Hoe Maak Je Tijd?

Bron Free Info Sociëty

Hoe vind je op een drukke dag tijd voor ontspanning? Tijd om te lezen of te schrijven?

Iemand vroeg me laatst: Hoeveel mensen zitten er achter jouw blog? En lees je ook alles wat je doorstuurt via Twitter?

Het antwoord is: Ik ben de enige schrijver van mijn blog. En Ja, ik lees en kijk alles. Ik lees en kijk zelfs veel meer. Alleen wat waard is om te delen zet ik op Twitter. Daarnaast heb ik ook nog een normaal gezinsleven, een sociaal leven met familie en vrienden, en een fulltime baan.

Hoe kom ik aan mijn tijd?

Je hoort me nooit "druk druk druk" zeggen. Degenen die mij kennen weten dat ik een levensgenieter ben. Voor mij geen strakke agenda die over mij regeert.

Het geheim is om bewust te worden van je dagelijkse "dode" wachtmomenten. Per dag/week zijn dat letterlijk uren. In de file, in het openbaar vervoer, op het station, in een wachtrij, etc. Hoeveel dagen zou dat per jaar zijn? En hoeveel maanden/jaren op een leven?

Veel mensen accepteren die dode momenten lijdzaam als iets wat hen overkomt. Ze laten de tijd nutteloos verstrijken en ze klagen. Dat zal er niets aan veranderen. De kunst is om dode momenten zo nuttig en aangenaam mogelijk te besteden. Dode momenten vormen een grote bron om je dagelijkse dingen voor elkaar te krijgen. Het enige wat je moet doen is je er vooraf op voorbereiden.

Maak van wachttijd je eigen tijd

Ik reis voor mijn woon/werkverkeer met het openbaar vervoer. Dat is mijn keuze. Het mag duidelijk zijn dat je onderweg veel kunt lezen. Zeker met een goed boek of verhaal is wachten en vertraging niet erg. Soms, in spannende hoofdstukken, is het stiekem een uitkomst! Extra leestijd met een excuus! En je kunt een ander de schuld geven. :-)

Bron: Blog Jimmy Chin
Vaak heb ik mijn laptop bij me. Er is niet overal verbinding met internet. Dat hoeft ook niet. De mails, blogs en websites kun je vooraf in je inbox laten bezorgen mbv. RSS-feeds.

Berichten kun je onderweg beantwoorden, terwijl het landschap voorbij raast. De beantwoorde berichten blijven in je outbox staan, en worden bij de eerst volgende verbinding met internet verzonden. Zoals bijv. bij een kopje koffie van Starbucks op het station. Starbucks heeft vrije toegang tot internet.

Blogs schrijven kan ook onderweg. Je moet wat extra voorzieningen treffen om dat zo ongestoord mogelijk te kunnen doen. Blogs schrijven en blogs posten zijn twee verschillende dingen. Schrijven kun je overal in dode momenten. Posten kun je met een vast ritme op een moment dat je verbinding hebt.

Druk, druk, druk

Als je "druk druk druk" zegt of "ik heb geen tijd", dan betekent dat nooit dat je geen tijd hebt. Iedereen heeft even veel tijd in zijn of haar dag: 24 uur. Er is altijd iemand die de dingen voor elkaar krijgt waarvan jij zegt dat het onmogelijk is. Waarom lukt het die ander wel en jou niet?

Jij vult je tijd anders dan die ander. Dat doe je zelf. Vind die ander. Leer van hem of haar. De manier om betere resultaten te krijgen.

Of je hebt de benodigde tijd zwaar onderschat. Wat je aan het doen bent blijkt veel meer tijd te kosten.

Of je laat iemand anders over je tijd regeren. Jij geeft je grenzen niet goed aan.

In alle gevallen staat keuzes maken centraal. Zolang je geen duidelijke keuzes maakt, helpt het niet als je meer dan 24 uur in 1 dag hebt.

Getting Things Done


David Allen beschrijft in zijn boeken een benadering om effectief met je tijd om te gaan, zodat je de dingen voor elkaar krijgt die je wilt doen. Een balans in leven en werk. Volgens zijn eigen woorden ontdekte hij het uit luiheid. Hij wilde lui zijn, en vroeg zich af hoe hij "de rest" zo effectief mogelijk kon doen. Zodat hij zoveel mogelijk tijd over zou hebben voor de goede en leuke dingen van het leven. Elegant lazy noemt hij het.

Tijd bestaat niet

En zeg nou zelf, als je dingen doet die je leuk vindt, dan vergeet je de tijd. Als je in de flow raakt, dan verdwijnt de tijd zelfs. Als kind wisten we dat. Een spelend kind heeft helemaal geen tijd nodig. Tijd bestaat tijdens het spelen niet. Alleen het NU. Kortom, we hebben niet meer tijd nodig. We moeten van ons leven en werk een spel maken. We moeten weer leren spelen als het kind in ons zelf.

Aanverwante artikelen


12 opmerkingen:

  1. Klopt: Wanneer je meer dan 24 uur in een dag kunt stoppen, blijf je nog steeds tijd te kort houden als je geen goede planning hebt.

    RSS vind ik een geniale tool! Zo kan ik ontzettend veel mensen volgen en interesse tonen in wat anderen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elegant Lazy, dát is het natuurlijk, slaat ook op mij! ;o) Inderdaad, hoe harder je roept dat je geen tijd hebt, hoe meer je eigenlijk iets fout doet in je planning...

    altijd een beetje lastig; sommige dingen kosten veel tijd, zodat je weinig energie overhoudt (en ook soms gewoon weinig structurele tijd) voor andere dingen ('klein' voorbeeldje: kinderen, vooral peuters ;o) SOms moeten bepaalde zaken in de parkeerhaven, omdat andere dingen voorrang hebben. Teveel willen levert innerlijke conflicten op. Maar eigenlijk komt ook dat voort uit hoe je er geestelijk mee omgaat. Er is soms eenvoudig geen plaats in je hoofd, ook al wil je ze nog zo graag. Teveel bezig met bijzaken. Ach, de hoofdzaken blijven wel in je hart zitten, denk ik dan, alles op z'n tijd. Soms zijn bijzaken ook belangrijk.

    Ook is het soms weldadig om alle planning los te laten en het leven over je heen te laten komen... Inderdaad, precies wat je zegt: spélen!! net als een kind, in de flow komen. Wat een geweldig voorbeeld. Dan voel je je gewoon op je best!

    Om daar te komen moet je soms echter de woestijn eerst in: leren om totaal leeg te zijn. ALles wat je leven doet, loslaten, inleveren, om je focus weer goed te krijgen. Alles weggeven, om je leven weer terug te krijgen.... (zo voelde ik dat het afgelopen jaar).

    Een heel goede week toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed verhaal! Mensen vragen mij ook vaak of ik het druk heb. Nou, nee. Ik heb besloten het niet druk te hebben maar bezig te zijn. En als er iets leukers tussen komt: alleen maar leuk, dan laat ik liggen wat later kan. Maar druk heb ik het nooit. Gewoon gevulde dagen. Kijk uit naar je volgende blog. Groetjes van Suzan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk stuk. Ik merk om me heen dat veel volwassenen de tijd zo snel vinden gaan. Zelf vind ik het wel meevallen. Maar ja, mijn nick is ook niet voor niks Flowtops - in de flow valt alles weg, ook tijd (en ruimte).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Greetje (leuk om je nu zo te noemen. Net of je meer jezelf geworden bent :-) Dank je wel voor je reactie. Om tijd voor jezelf te creëren moet een mens zich bewust worden van hoe hij/zij zijn/haar tijd investeert. Want dan pas kun je er veranderingen in aanbrengen. Volgens mij zit jij daar midden in en ben je goed bezig.

    @Suzan Volgens mij heb jij het ideale leven. :-) Dank je wel voor je compliment!

    @Flowtops Dank je wel voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou...da's wel om over na te denken!!!
    Ik heb idd ook vaak tijd te kort, vooral als ik creatief wil zijn of als ik afspraken maken wil...ik weet wel waar dat vandaan komt...onzekerheid!!!
    Creatief zijn is voor mij moeilijk geworden...het geheim is zeker weer een beetje te leren zijn als een kind!!!
    En het sociale gedeelte wat afspreken betreft...als het allemaal wat te dicht bij komt vind ik het moeilijk...vragen zoals; ben ik wel interessant genoeg enzo...wat zou hij/zij van me denken.
    In deze gevallen is het makkelijk om weinig tijd te hebben...maar tegelijkertijd is het ozo frustrerend...stof tot nadenken dus!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat zijn herkenbare vragen, Funkymama (hey, dat rijmt op je echte naam ;-)).
    Zodra je je afvraagt of je wel interessant genoeg bent, draai dan de rollen
    eens om: Vraag jezelf af wat je interessant vindt aan die ander. En stel
    daar een vraag over. Iedereen is blij als iemand oprechte interesse toont.
    De wederzijdse interesse komt dan vaak vanzelf. En door je op iemand anders
    te richten, vergeet je je eigen onzekerheid, en je ontdekt nieuwe dingen.
    Driedubbel voordeel dus.



    (By the way: jij bent interessant).



    Om creatief te zijn moet je inderdaad als een kind blijven denken. Kinderen
    zitten nog niet zo vastgeroest in vaste gedachtenpatronen als veel
    volwassenen. Daardoor hebben ze een grotere fantasie en inbeeldingsvermogen.
    Hoe groter dat is, hoe creatiever de ideeën die eruit voortkomen.



    Laatst zei iemand dat creëren (kunstwerken maken) en communiceren twee
    dingen zijn die niet tegelijkertijd samen gaan (tenzij je over het kunstwerk
    communiceert). Of je doet het één, of je doet het ander. Ik vond het heel
    herkenbaar. Om creatief te zijn moet je dus tijd apart zetten. Niemand
    anders gaat je dat geven, dus je moet het werkelijk zelf nemen. En bewaken
    met je leven dat niemand het van je afpakt. En waarom zou je dat niet mogen
    doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mmm. klinkt wel interessant.. Iets om over na te denken.. Maar ja, kinderen eisen aandacht of je het nu wil of niet...(oké, behalve als je ze voor de tv zet, maar of dat nou de oplossing is...) en als je dan `s avonds uitgeblust op de bank hangt... heb ik alleen maar zin om een boek te lezen of tv te kijken, maar dan vind ik  mijn avond toch eigenlijk te kort...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het bewonderenswaardig hoe ouders soms hun gezin besturen. Respect.

    De TV is inderdaad geen oplossing. Mijn moeder gebruikte de TV ook nooit als
    afleiding. Daar heb ik nu veel gemak van. Ze leerde me om mezelf te
    vermaken. Wellicht is dat de oorzaak van mijn gezonde ;) nieuwsgierigheid om
    nieuwe dingen te leren, en dat ik me werkelijk nooit verveel. Het gaf haar
    waarschijnlijk ruimte om haar dingen te doen. Ik kan deze aanpak iedereen
    aanraden. Je kinderen zullen je later dankbaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O, daar kan ik me wel in vinden, maar dat betekent niet dat ze nooit tv kijken hoor! Maar ik heb liever dat ze lekker (buiten) spelen. Helaas zitten we nu tijdelijk met drie kinderen in een 3-kamer appartement, dus dat buitenspelen is nu wat minder, maar... binnenkort hebben we weer een gewoon huis met een tuin! HEERLIJK!...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Inderdaad! Er gaat niets boven buiten spelen (zelfs in de regen :-) En wat gaaf dat je weer het vooruitzicht hebt op een huis met tuin! Ik kan me voorstellen dat iedereen dat weer meer ruimte krijgt. Zowel met je leefruimte als met je eigen tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Spelen kan je niet spelen

    BeantwoordenVerwijderen