70 jaar oud. Het einde of het begin?


Vroeg naar bed en vroeg opstaan. Om 5:30 uur naar buiten om te joggen. Jog een mijl (1,6 km) en loop met stevige pas terug. Het kost me 12 minuten om een mijl te joggen en 15 minuten om hem te lopen. Doe wat lichamelijke oefeningen, werk in de tuin, loop naar de markt, en werk.

- Hulda Crooks beschrijft een dag uit haar leven op haar 80ste.

Twee vrouwen worden 70 jaar oud, maar voor ieder betekent deze gebeurtenis iets anders. De ene "weet" dat haar leven ten einde loopt. Voor haar betekent zeventig jaar geleefd te hebben dat haar lichaam versleten is en dat ze beter "haar zaakjes" kan gaan afhandelen.

De andere vrouw besluit dat wat iemand op een bepaalde leeftijd kan doen, afhangt van zijn of haar overtuigingen en stelt hogere eisen aan zichzelf. Ze besluit dat bergbeklimmen een goede sport is om op zeventigjarige leeftijd mee te beginnen.

Gedurende de volgende vijfentwintig jaar wijdt ze haar leven aan het nieuwe avontuur van bergbeklimmen en beklimt de hoogste pieken in de wereld. Hulda Crooks bereikt op haar 91ste jaar de top van Mount Fuji (3.776,24 m).


Mount Fuji, Japan, 3.776,24 meter hoog.


Het lijkt altijd onmogelijk totdat het wordt gedaan
- Nelson Mandela

Het is nooit de omgeving. Het zijn nooit de gebeurtenissen in je leven. Het is de betekenis die we eraan geven - hoe we ze uitleggen - die ons vormen tot degene die we vandaag zijn en die we morgen zullen worden.

Hulda Crooks. 75 jaar.
Overtuigingen betekenen het verschil tussen een leven van gelukkige bijdrage, en één van ellende en vernietiging. Overtuigingen betekenen het verschil tussen een Mozart en een Manson. Overtuigingen maken sommige mensen tot helden, terwijl anderen een leven van stille wanhoop leiden.

Bron: Awaken the giant within - Anthony Robbins

Hoe hoop je dat jouw leven er op je 70ste uit ziet?


Aanverwante artikelen

6 opmerkingen:

  1. Een prachtig voorbeeld geef je van Hulda Crooks wat betreft het overtuigen dat je iets kunt. Zo gauw je dat in de smiezen hebt is er ongelooflijk veel mogelijk en ongeacht je leeftijd. Mensen zeggen zo vaak: daar ben ik te oud voor ... lariekoek ... als dat je overtuiging is? Dan ben je dat ook en dan zal het je ook niet lukken ...

    Daarom trakteer ik me graag op dit soort verhalen omdat het me mateloos inspireert!
    Een heerlijk weekend toegewenst! Doortje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig en krachtig onderwerp!
    Wat hoop ik te doen op mijn 70e?
    Tuinieren (moestuin, druiven, kippen etc), zoveel mogelijk zelf voorzienend leven ergens op een klein boerderijtje....en elke dag een stevige wandeling met een schare honden om me heen, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mmm, daar houd ik me nu nog niet mee bezig, 't heden heeft veel te veel (leuke) uitdagingen. Maar ik vind het een superverhaal wat je beschrijft. Zoveel kracht. Dát wil ik ook hebben, op mijn 70ste! (hoewel ik de mount everest niet hoef te beklimmen, hoor). Goede insteek: niet leven naar algemene verwachtingen, maar je eigen kracht voorop!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Doortje Precies. Dank je wel voor je compliment dat mijn blog je inspireert. Dat inspireert mij om door te gaan met schrijven. Ik wens jou ook een goed weekend!

    @Roelien Dat is nog eens een toekomstdroom! En afhankelijk van hoe je nu leeft kan dat misschien veel sneller gebeuren dan dat je 70 bent...

    @Greetje Dank je wel! Mooie aanvulling. Als 70 jaar oud zijn nog heel ver weg is, dan moeten we inderdaad niet in de toekomst gaan leven. Het is meer een blik werpen op de horizon. Vandaag leef je echt als je los bent van wat een ander van je verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het lijkt me waanzinnig om op zo een leeftijd zoiets te presteren!
    wauw
    ik vrees alleen dat ik niet gefocussed [is dat een woord?]genoeg ben, van karakter. ofzo

    beetje gewoon 'zijn', beetje klooien, beetje 'worstelen', veel bidden en dicht bij de Here God leven. hij laat mij zien wat belangrijk is voor ieder afzonderlijk moment.
    zo leef ik, al en nu en morgen en zo verder.

    BeantwoordenVerwijderen