FocusWriter - schrijven in een inspirerende omgeving

Hoe mijn beeldscherm eruit ziet als ik schrijf

Concentrate all your thoughts upon the work at hand.
The sun's rays do not burn until brought to a focus.
- Alexander Graham Bell

Niets werkt beter dan schrijven in een inspirerende omgeving. Het begint voor mij vanzelf te borrelen in een natuurrijke omgeving met natuurlijke geluiden. Aan een picknickbankje in het bos, kijkend naar een kudde schapen op de heide. Op een omgevallen boomstam, luisterend naar vogels en geritsel in het struikgewas. Op een duin, kijkend over het strand en luisterend naar het rollen van de branding. De zon prikkelt in je gezicht, en de wind blaast langs de haren op je armen.

Met zo'n voorkeur is een intercity tussen Utrecht en Den Haag wel de meest oninspirerende plek om te schrijven... Toch schrijf ik daar het meest! Ik heb er iets op gevonden. Het voorstellingsvermogen van een mens is oneindig. Je meest inspirerende omgeving is één gedachte van je verwijderd met behulp van wat je ziet en wat je hoort.

Gebruik de juiste tekstverwerker



FocusWriter is een gratis open-source tekstverwerker. Gemaakt om je aandacht bij het schrijven te houden, zonder dat je afgeleidt wordt. De achtergrond is vrij instelbaar met je eigen foto's en afbeeldingen.

Terwijl ik dit artikel schrijf zit mijn lichaam in een intercity. In gedachten zit ik met mijn rug tegen een boomstam te schrijven. Ik kijk uit over de Rheder heide en zie een ruimtelijk vergezicht vol vrijheid. Het brein is makkelijk voor de gek te houden in een volle coupé.

De menu's van FocusWriter worden pas zichtbaar als je met je muis de schermrand raakt. Tekstopmaakfunkties als vet, onderstreept, en italic hebben een toetscombinatie. Die kun je vanaf het toetsenbord bedienen. Visuele meldingen en signalen van andere programma's worden tegen gehouden. Ze komen pas tevoorschijn als je naar je bureaublad schakelt of FocusWriter verlaat.

Luister naar het juiste geluid




Om de beleving nog echter te maken is geluid net zo belangrijk. Ik heb een goede koptelefoon die de meeste geluiden buiten sluit. Mensen praten in de coupé (denk ik), en buiten klinkt het gieren van de trein over de rails. Ik hoor het niet, want ik luister naar de natuurgeluiden van Dan Gibson. Vogels bij een kabbelende kreek of klaterende waterval. Ja, het brein is makkelijk voor de gek te houden. Ik waan mij in een paradijs.

Ruik de juiste geur

Nu nog de geur van heide, lavendel, of dennenhars en het is helemaal af. In een intercity zou een waxine-verdamper met etherische olie of wierook een oplossing kunnen zijn. :-) ware het niet dat open vuur verboden is. Helaas, helaas. Daarom werk ik regelmatig thuis. Zittend in mijn achtertuin aan de bosrand, of achter mijn bureau met open ramen, is mijn verbeelding voor een inspirerende omgeving niet meer nodig.

P.S. In de ruimte


Mijn collectie van achtergronden groeit. Laatst heb een plaatje van het universum, de aarde, en de maan in elkaar geknutseld. Tijdens het schrijven krijg je dan het idee dat je ver van de aarde in de ruimte hangt. Doodse stilte en alle prikkels ver weg. De ultieme plek om onbereikbaar te zijn, alleen met je eigen gedachten.

Hoe ziet jouw meest inspirerende omgeving eruit?

Wat is jouw favoriete tekstverwerker?


Aanverwante artikelen


4 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het de ideale manier is om een stukjes thuis mee te nemen in de drukte van de trein of andere omgeving... Dit geld voor beeldscherm en geluid... Wb geur... nee dit zullen medereizigers je niet in dank afnemen als je met geurtjes in de trein gaat zitten...
    Mijn inspirerende omgeving is daar waar al het onnatuurlijke is buitengesloten... ;)
    Mijn favoriete tekstverwerker?
    Tekenpapier en kleurpotlood .... Al gebruik ik Word vaker, omdat dit handiger te archiveren is ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aukje, goede aanvullingen. Dank je wel. Als je in een omgeving bent waar al het onnatuurlijke is buitengesloten, dan hoef je je verbeelding niet meer te gebruiken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. alles kan inspireren, juist ook de irritante dingen; wanneer je alleen maar perfectie om je heen ziet, gaat dat natuurlijk ook enorm vervelen op de lange duur. Juist daardoor word je weer geinspireerd om iets moois te maken! (beetje kort door de bocht, maar je snapt vast wat ik bedoel)

    Weer zo'n mooi onderwerp om eindeloos over door te filosoferen.....er komen allerlei associaties bij me naar boven, maar ach, laat maar ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Greetje Ja, omdat de omgeving waar ik woon zo mooi is (zie mijn blogbanner bovenaan) begint het inderdaad haast te vervelen ;-)

    Ik snap wat je bedoeld. Door mijn dagelijks reis heen-en-weer naar de randstad, zie ik elke avond weer hoe mooi ik woon. Dat houdt me scherp. Een mens moet altijd een nieuw doel voor ogen hebben om dingen nog mooier te maken. Zodra een mens teveel tevreden is, dan komt hij niet meer in aktie en wordt het leven saai en eentonig.

    Ja inderdaad, het blijft associaties oproepen :-)

    BeantwoordenVerwijderen