Wil je groeien? Dan moet je vragen stellen


Regelmatig zie ik mensen om me heen die keer op keer maar niet verder komen met hun leven. Alsof ze in cirkels rondlopen. De één heeft er geen benul van dat er iets bestaat als verder komen. Ze nemen elke dag zoals hij is en laten zich meedrijven op de stroom. Ze kijken de wereld in met de blik van een koe. Heb je wel eens een koe aangekeken? Onnozel en zonder intelligentie. Ze stellen (zichzelf) geen vragen.

Een ander zou wel willen dat het leven beter was, maar denkt dat het er voor hem/haar niet in zit, omdat de omstandigheden nu eenmaal slecht zijn. Ze durven (zichzelf) geen vragen te stellen.

Het gebed van Jabes:

Wil mij toch overvloedig zegenen en mijn gebied vergroten;
Laat Uw hand met mij zijn;
Weer van mij het kwade, zodat mij geen smart treft!
En God schonk wat hij had gevraagd.

1 Kronieken 4:9-10
Als ik terug kijk in mijn leven, en ik me afvraag waarom ik groei, dan heeft dat niets te maken met de omstandigheden. Ik zie één gemeenschappelijke deler: Ik stel vragen. Mijn generatie en de generaties ervoor zijn nog opgegroeid met het rijmpje Kinderen die vragen, worden overgeslagen. En kinderen die zwijgen, kunnen alles krijgen. We werden geleerd dat vragen stellen dom is. En dus moet je je mond houden. Hoe meer kun je ernaast zitten…

Ik ben nieuwsgierig en wil antwoorden hebben. Antwoorden zorgen ervoor dat mijn wereldbeeld steeds completer en realistischer wordt. Ik begrijp meer en zie nieuwe mogelijkheden om verder te komen. En achter ieder antwoord schuilen weer nieuwe vragen. Het houdt niet op. Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef dat er nog veel meer interessants te weten valt. Zolang je vragen blijft stellen, zul je blijven groeien.

En daardoor komen mensen om je heen ook verder. Het werkt als een olievlek. Je bent onderdeel van een groter geheel. Samen kom je verder dan ieder voor zich. Als jij groeit, dan heeft een ander daar steun en gemak van.

Lees nu bovenstaande tekst nog eens en denk er maar eens over na… Moeilijker is het niet. Vraag het gewoon!


3 opmerkingen:

  1. Zonder vragen, geen antwoorden...
    Zonder antwoorden, geen nadenken...
    Zonder nadenken, geen vooruitgang...
    Zonder vooruitgang, geen groei...
    Zonder groei, geen leven...
    Zonder leven, is dood....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig gezegd, Aukje! We moesten maar eens een keer doorbomen over dit onderwerp. Lijkt jou dat ook wat? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen