Het Nieuwe Werken - Waar gaat het over?

De kreet Het Nieuwe Werken zie je steeds vaker opduiken, maar waar gaat het eigenlijk over? De wereld gaat om een andere as draaien, en jij zit er midden in! Wie gaat het overleven?

Ik wilde het weten en heb het boek Aan de slag met het nieuwe werken van Dik Bijl gelezen. Een helder lekker en snellezend boek. In het kort komt Het Nieuwe werken erop neer dat onze maatschappij in de afgelopen 40 jaar een ongekend snelle verandering heeft ondergaan. Nog nooit vertoond in de gehele geschiedenis. Met de komst van internet (dat was nog maar in 1993!) is onze manier van relaties onderhouden en onze manier van communiceren compleet veranderd.

Eén ding is nog niet mee veranderd:
Onze manier van werken. We zijn opgegroeid met een “lopende-band-mentaliteit”. Om te werken moet je op een bepaalde plaats zijn. Daar is de fabriek, de lopende band, het papier. En het is slim om werktijden af te spreken met collega’s, zodat je met hen kan samenwerken. Heb je ook door dat de twintigers van nu de laatste generatie zullen zijn die met dit wereldbeeld opgroeien?



Geld is inmiddels een digitaal cijfer. De elektronische handtekening is al maatschappelijk geaccepteerd. Steeds meer formulieren worden en blijven digitaal. Papier wordt gedigitaliseerd. Daardoor hoef je niet meer naar het papier en de informatie toe. De informatie kun je benaderen, ongeacht waar je bent. En het maakt ook niet uit op welk tijdstip je dat doet. Je kunt desnoods midden in de nacht het archief doorzoeken. De portier is vervangen door een inlogcode en een wachtwoord.

Juist door deze ontwikkelingen vallen de maatschappelijke problemen extra op. De komst van internet is een confronterende spiegel:
  • Wegen slibben dicht en lopen vol. Files worden groter. En je kunt nergens meer normaal parkeren.
  • Door de nieuwe manier van communiceren lopen e-mailboxen ook vol. De informatiegolf wordt groter en slokt al onze aandacht op. Het wordt steeds moeilijker om ons te focussen en taken werkelijk af te ronden. Dit proberen we op te lossen door ons suf te vergaderen met inefficiënte doelen en tijdschema’s.
  • Van bovenaf probeert men steeds meer te controleren. Er komen meer regels. Daardoor neemt de administratieve rompslomp ook toe. Zo houden we elkaar aan het werk met bijzaken en komen we aan het echte werk niet meer toe.
  • We vergeten te rusten, raken overspannen en burned-out. We innoveren niet meer, omdat onze creativiteit wordt doodgeslagen door de werkdruk. Daardoor ontbreekt het ons niet alleen aan tijd, maar ook aan energie en inspiratie. Einde ondernemingslust.
Zijn dit de werkelijke problemen? Nee, het zijn alleen maar de symptomen. Het werkelijke probleem is dat we de manier hoe we ons werk organiseren, inrichten, aansturen, uitvoeren en belonen niet hebben aangepast aan de veranderde omstandigheden in de buitenwereld.

De werkelozen van de komende 10 jaar zullen niet degenen zonder diploma's zijn. Het zullen degenen zijn die vastgeroest zitten in de lopende-band-mentaliteit. 2012 draait niet om het einde van de wereld, maar om het einde van de arbeidsmarkt zoals wij die kennen. - André J.C. Bor 20-03-2010

By the way, de fabrieksmentaliteit is nog niet eens zo oud. Het gebeurde met de industriële revolutie rond 1800. Dat was het moment dat de ambachtslieden hun huizen uitkwamen om hun werk ergens anders te gaan doen. Voor die tijd bedreven ze hun ambachten in hun ateliers aan huis. Op hun eigen plaats op hun eigen tijd.

Welke veranderingen heeft internet in jouw leven gebracht?

Aanverwante artikelen


2 opmerkingen:

  1. Internet stelt mij in staat interesse te tonen in heel veel mensen en contacten op te bouwen op afstand en tegelijkertijd krijg ik feedback waar ik mee bezig ben. Het is onmisbaar geworden voor mijn onderneming en ik kan nagenoeg kosteloos en grenzeloos mijn ideeën etaleren. Als ik bedenk dat ik hiervoor een pand had moeten huren in een aantrekkelijke winkelstraat waar ik vastzit aan openingstijden en een torenhoge huur, reclame in de plaatselijke krant... nee dan was dit alles denk ik niet gelukt... Ik kan werken op mijn eigen tijden, dat is het meest ideale van het hebben van een eigen bedrijf. Het nieuwe werken is voor mij(voor zover ik dat bekijk) al van toepassing...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aukje, jij moet wel DE droombaan van je leven hebben! Goed bezig :-)

    BeantwoordenVerwijderen