Into the wild – Wat heb je nodig? - Water

In een vorige blogpost (Into the wild) schreef ik dat we onze vakantie doorgebracht hebben zonder (luxe) voorzieningen van de maatschappij. Zo kom je er achter wat je werkelijk nodig hebt om te leven. En dat is niet veel.

Als je niets hebt, dan gaat al je tijd op aan het zoeken van voedsel, het bereiden ervan, en het onderhouden van je persoonlijke hygiëne. Al het andere doet er niet toe. In deze blogserie behandel ik per post wat je nodig hebt, en welke alternatieven de natuur ons (gratis!) biedt:


Je hebt geen stromend water


Dan moet je een waterput in de buurt hebben. Onder normale omstandigheden werkt de grond als een zuiverend filter. Zelfs in een dichtbevolkt gebied als Nederland zijn er nog plekken waar dit mogelijk is. Als de put maar diep genoeg is, en ver genoeg verwijderd van bijv. begraafplaatsen en (chemische) fabrieken.

Je hebt geen douche

Je dagelijkse wasbeurt kun je bij de waterput doen. Als je een meer in de buurt hebt kun je daar zwemmen en wassen. Warm water is een luxe. En van koud water is nog nooit iemand dood gegaan. Koud water verfrist het lichaam.

Met warm water of stoom (sauna) wordt je natuurlijk wel schoner. Water kun je koken op vuur. Om stoom te krijgen verhit je stenen in vuur. Ze houden de hitte vast en stralen het uit. Leg ze in een kleine afgesloten ruimte en besprenkel ze met water. Klaar is je sauna.

Je kunt je toilet niet doorspoelen

Zonder toilet graaf je een put. Bij voorkeur enigszins uit de buurt van je leefgebied :-) Het as uit de vuurplaats strooi je over je uitwerpselen heen. Dat verdrijft onaangename geuren en het verzorgd een natuurlijk ontbindingsproces. De indianen gebruikten bamboe ipv. as. Bamboe zorgt ervoor dat uitwerpselen volledig, versneld, en schoon ontbinden. Daardoor raakt de put nooit vol.

Welke dingen zou jij missen als je geen stromend water had? En hoe zou je dat oplossen?


Andere artikelen in deze serie


Fotoverslagen van ons Zweedsche avontuur op blog De natuur als inspiratie:



6 opmerkingen:

  1. over dat toilet staat zélfs iets in de bijbel: Deut. 23:13-14... Dat las ik in een schitterend boek 'Moderne wetenschap in de bijbel' van Ben Hobrink... Willy Nobbe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon even wat links ter aanvulling van mijn lief:
    - http://www.de12ambachten.nl/
    - http://bit.ly/cyu7hO voor het bouwen van je eigen waterzuiveringsstation.
    ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Willy Dat is een goed voorbeeld. Bedenk bijv. ook dat het bij ons in Nederland enkele jaren terug heel normaal was dat honden op straat overal hun behoefte deden. En dat het daar bleef liggen totdat je erin trapte... Dat hondenbaasjes het nu moeten opruimen is een verhoging van de maatschappelijke hygiënestandaard. Het houdt volksziekten buiten de deur.

    Veel Bijbelse wetten gaan over hygiëne (dat wisten ze toen nog niet). Het is naar mijn idee de reden dat de Joden in de ghetto's de pestepidemie hebben overleefd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de vlinderoorbel jongen :)31 augustus 2010 om 14:07

    ik zou me minder veilig voelen. In Oekraïne hadden we wel stromend water maar dat was vies. en we moesten flessen bronwater drinken. dat voelde echt als een handicap.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ehm.. als ik wel een meer of rivier in de buurt had, geen probleem allemaal, of een goede schone waterput.
    [alleen.. stiekum.. ben ik wel verzot op een warme douche savonds]
    cool dat van bamboe!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @vlinderoorbeljongen :-) Ja, dat kan ik me indenken. Als het natuurlijke water uit de omgeving vies is, dan is het een onveilig idee om er te leven. In Zweden was het op de plek waar wij zaten heel erg schoon. Er wonen niet veel mensen. En de mensen die er wonen, wonen zeer verspreid. Daardoor is de omgeving niet vervuild.

    @Pien Ja, als ik terug kijk dan verlangde ik het meest naar een warme douche. Die bewustwording maakt dat ik er thuis extra blij onder stap. :-)

    BeantwoordenVerwijderen