Neem mijn leven. Maar neem niet mijn vrijheid!

Vrij zijn is niet alleen het afwerpen van je ketenen. Vrij zijn is een leven leiden dat de vrijheid van anderen respecteert en verbetert – Nelson Mandela

Deze week herdenken we de bevrijding van Nederland. Op 5 mei 1945 werd de bezetter het land uit gezet. Velen zijn met hun leven voor vrijheid gevallen. Zonder vrijheid had hun leven geen waarde. Zonder vrijheid waren ze al dood.




Ik was er niet bij. Ik besef echter wel dat ik de voordelen pluk van de vrijheid waar in WOII om werd gevochten. Ik kan een leven leiden waarbij ik me geen zorgen hoef te maken over of ik en mijn gezin de avond halen.

Als ik de lijst van mijn levenswaarden bekijk (en dat doe ik regelmatig), dan staan daar twee woorden bovenaan: 1. Liefde en 2. Vrijheid. Zonder liefde verdwijnt alle schoonheid in de wereld, en blijft er een kaal dor land over. En zonder liefde kun je niet echt vrij zijn.


Wat is vrijheid?

Mijn definitie: Vrijheid is kunnen kiezen. Vrijheid is de afwezigheid van bindingen die je tot een gevangene maken, of die een conflict veroorzaken met je andere waarden.

Ongebonden zijn

Als je vrij bent, ben je niet gebonden. Je mag je mening vrij uitten. Je bent niet gebonden aan de mening van een ander mens. Niet gebonden aan zijn of haar oordeel over jou. Niet gebonden aan de macht van een autoriteit die zijn macht over jouw rug misbruikt. Laat los!

Je bent niet gebonden aan regels. Regels zijn er voor de mens. Niet andersom. Soms zoek je wel eens aansluiting bij een groep. En dan mag je er pas bij horen als je je aan hun regels houdt en je aanpast aan hen. Van zo’n opvatting ben ik letterlijk allergisch. Het bezorgt me koude rillingen, kippenvel, en statisch geladen nekharen. Regels zijn alleen goed als ze de leefwereld voor ons allen beter, veiliger, en socialer maken. Laat los! Claim je vrijheid!

Je bent niet gebonden aan mensen die je energie opslurpen (ik noem dat energie vampieren). Mensen waarbij je na een ontmoeting doodop bent, terwijl je er niets voor terug kreeg. Ze doen aardig tegen je en willen graag in je buurt zijn. Ze wenden een probleem voor, en doen een beroep op je goedheid. Maar kijk uit, ze willen geen oplossing! Ze willen je energie. Uiteindelijk laten ze je leeg achter. Ze zijn de volgende alweer aan het leegzuigen. Met nog steeds hetzelfde probleem als hun vaandel. Laat los! Claim je ruimte en stel je grenzen!

Je hoeft geen slachtoffer te zijn. Als onze landgenoten en de westerse wereld in WOII een slachtofferrol hadden aangenomen, dan hadden we nu nog steeds onder het juk van de bezetter geleefd. Ja, als je op de verkeerde tijd op de verkeerde plek bent, dan kunnen je een hoop onrechtvaardige dingen overkomen. Maar daar hoef je het niet bij te laten! Je kunt ermee blijven zitten en je kunt ermee afrekenen. Die keuze heb je altijd en die keuze maak je zelf. Claim je recht!

Kiezen

In de westerse wereld ben je vrij om te kiezen. Er zijn een paar uitzonderingen:
  • Of je bent gebonden aan de zorg voor bloedverwanten. In dat geval verdien je alle hulp van wereld om je bij te staan en de last te verdelen.
  • Of je hebt een handicap, waardoor je niet geheel zelfstandig kunt functioneren (Dat maakt je echter geen gevangene).
  • Of je hebt in het verleden keuzes gemaakt die niet het resultaat brachten wat je had gehoopt. Daar kun je zelf, desnoods met hulp, verbetering in aan brengen.

Maar in de westerse wereld ben je vrij om te kiezen!
  • Vrij om je godsdienst te kiezen.
  • Vrij om je mening te uitten.
  • Vrij om je ideale woonplek te kiezen
  • Vrij om je geweldigste baan te kiezen.
  • Vrij om je eigen levensstijl te vormen. Je uiterlijk, je voorkomen.
  • Vrij om je voorkeuren en smaak te kiezen. Je muziek, je kleding.
  • Vrij om je vrienden en kennissen te kiezen. Je partner. Zelfs je familie als dat nodig mocht zijn.
  • Vrij om aan je gezondheid te werken met voedsel naar keuze en beweging.
  • Vrij om jezelf en je mogelijkheden te ontwikkelen met studie en verrijking van (zelf)kennis.
  • Vrij om zonder financiële schulden en problemen te blijven.
  • Vrij om je tijd in te delen. Je vrijwilligerswerk, je hobbies. Iedereen heeft per dag even veel tijd!
  • Vrij om het oordeel van anderen over jou naast je neer te leggen.
  • Vrij om te vechten, boven de situatie te staan, of te vluchten.
  • Vrij om te dromen over morgen.
Daarom. Leef als een vrij mens. Benader de mensen om je heen als vrije mensen en geef ze hun eigen ruimte. Want als je je vrijheid niet opeist, dan zijn de strijders die hun leven voor onze vrijheid hebben gegeven voor niets gestorven!


Aanverwante artikelen

2 opmerkingen:

  1. ja! mee eens! volledig! (vooral: "Soms zoek je wel eens aansluiting bij een groep. En dan mag je er pas bij horen als je je aan hun regels houdt en je aanpast aan hen. Van zo’n opvatting ben ik letterlijk allergisch. Het bezorgt me koude rillingen, kippenvel, en statisch geladen nekharen. Regels zijn alleen goed als ze de leefwereld voor ons allen beter, veiliger, en socialer maken." Precies!! OOk dat kippenvel enzo. Je neemt me de woorden uit de mond. En ook die mensen die geen oplossing zoeken, alleen je energie opvreten....

    Vrijheid, dat kunnen veel mensen ook helemaal niet aan. Die willen gebonden blijven, dat is veiliger. Kunnen ze altijd een ander de schuld blijven geven van hun problemen. Terwijl je de vrijheid hebt om te leven!

    Mooi stuk tekst. Goed te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sokssawat, dank je wel voor je aanvulling! Inderdaad, een bepaalde groep mensen wil helemaal geen vrijheid, want gebonden blijven is veiliger. Dan doet een ander het denkwerk en kun je de verantwoording afschuiven. Daar ga ik over nadenken als ik weer eens rondkijk wat er om me heen gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen