Hoe je meer tijd over houdt voor het echte leven

Op een normale werkdag zit ik niet meer dan 2 uur op internet. Sommige mensen vragen zich af hoe ik dan overal tegelijk kan zijn, veel reacties geef, en veel tijd over hou voor mijn “echte” leven…

Als ik eerlijk ben besteed ik in het weekend meer tijd aan internet ;-) Maar het geheim zit in het slim aan elkaar koppelen van mijn informatiestromen:


Ten eerste heb ik op mijn PC, net als thuis bij de voordeur, maar 1 brievenbus: Mijn e-mailprogramma Microsoft Outlook. Vanuit daar kan ik alles lezen en schrijven. Outlook is de spin in het web. Een spin zoekt niet steeds heel zijn web af om te kijken of er ergens een vlieg zit, maar voelt op het knooppunt van de draden wanneer en waar hij zijn buit kan halen.

  • Een erg handige plug-in van Outlook is TwInbox. Hiermee heb je vanuit Outlook alle Twitter-functies tot je beschikking. Je kunt openbaar en privé op mensen reageren (@....). Je kunt je eigen tweets versturen. Je kunt tweets van anderen doorsturen (ReTweet). En je kunt vanuit Outlook op de hyperlinks klikken die mensen in tweets meegeven.
  • Twitter. Alle tweets van de personen die ik op Twitter volg komen automatisch in mijn Outlook Inbox. Alle tweets die ik zelf schrijf (via TwInbox) stuurt Twitter automatisch door naar het prikbord van Facebook, de WieWatWaar van Hyves, de Network Activity van LinkedIn, en de Twitter-gadget op mijn blog De Bomen door het Bosch....
  • Blogger.com. Als ik een blog schrijf, dan stuur ik vanuit Outlook een e-mail naar mijn blogadres. De mail wordt automatisch op mijn blog De Bomen door het Bosch... gepost. Blogger.com stuurt een bericht naar Twitter, die het weer doorstuurt naar bovengenoemde sites.
  • RSS-feeds. In mijn omgeving merk ik dat maar weinig mensen bekend zijn met RSS. Op de meeste websites kun je je via RSS abonneren op nieuwe berichten die daar verschijnen. Die nieuwe berichten krijg je automatisch in je inbox. Je hoeft niet steeds naar de website te surfen om te kijken of er nieuws is. Laat staan naar honderden websites die je regelmatig bezoekt… Dat scheelt enorm veel tijd.

    Zo volg ik op dit moment ongeveer 75 websites en blogs via RSS. Outlook haalt nieuwe berichten automatisch binnen. Dat heeft als extra voordeel dat ik ze onderweg, als ik geen internetconnectie heb, kan lezen.

Alle bovengenoemde sites kunnen een bericht met hyperlink naar je Outlook Inbox sturen als iemand ergens op je berichten reageert. Op die manier weet je precies wanneer en waar je moet zijn. Als je surfen op internet leuk vindt, dan moet je dat natuurlijk doen. Besteedt je je tijd liever aan andere zaken, dan blijf je op deze manier volledig in controle.

4 opmerkingen:

  1. is er ook zoiets voor het e-mailprogramma thunderbird?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. k heb mijn computerverkeer gereduceerd tot plusminus 1 uur per dag, en 's weekends helemaal niet. Hoevinnudat? Door heel wat te schrappen en te clusteren. Kom ik eindelijk weer aan belangrijker dingen toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Michel: Met de woorden "thunderbird twitter plugin" in Google krijg je een hoop hits terug. Zo te zien is het nogal populair om vanuit "elk" programma te kunnen twitteren. Check!

    @Sokssawat: Nou, dan moeten wij (wij die online zijn groeten u) jou dus allemaal missen... :-) Maar volgens mij ben jij goed bezig als ik je plannen lees op je blog. Het is wat als een mens in real life een geweldig leven heeft. Dank je wel voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen