Je leven als kunstwerk

Anthony Robbins - Get The Edge

Je gezondheid valt of staat bij de fitheid van je emoties. Dat is mijn overtuiging. Zij die hun emoties beheersen en ermee kunnen omgaan, zijn degenen die hun dromen waar maken. Ze laten zich niet leiden door omstandigheden, maar zijn in staat om de omstandigheden te gebruiken als treden op de trap naar hun doel.

It's in your moments of Decision that you Shape Your Destiny. Our days are build. Our decisions create them. Our lives are build by our days, in the ways we handle them. - Anthony Robbins

De afgelopen anderhalf jaar heb ik emoties leren kennen waarvan het bestaan me tot dan toe was ontgaan. Het overlijden van mijn vader was een traumatische ervaring. Ik ben een binnenvetter. Het uitten van heftige emoties is (nog) niet mijn sterkste kant. Maar vandaag is niet hetzelfde als morgen... :-)

Daarom ben ik op zoek gegaan naar mensen met een gezond emotioneel leven. Mensen die hun emoties, hoe intens ook, kunnen beheersen en voor zich laten werken. In plaats van zich erdoor te laten overwelmen. Als iemand anders dat kan, dan kan ik het ook. Dat is mijn overtuiging. Een mens is nooit te oud om te leren.

Some people want it to happen, some wish it would happen, others make it happen. - Michael Jordan

Waar lopen succesvolle mensen warm voor bij het najagen van hun dromen? Ergens warm voor lopen is puur emotie. Het is de drijvende kracht in je dagelijks leven die ervoor zorgt dat je er helemaal voor gaat. Alsof elke dag je laatste is. Alles eruit halen wat erin zit. En morgen zal hoe dan ook anders zijn.

Anthony Robbins, coach en een boeiend spreker, heeft zich de laatste decennia intens bezig gehouden met deze vraag: Waar loop je warm voor? Hij coacht veel (sport)mensen om op de pieken van hun emoties grote prestaties te leveren. Zijn materiaal vormt een grote schat aan mensenkennis. Dat leidt tot zelfkennis en tot het begrijpen van anderen.




Get The Edge

De afgelopen maanden heb ik de audioprogramma's Get The Edge en Personal Power van Anthony Robbins gevolgd. Het is als een reis met jezelf en de nodige confrontaties onderweg. Het luistert prettig, alsof hij persoonlijk tegen je praat. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk en motiverend om door te luisteren en jezelf te onderzoeken.

Het programma bevat een workout om je dagelijkse hoeveelheid beweging te krijgen. Daily Magic - Your Hour Of Power. Al lopend met je mp3-speler geeft hij je een coaching sessie waardoor je de rest van de dag letterlijk opgeladen bent en vol energie zit. Het geeft je een enthousiasme waardoor je het gevoel hebt alles aan te kunnen wat je die dag aan problemen en uitdagingen tegen komt. Het maakt letterlijk het verschil tussen donker en licht.

Je grootste angsten

Je leert hoe je zelf in elkaar zit. En daardoor leer je ook hoe andere mensen in elkaar zitten. Dat klinkt interessant en handig, maar je moet het wel durven. Confrontatie met jezelf betekent ook een confrontatie met je grootste angsten. Je leert nadenken over hoe je daarmee moet omgaan.

Je bewustzijn wordt vergroot over wie je bent. Over hoe de wereld om je heen in elkaar zit. En wat je mogelijkheden zijn. Op vele punten ga je het licht zien. Dat kan erg beangstigend en overwelmend zijn.

Tegelijkertijd uitdagend, want je moet er iets mee. Je kunt je niet meer verschuilen achter excuses en passief op de bank blijven zitten. Het programma dwingt je om besluiten te nemen en je hoofd boven het maaiveld uit te steken.


Waar loop jij warm voor?

6 opmerkingen:

  1. zeker weten! ;o)

    (hoewel ik mijn eigen 'programma' heb; en een karakter dat me dwingt besluiten te nemen en mijn hoofd altijd maar weer boven dat maaiveld uit te steken. Passief op de bank? Dan kom je nooit een stap vooruit!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, als een van je ouders sterft, hakt dat er flink in. Mijn vader (binnen ons gezin waren wij twee handen op één buik) stierf toen ik dertien was. Jarenlang ben ik een oude, gebroken vrouw geweest. Pas sinds de kinderen er zijn, word ik weer wat jonger.

    Inmiddels weet ik: alles wat op je pad komt, betekent groei. Ik kies er bewust voor om daarin mee te gaan, me over te geven aan de veranderingen, de verdieping.

    Het is heel mooi om te zien dat ik daar niet de enige in ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Greetje Ja, je bent en blijft een Fries ;-) Dankzij dat karakter bestaat Friesland nog steeds.

    @flowtops Dank je wel dat je dit met ons deelt. Het is inderdaad mooi om te zien dat we niet de enigen zijn die tijd nodig hebben om het verlies van een dierbare te verwerken. Sterker nog, iedereen maakt het mee. Je bent er alleen nooit genoeg op voorbereid. En misschien hoeft dat ook niet. Het maakt je bewust van wat je *wel* hebt en dat je *vandaag* leeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor dit inspirerende stuk!
    The hour of power heb ik zondagmorgen meteen ingevoerd: een wandeling van 3 uur (3 hours of power dus) en daarbij alle inzichten op me in laten werken, heel verhelderend. Dank daarvoor.

    PS. Even reageren op het 'doorgaan' van de Friezen: mijn moeder riep altijd: kopdrveur, het is gronings en ik hoor het haar nog vaak (in mijn hoofd) zeggen. Doorgaan dus ipv stilstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Roelien Graag gedaan. :-) Ik kom er ook steeds meer achter dat je helderder kunt denken als je *letterlijk* in beweging blijft. Als ik ergens een oplossing voor zoek, dan komt die veelal naar boven als ik even ga lopen.

    BeantwoordenVerwijderen