Het Nieuwe Werken – De macht verschuift


De kreet Het Nieuwe Werken zie je steeds vaker opduiken, maar Waar gaat het eigenlijk over? En waar gaat het naar toe?

De afgelopen 40 jaar zijn de veranderingen ongekend snel gegaan. In de hele geschiedenis van de mensheid is deze snelheid van ontwikkelingen nog niet waargenomen. De technologie en de opkomst van internet maken alle uithoeken bereikbaar. Het World Wide Web laat zien dat de aardbol eigenlijk maar een klein bolletje is.

Een mens heeft in zijn eentje toegang tot een bron van informatie die vroeger alleen toegankelijk was in afgesloten bibliotheken voor de daarvoor geautoriseerde personen. Een mens kan vandaag, ongeacht zijn status of rang, rechtstreeks communiceren en samenwerken met een ander mens, zonder dat daar andere mensen, managers, organisatielagen, of grenzen tussen zitten. Dat maakt de mens individueel onafhankelijk. De bekrompen ivoren gedachtentoren van je manager vormt geen struikelblok meer op weg naar jouw ideale werkdag. :-)

We leven in een geweldige tijd. De centrale macht die tot nu toe bij de leiding van de onderneming lag is aan het verschuiven naar de individuele werknemer. De manager van de toekomst is niet degene die de lakens uitdeelt. Hij is degene die zijn of haar werknemers coacht en afspraken met hen maakt over de te behalen resultaten. Hij vertelt ze niet meer hoe en met welke middelen ze hun werk moeten doen. Hij vertelt ze waarom en wanneer ze hun werk moeten doen.

Mag jij in je werk zelf bepalen hoe je het aanpakt en welke middelen je daarvoor gebruikt?

Aanverwante artikelen



2 opmerkingen:

  1. tja, eh, ik ben helemaal baas in eigen werk, das heel prettig. Ik krijg alleen steeds meer een gruwelijke hekel aan de computer, aan het hele internet(schijn)gebeuren. Eigenlijk wil ik er niet meer mee werken. Maar ja. En dan. Dan moet het dus anders. Moet mijn werk anders. Eigen keus. Maar ja. En dan. Pruttel. Sudder. Kook. Moet ik dan toch nog rigoureuzer de knop omzetten? KBen er nog niet uit. Maar gelukkig ben ik eigen baas. Denk ik. Houd ik mezelf voor.

    En toch is het ook handig. Leuke contacten, korte lijnen.

    't Is wat, zoveel keuzevrijheid!

    (joh, ik zou hier uren over kunnen praten en bomen!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-) Maar je blogs (en heel internet) zijn wel je etalage voor jezelf en je atelier. En daar maak je goed gebruik van moet ik zeggen. Ik zou het internet dan alleen maar gebruiken voor de nuttige en noodzakelijke dingen ;-)

    En inderdaad, af en toe een dagje zonder computer is heerlijk. Ik moet denken aan de verhalen van De Kameleon. Gewoon op pad en avonturen beleven. En we zien wel wat er gebeurt. Elke dag vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen