Beveilig je gegevens met encryptie


Wie het nieuws volgt hoort het regelmatig. Iemand heeft een laptop of USB-stick "verloren" en er staan gegevens op die niet bekend hadden mogen worden bij het grote publiek.

Sinds enkele maanden heb ik de gegevens op mijn laptop versleuteld met encryptie software. Zonder het juiste wachtwoord of de juiste sleutel lijkt mijn harde schijf op een hoop onzinnige bits en bytes. Een buitenstaander kan er geen kaas van maken.

Waarom? Heb ik iets te verbergen?

Nee. Maar stel je voor: Je komt thuis en de deur is open gebroken. Iemand heeft in je huis rond gelopen en is vertrokken zonder iets mee te nemen. Je hebt niets te verbergen en je bent niets kwijt. Maar iemand heeft zonder jouw toestemming in je spullen rond gesnuffeld en je hebt geen idee wie het was. Een uiterst onbehaaglijk idee.

Zo is het ook met je digitale gegevens. Ze zijn een spiegel van je gedachten. Zonder versleuteling loop je eigenlijk rond met een beeldscherm op je voorhoofd. Iedereen kan zien wat je denkt. Daarom.

Sinds ik encryptie software gebruik beweeg ik me een stuk relaxter op stations en in drukke winkelstraten. Mijn laptop kan nog steeds gestolen worden, maar niemand kan bij mijn gegevens. Als je iets van me wilt weten, vraag het me dan gewoon.

Als je alleen maar mensen om je heen hebt die betrouwbaar zijn is het geen probleem. Maar dat is morgen anders... Bedenk dat de digitale sporen die je achter laat nog jaren zichtbaar zullen zijn. Onuitwisbaar.

In Windows kun je toch een wachtwoord instellen?

Yeah right. Windows gaat niet verder dan huis-tuin-en-keuken beveiliging. Een kind kan dat (letterlijk) omzeilen.


Hoe werkt encryptie software?

De software versleuteld naar keuze;
  1. Een aantal documenten waarvan jij vindt dat ze vertrouwelijk zijn.
  2. Je USB-stick of extern opslagmedium, of
  3. Je hele harde schijf.

Ik gebruik TrueCrypt. Het programma versleutelt met het AES algoritme (Advanced Encryption Standard). Het Amerikaanse leger gebruikt dit ook voor geclassificeerde informatie tot op Top Secret niveau. Dat mag dus enige naam hebben. TrueCrypt is open-source en gratis.

Het versleutelen gebeurt on-the-fly op de achtergrond. Je hebt er geen last van en je merkt niets. Mijn laptop is een paar jaar oud, en ik merk geen verschil tussen met of zonder encryptie.


Het versleutelen is niet moeilijk. Het programma heeft een duidelijke uitleg en neemt je het ingewikkeldere werk uit handen. Het laat je een wachtwoord en een unieke sleutel aanmaken. Een goed wachtwoord is moeilijk te kraken. De sleutel is nagenoeg onkraakbaar.

En daar zit de enige waarschuwing: Zonder wachtwoord en sleutel zijn je gegevens onleesbaar. Ook voor jezelf! Er is geen achterdeur. Een regelmatige backup van je gegevens blijft de beste manier om geen gegevens kwijt te raken.


Gebruik jij encryptie?

Waarom wel of niet?


Aanverwante artikelen

4 opmerkingen:

  1. Oeps! Euh... nee.... geen encryptie...

    Moet ik toch eens even over nadenken. Ik ben daar nogal nonchalant in moet ik toegeven.
    Ik ben zo iemand die gaat slapen met de deuren open. En wat mijn computers betreft ben ik daar niet anders in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik denk diametraal: als iets belangrijk of prive is, zet ik het niet op de computer; neem ik geen laptop mee in de trein (die heb ik ook niet); gebruik ik geen usb-stick. Misschien denk je: struisvogelpolitiek (en dat is van de andere kant gezien ook zo natuurlijk) maar ik wil me niet zo overgeven aan de techniek, niet zo afhankelijk zijn van (weer een nieuwe) technische oplossing; (sh*t, hoe leg ik dat nou uit, ook zonder veroordelend over te komen want dat is niet de bedoeling) Ik wil me niet zo (hoeven) beveiligen omdat ik dan steeds minder vertrouwen nodig heb, steeds meer denk alles onder controle te hebben. Dus, om even op encryptie terug te komen: alles wat ik niet veilig genoeg vind op een technische drager, zet ik er dus ook niet op, ook al kan het 100 keer versleuteld worden. Maar ik zou dan zelfs liever geen computer willen hebben, dan me zo te moeten indekken. (Ja ik weet het. Mensen vinden vaak dat ik onnodig moeilijk doe, omdat er voor alles wel een (technische) oplossing is (lijkt te zijn). Ik ga niet met mijn tijd mee etc. Ik weet het. Maar ik wil niet anders. Ik doe niet moeilijk, ik denk veel veel verder. Zie de samenhang tussen problemen. En dat vinden mensen denk ik vaak irritant ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe de administratie van mijn atelier op de pc. Dit scheelt een hoop bomen kappen voor papier... Verder verzamel ik o.a. wensen van klanten, opdrachten en email adressen van klanten op mijn pc, maar ook cliëntgegevens omtrent fytotherapie.
    Ik verstuur facturen per email. dit scheelt papier en alles is overzichtelijk geordend.
    In klantgegevens, cliëntgegevens en alle zaken rondom mijn werk horen andere mensen niet in te snuffelen dus ik gebruik encryptie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Happy Bird Je hebt een gastvrije en zorgeloze instelling. Als daar niets aan verandert hoeft te worden, dan zou ik dat ook zeker niet doen :-)

    @Greetje Je komt op mij niet veroordelend over. Ik vind het mooi dat ieder mens haar eigen keuze kan maken hoe zij informatie verwerkt. Dat is vrijheid. Als ik je goed begrijp zet je een hoop dingen op papier, klopt dat? Goede manier. Een kluis of een hangslot op een boek zijn ook een goede beveiliging.

    Mijn laptop is mijn verlengstuk en een spiegel van mijn gedachten. In de 20+ jaar dat ik nu in de IT-business zit weten mijn vingers niet beter dan dat ze typen. Dat gaat vanzelf. De techniek vormt geen hobbel meer. Ik doe aan 'slow-living' en ben een digitale nomade. En erg leuke combinatie met veel variatie.

    @Aukje Da's een goeie. De privacy van anderen telt ook mee. En boombesparing. De laatste tijd lees ik regelmatig een e-book, bijv. in PDF-formaat. Beeldschermen worden daar steeds beter geschikt voor. Een leuk idee om heel je boekenkast mee te nemen op vakantie, zonder dat dat een gram extra weegt of extra ruimte inneemt in je koffer :-)

    BeantwoordenVerwijderen