Ben jij de hele dag productief?


Als je ja zegt, dan geloof ik je niet :-) Ik ga er vanuit dat je een baan hebt waarbij je zelfstandig mag nadenken over hoe je je werk uitvoert. En nadenken kost een hoop energie. Zelfs zoveel dat een mens niet de hele werkdag een energiepiek kan hebben. Tussen elke ronde heb je een pauze nodig om op krachten te komen.

Zo heb je ochtendmensen en avondmensen. Een ochtendmens is s’morgens snel wakker en vol energie, maar s’avonds gaat het kaarsje al snel uit. Een avondmens is s’morgens niet vooruit de branden, maar s’avonds niet meer te stoppen tot diep in de nacht. Heb je wel eens gemeten wanneer jij op een dag de meeste energie hebt?

Hersenen
De hersenen vertegenwoordigen maar 2% van ons lichaamsgewicht. Echter ze gebruiken maar liefst 20% van de zuurstof die we inademen. En 20% energie van wat we opnemen via onze voeding. Dat is 1/5e deel. De overige lichaamsdelen moeten het samen met de rest doen.

Je hersenen bepalen je mentale energieniveau. Als ik mentaal een piek heb, dan kan ik bergen verzetten en creatief denken. Als ik een dip heb lukt dat niet. Daarom is het goed om te weten op welk moment van de dag je tot het betere denkwerk in staat bent, en wanneer tot makkelijke taken.

Bij veel taken op mijn todo lijst geef ik vooraf aan of ik High Mental, Medium Mental, of Braindead moet zijn. Dat is erg gemakkelijk op het moment zelf bij het besluiten wat ik ga doen.

Meten is weten
Een maand lang heb ik met een kruisjeslijst bijgehouden op welke uren ik een mentale piek had. Het resultaat is zeer verhelderend. Onderstaande grafiek geeft mijn gemiddelde energieniveau weer op een normale werkdag. Horizontaal het uur van de dag en vertikaal het aantal pieken op dat uur in de maand.



De lessen van de grafiek
  1. Ik ben een ochtendmens :-) Daarom vind ik het heerlijk om s’morgens om 4:30 uur op te staan
  2. Ik moet een energierijk ontbijt hebben.
  3. Ik moet creatief denkwerk s’morgens doen voor de betere resultaten.
  4. Indien mogelijk moet ik meetings s’morgens inplannen. Als dat niet lukt, dan moet ik s’morgens rustig aan doen om er s’middags energie voor te hebben.
  5. Een zware lunch is funest. Het zorgt ervoor dat mijn maag in het begin van de middag teveel energie vraagt. Waardoor mijn hersenen minder krijgen (De after-lunch dip). Na de lunch heb ik lichamelijke beweging nodig dat geen mentale energie kost. Daarmee krijgt je lichamelijke circulatie van spijsvertering en energieopname een boost.
  6. Een zwaar diner is funest voor het avondprogramma. Het moet dan geen inspannende avond meer worden.

Hoe ziet mijn kruisjeslijst eruit?


Of je hem op papier of digitaal bij houdt maakt niet uit. Ik doe het met Microsoft Excel.
  • In de A-kolom zet je de datum van vandaag.
  • Elke volgende kolom vertegenwoordigt een blok van 2 uur. Bij een piekmoment zet je een kruisje op de regel van vandaag. En anders niets. Door het lijstje 1 of 2x per dag aan te vullen weet je genoeg.
  • Op het laatst tel je per kolom het aantal kruisjes en dan weet je precies wanneer jij je gemiddelde piekmomenten op een dag hebt. Hoe meer dagen je het bijhoudt, des te betrouwbaarder het resultaat.

Wat zijn jouw dagelijkse piekmomenten?

Aanverwante artikelen



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen