Goede voornemens afgeschaft


31 december 2010. De rijk gevulde tafel belooft dat dit één van de beste maaltijden van het jaar gaat worden. De kerstkalkoen van vorige week mocht er zijn, maar hij verbleekt bij dit aanzicht. Dampende oliebollen besneeuwd met poedersuiker, appelflappen in gekarameliseerd bladerdeeg, vers gebakken abdijbrood, hete erwtensoep met worst, en verleidelijk glimmende champagneflessen waarvan de kurk op ploppen staat...

Je dierbaren, familie, en vrienden. Ze zijn er allemaal. De tijd tussen zonsondergang en het losbarsten van het vuurwerk is lang. Gelukkig maar. Deze maaltijd kan niet lang genoeg duren. Er bestaat geen idealer moment. Niets hoeft en niets moet. Het enige wat telt is NU.

Het is op deze momenten dat je goede voornemens met elkaar deelt. Heel gemakkelijk. Er is geen vuiltje aan de lucht. Alles is haalbaar. En het zal altijd zo zijn... Het vuur knettert rustig verder in de haard. En de champagnebubbels prikkelen op je tong. Het leven is goed.

Na een paar dagen zijn goede voornemens meestal vergeten. De waan van de dag neemt het weer over. Een goed voornemen vereist dat het inspirerend en uitdagend blijft. Stoppen met een slechte gewoonte is niet inspirerend. Want wat krijg je ervoor terug?

Een goed voornemen vereist dat je een probleem hebt. Groot genoeg om het aan te willen pakken. En de oplossing ervan moet inspireren en uitdagen. Het vergt een aanpassing van je denken en je gedrag. Maar wie heeft daar nou zin in op oudejaarsavond...

Je brein kan alleen terug geven wat je er eerst in stopt

Vorig jaar had ik twee goede voornemens. Ik heb ze gehaald! Ik nam me voor om mijn brein een jaar lang te vullen met opbouwende, inspirerende, leerzame, en positieve informatie en ervaringen. Als ik iets zou ondernemen, dan wilde ik er zoveel mogelijk goede herinneringen en leerzame ervaringen aan over houden. Ik wilde weten hoe dat bijdraagt aan mijn dagelijkse humeur en mijn kijk op de wereld. Eveneens nam ik me voor om elke week een inspirerende blogpost te schrijven. Zoals je aan de rechterkant in mijn blogarchief kunt zien is dat ook gelukt :-)

Ik ontken niet dat er ook armoede, oorlog, en negativiteit bestaat. Ik sluit er mijn ogen niet voor. Ik neem het alleen niet als startpunt. En zeker niet als hoofd- of einddoel!

What's wrong is always available. And so is what's right - Anthony Robbins

Wanneer je s'morgens begint met een inspirerend verhaal of het lezen van goede berichten, dat bepaalt dat je focus voor die dag. Het is alsof de zon helderder op komt en de lucht die je inademt meer energie bevat. Een gevoel van vrijheid!

Tegelijkertijd ga je zien dat er heel veel mensen klagen en zeuren. Niet omdat ze het zo slecht hebben, maar omdat ze hun dag zijn begonnen met het lezen van de verkeerde krantenkoppen. Als ik de krant lees of het journaal kijk, dan doe ik dat liever aan het einde van de dag. Die kan dan toch niet meer stuk :-)


Wie heeft er een haalbaar goed voornemen voor 2011?


Aanverwante artikelen

3 opmerkingen:

  1. Iedere ochtend sta ik een half uur eerder op dan de rest van de familie, en die tijd vul ik met lezen, schrijven, katten aaien, de zon op zien komen.

    Dat helpt me om de dag zoveel mogelijk in het Hier en Nu te beleven.

    Verder maak ik vaak lange wandelingen, om me vol te zuigen met de natuur. Dat helpt om negativiteit van mezelf en anderen van me af te duwen.

    Zou ik een goed voornemen moeten formuleren, dan was het: Doorgaan op de ingeslagen weg, en niet omkijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liefde geven.

    (Wat een inkopper, he? Maar ja, wel redelijk belangrijk gezien de erbarmelijke staat van de wereld. En wat hangt er veel van af! En wat is het soms lastig!)

    Alle goeds wens ik ook jou (en het dubbele ervan ;o)!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @flowtops en @Greetje Goeie voornemens. En ook haalbaar. Dank jullie wel.

    BeantwoordenVerwijderen