dat voorbeeld.
  6. Wachten hoeft niet frustrerend te zijn. Je kunt het aangrijpen als tijd voor jezelf. Als een cadeau. En wie heeft er nu een hekel aan cadeau's?

Momenten dat je moet wachten

  • Op het station
  • Bij de bushalte
  • In de file
  • Voor het stoplicht
  • Voor de brug
  • Op de pont
  • Met pech langs de weg
  • Voor de kassa
  • In de wachtrij (aan de telefoon)
  • In de wachtkamer
  • Tot de afspraak of visite arriveert
  • Tot het water van koffie/thee kookt
  • Tot je klaar bent met je "grote boodschap" op het toilet
  • ...

Hoe kun je de tijd doden?


Een tijdje geleden heb ik aan jullie, mijn lezers, gevraagd wat jullie doen om de tijd te doden. Ik heb de antwoorden verzameld:

Als je je hebt voorbereid

  • Start je laptop en lees/schrijf/game… Als je een internetverbinding nodig hebt, zoek een WIFI-hotspot.
  • Luister muziek of audioboek op je MP3.
  • Lees een boek.
  • Schetsen/tekenen.

Zelfreflectie

  • Dagdromen.
  • Je hoofd opruimen, nadenken over gedachten ("open loops") die je geparkeerd had.
  • Voor de GTD'ers onder ons: Doe je dagelijkse/wekelijkse review.
  • Denken aan wat je de komende week gaat doen.
  • Denken aan wat je vrienden aan het doen zijn.

Sociale activiteiten

  • Bellen/SMS'sen met je lief.
  • Mensen kijken. Analyseren van menselijk gedrag is leuk en leerzaam.
  • Een interessant gesprek aanknopen met een vreemde.

Overige activiteiten

  • Haal een kop koffie bij Starbucks.
  • Loop de stads/dorpskern in, zoek een terras, en bestel een drankje (en vergeet niet het geld van je kaartje terug te claimen bij de NS ;-).
  • Zoek een Bruna/boekenwinkel.
  • Grijp naar je mobiel/iPhone.
  • Zet je autoradio harder.
  • Gewoon chillen.
  • Wachten…
  • Wees ter plekke de drama-koning(in) van je eigen toneelstuk. :-)
  • ...


Vraag: Wat doe jij als je moet wachten?


Aanverwante artikelen


4 opmerkingen:

  1. Genieten! Kijken. Luisteren. Verdiepen. Lezen. Spelen.

    Da's toch weer grappig: vanochtend had ik ook een nieuwe blog in mijn hoofd over het begrip Tijd. Ik ben er nog mee bezig....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Greetje Leuk! Een blog over tijd. Neem vooral de tijd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is het niet zo dat hoe zuiderlijker je komt, hoe makkelijker men wordt in dit opzicht? Ik herinner me Grieken die zonder probleem zaten te wachten op een bus met vette vertraging, Belgen die alle tijd nemen voor de middagpauze in het café, spijkertje slaan en een pintje pakken, in tegenstelling tot onze cup-a-soup cultuur (zo kort mogelijk pauze, geen maaltijd geen flauwekul)..
    Is het mmisschien een Nederlands verschijnsel?

    Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een pintje pakken tijdens het wachten. Dat is nou echt een goed idee :-)

    Ik heb vaker gehoord dat stressen en haasten een Nederlands verschijnsel is.  Als je een tijdje in het buitenland bent geweest en je komt weer terug op Nederlandse bodem, dan overvalt de gehaastheid je. Daarom is het goed om er regelmatig tussenuit te gaan. Anders ga je straks nog denken dat haasten normaal is...

    BeantwoordenVerwijderen