10 inspirerende gedachten


Ik heb een gedachtenstokje overgenomen van Greetje Penning. Dit is een estafette waarbij iedere deelnemer 10 gedachten deelt. Hierbij mijn 10 inspirerende gedachten voor 2011. Ik nodig je uit om jouw inspirerende gedachten te delen in het reactieformulier onder deze blogpost, of via Twitter, Facebook, of Hyves.

1. Het maakt niet uit wat er gebeurt. Het gaat om de betekenis die je eraan geeft - Anthony Robbins



2. Je kunt golven niet tegen houden, maar je kunt wel leren surfen - Khaled Hosseini

Op dit moment herstel ik van een zware bronchitis. In twee weken tijd ben ik 7 kg afgevallen en ik hoest het hele huis bij elkaar. Is dat een probleem? Wel, het is lastig. Ik ben aan huis gebonden en lichamelijk tot weinig in staat.

Je kunt het ook anders bekijken. Mijn bronchitis zorgt ervoor dat ik nu gedwongen mag uitrusten. Ik heb ineens heel veel tijd om thuis door te brengen met mijn gezin. Die kilo's wilde ik al heel lang kwijt. En het geeft me extra tijd om na te denken over wat is geweest en over wat gaat komen. Ondertussen gooi ik nog een blok hout op het vuur en nip ik aan mijn walmende mok steranijs thee...



3. In het midden van een probleem ligt de oplossing - Albert Einstein

4. Is het een nieuw probleem? Dan heeft het misschien een nieuwe benadering nodig. Is het een oud probleem? Dan zeker! - Seth Godin

Problemen zijn er niet om ons het leven moeilijk te maken. Problemen geven ons inzicht in wie we zelf zijn en wie onze vrienden zijn. Problemen zijn er om ons bewust te maken van de mogelijkheden die we hebben om ze op te lossen. Door problemen op te lossen groeien we. Dat is het enige wat werkelijk voldoening geeft. Een mens is gelukkig als hij groeit.


Copyright © Jan Vink Fotografie. Spel van licht en wolken bij Hervormde kerk Krommeniedijk.

5. De zon schijnt altijd. Ook als er wolken voor zitten.

Wolken drijven verder en ze lossen op als ze uitgeregend zijn. Daar hoef je niets voor te doen. Vaak is de enige les dat we geduld moeten leren hebben. En dat gaat regelrecht in tegen wat de mens het liefste doet: Alles onder controle hebben en snelle instant oplossingen. Waarom? Om controle te hebben over de tijd. Maar tijd bestaat helemaal niet. Alleen in ons eigen hoofd...

6. Hoe komt de bestuurder van een strooiwagen s'morgens eigenlijk veilig op zijn werk?





7. Je hoeft niet altijd gelijk te hebben. Het gaat erom dat je in beweging blijft - Seth Godin

Je mag een mening hebben en je mag hem herzien. Als je het bij het verkeerde eind hebt hoef je niet je mond te houden (Als je er maar wel van leert!). Vanuit stilstand op gang komen kost meer kracht en energie, dan wanneer je al in beweging bent en van richting wilt veranderen. Passief zijn en alles aan je voorbij laten gaan is het ergste wat je kunt doen met je leven.

8. Grote mensen praten over ideeën; Gewone mensen praten over gebeurtenissen; Kleine mensen praten over anderen en zichzelf - Hyman Rickover

Waar praat jij over?




9. Als de wereld binnen 3 uur zou vergaan, wat zou je dan doen?

Elke keer als je jezelf deze vraag stelt, dan weet je meteen wat het belangrijkst is om NU te doen. Al het andere is niet belangrijk. Mensen komen pas in aktie als het probleem groot genoeg is. Als het negeren ervan meer pijn gaat doen dan zichzelf ermee te confronteren. Waarom dan niet meteen aan de slag in plaats van wachten tot het te laat is?


10. Je inkomen is direct gekoppeld aan de waarde die je toevoegd aan anderen - Anthony Robbins

Verdien je te weinig? Vraag jezelf dan eens af wat jij vandaag al hebt gedaan voor een ander. Misschien een goed voornemen voor het nieuwe jaar: Elke dag iets van waarde toevoegen aan het leven van iemand anders.

De beloning komt daarna vanzelf. Dat hoeft geen geld te zijn. Echte waarde is niet in geld uit te drukken. Het kunnen ook wederdiensten zijn, of tijd en energie van iemand anders die waarde toevoegt aan jouw leven.

9 opmerkingen:

  1. GOed zeg! ERg inspirerend!

    Enne... ik hoop toch dat je snel helemaal weer opknapt van je bronchitis. (Ik dacht al, wat is ie stil ;o) Nou ja, behalve dat hoesten dan!)

    fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Roelien. :-) Ik klikte op je naam. En wat een inspirerende blogs heb jij! Ik ga je volgen...

    En Greetje, nogmaals bedankt voor het gedachtenstokje. Ik ben inderdaad al aardig opgeknapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi andré,
    als altijd weer genoeg om over na te denken.

    beterschap voor het laatste restje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Andre, dank je wel voor al die wijze woorden. Ik heb weer heel wat om over na te denken. Een paar geven me een goed leidraad voor een probleem waar ik al een poosje mee zit. Fijn weekend en beterschap met je bronchitis,
    Suzan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om je 10 gedachten te lezen. zet mij weer tot nadenken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank jullie wel voor de beterschapswensen. Zojuist een goede boswandeling gemaakt op plekken waar nagenoeg nooit iemand komt. En nu een dampende mok warme chocolademelk. Ik ben weer beter. Succes met het nadenken en overdenken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel inspirerende woorden staan erbij! Dankjewel voor de herinnering :-)

    Enneh, ik hoop dat het intussen al beter is met je bronchitis..?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat ik deze 10 gedachten maar beter vooraan in mijn agenda noteer...

    BeantwoordenVerwijderen