Als vandaag je laatste dag zou zijn...


Defensie, mijn werkgever, moet €1 miljard bezuinigen. Naast heel veel materieel moeten er de komende jaren ook veel mensen uit. Van de staffuncties vervalt 1 op de 3. In "het veld" vervalt 1 op de 6 functies. Naast het natuurlijke verloop verwacht men 6.000 functies "hard" te moeten schrappen.

Net als velen weet ik niet wat er boven mijn hoofd hangt. In de komende jaren zullen er voor het personeel veel onzekerheden opdoemen aan de horizon. Mijn voelsprieten staan op scherp en ik bereken mijn kansen. Maar uiteindelijk heb je niet alles in de hand.

Tot mijn eigen verrassing maak ik me weinig zorgen. Ik ben vooral nieuwsgierig naar wat de toekomst gaat brengen. Natuurlijk zit mijn bank thuis erg lekker, maar ik ben niet van plan om daar werkeloos en passief op te gaan zitten. Het behoud van mijn baan heb ik niet in de hand. Maar het behoud van mijn werk wel!

Als jou ook moeilijkheden boven het hoofd hangen, of als je inspiratie zoekt voor een volgende stap in je leven, dan is deze blogpost voor jou.

Van baangarantie naar werkgarantie

Is het glas half leeg of half vol?
Ik heb een lijfspreuk:

Het gaat er niet om wat er gebeurt. Het gaat erom wat je ermee doet.

En die gaat hier op. De één ziet de bezuiniging als stress. De ander als uitdaging. Een levenslange baan bij één werkgever is niet meer van deze tijd. Je kunt niet meer in je comfortzone blijven. De arbeidsmarkt is veranderd van baangarantie naar werkgarantie.

Eén voorwaarde: Je moet blijven groeien. Bewust worden van wat je allemaal kan (en dat is veel meer dan je denkt). Nadenken over waar je passie ligt. Jezelf blijven ontwikkelen door (zelf)studie. Steeds beter worden in je vak(ken). En dan zie je niet alleen onzekerheden aan de horizon. Dan doemen er ook - zo niet meer - nieuwe mogelijkheden op.

Bewust worden van de waarde die jij kunt toevoegen aan de mensen om je heen en in je omgeving. Als je dat ziet, dan zul je nooit om werk verlegen zijn.

Als vandaag je laatste dag zou zijn...


Er word gezegd dat als je sterft, je een film ziet van je leven. Ik ben ervan overtuigd dat je dan niet je behaalde titels en resultaten gaat zien. Je zult je mooiste (of slechtste), indrukwekkendste, en meest intense ervaringen zien.

De momenten dat je ineens besefte dat je grootste angst niet meer was dan een schaduw. Dat je een overtuiging had, en ineens besefte dat die niet klopte. Dat het leven fragiel is. Dat de enige zekerheid, verandering is.

Je zult de momenten zien dat je groeide. Je zult de avonturen zien die je jezelf hebt gegeven. Kortom. Ooit, als je die film gaat zien, zorg dat het een meesterwerk is!

Vraag: Welke ervaring wil jij nog meemaken? Wanneer?

Aanverwante artikelen


4 opmerkingen:

  1. hm, ja, theorie in de praktijk, goed van jou!

    Welke ervaringen ik nog wil meemaken? Ik probeer mijn dromen te leven, op het juiste moment. Ik plan niets, maar ga op mijn intuitie af. Nu leven. Bewust. Genieten van elk moment en niet wachten op later.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben gelukkig niet gelovig, dus ik ik hoef me geen zorgen te maken over het hiernamaals. Hoef me niet krampachtig te verschuilen achter een masker van iemand die ik niet ben. Als je je hele leven gewoon jezelf kunt zijn is dat voor mij voldoende.

    Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant stukje van je en heel toepasselijk voor ons. Mijn man was overcompleet en heeft zich laten omscholen. Wat ik nog heel graag wil: in een luchtballon. Ik heb het op mijn verjaardagslijstje staan dus wie weet.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Greetje Inderdaad, waarom wachten op later. Later is in de meeste gevallen: Nooit. En dat zou jammer zijn.

    @Dick Dank je wel voor je reactie. Maskers zijn alleen leuk op een gemaskerd bal. :-)

    @Suzan Goed bezig, die man van jou. Breed inzetbaar dus. En jaaa, in een luchtballon! De laatste jaren zie ik ze steeds meer (weer) overzweven. Vooral in de warmere maanden. Mogelijkheden genoeg dus!

    BeantwoordenVerwijderen