Help! Ik ben koopverslaafd


Hoe vaak kom jij in huis dingen tegen die je ooit hebt gekocht, en waarnaar je nooit meer hebt omgekeken? Ik kom ze regelmatig tegen. Een CD, een DVD, een boek, een paar schoenen… Het zet me aan het denken. Ik stel mezelf de vraag Zou ik dit missen als ik het niet meer heb? In veel gevallen is het antwoord nee. En dan word ik nieuwsgierig...

Hoeveel geld zou ik kunnen besparen met dingen die ik in een hebberige bui koop, maar die ik na een paar weken alweer ben vergeten? Daarom heb ik voor mezelf een 30-dagen kooplijst in het leven geroepen.

Als ik iets tegen kom wat ik wil hebben, maar niet direct nodig heb, dan zet ik het op deze lijst. Ik heb met mezelf een afspraak gemaakt: Alles wat ik erop zet mag ik pas na 30 dagen kopen.

Besparingen
Op 24 januari 2009 zette ik het eerste artikel erop. Een CD. Na 30 dagen besloot ik het geld voor iets anders te gebruiken. De CD bleef nog even op de lijst staan. Inmiddels staat hij er 414 dagen op. :-) Ik heb besloten hem niet te kopen.

De meeste artikelen die erop staan zijn achteraf eigenlijk niet belangrijk. Dat zegt iets over mij. Ik ben snel enthousiast en daardoor blijkbaar gevoelig voor impulsaankopen. Als ik er niet bewust op let, dan vraag ik me aan het eind van de maand af waar mijn geld gebleven is.

Op de lijst staan vooral veel artikelen met kleine bedragen. En vele kleintjes maken één grote. Als ik de bedragen optel van de artikelen die ik niet gekocht heb, dan loopt dat in de duizenden euro’s. Euro’s die ik nu bewust kan besteden aan iets wat ik werkelijk nodig heb. Of je kunt het geld aan een goed doel geven.

En een 30 dagen kooplijst is een perfect verlangenlijstje voor je feestjes. Je hoeft niet meer na te denken wat je allemaal wilt hebben.

Financiële crisis
De financiële crisis is ontstaan doordat mensen hun geleende geld niet terug konden betalen. Ik ben van mening dat je eerst geld moet hebben voordat je het kunt uitgeven. En als je het niet hebt, dan ga je sparen. Niet lenen.

De enige uitzondering is een hypotheek. Echter, het risico van dit soort leningen kun je sterk verkleinen. Bedenk dat je hem maandelijks moet kunnen afbetalen met je normale inkomen. En besef dat je de komende 30 jaar in je huis woont om te leven. Niet om rijk te worden.

Als mensen op deze manier met hun geld zouden omgaan, dan had de financiële crisis er niet geweest. Sterker nog: Mensen die sparen ipv lenen hebben geen financiële crisis! Ik ben er één van. Het probleem zit niet in de inkomsten. Het probleem zit in de uitgaven.

Als je goed op je uitgaven let, ongeacht wat je inkomen is, dan zul je geen tekort aan geld hebben. Als je daar anders over denkt, dan wordt het misschien tijd dat je met je manager gaat praten over salarisverhoging, of dat je een beter betaalde baan gaat zoeken.

Hoe omzeil jij de financiële crisis?

Aanverwante artikelen

PS. Mijn 30-dagen kooplijst bevat de volgende gegevens:
  • Begindatum
  • Soort artikel (Boek, CD, DVD, etc.)
  • Artiest/auteur
  • Artikel
  • Hyperlink naar artikel
  • Prijs
  • Prioriteit (kan door de tijd veranderen)
    • + = belangrijk
    • “ ” = normaal
    • - = niet belangrijk
    • X = niet kopen
Zo’n lijst zet je simpelweg in een worksheet (bijv. MS Excel) of database (MS Access). Het programma kan voor je uitrekenen hoeveel dagen een artikel op de lijst staat.


8 opmerkingen:

  1. Goed stuk! Ik zou hem insturen voor Lifehacking.nl
    Ik doe het al jaren zo, zij het zonder lijst. Maar ik ben ook niet koopverslaafd :) Ik koop pas iets als ik in de winkel sta en me bedenk, "nu sta ik al voor de 3e keer te twijfelen of ik dat zal kopen, dus laat ik het nu maar een keer doen"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker een goed stuk!
    ik moet me soms wel dwingen om iets wél te kopen (da's soms ook niet gezond). 'Meer met minder', 'Genoeg', 'Consuminderen', ken je dat? Hoewel we echte levensgenieters zijn, en voor bepaalde dingen best geld over hebben (vooral kwaliteitsspul), zit het er gewoon niet in, veel geld uitgeven. We maken alles het liefst gewoon zelf, want alles wat we echt mooi vinden, kun je niet in de winkel kopen. Nou houd ik ook absoluut NIET NIET NIET van winkelen (en Dirk ook niet), dat scheelt enorm!! We hebben gewoon niet zoveel nodig. Geen dure installaties, geen dure hobby's, geen dure wensen....Geef me maar een houtvuurtje en een goed boek....(enafentoenaarschotland)

    Hoewel. Toch. Ach. Ja. BOEKEN!!!! daar wil ik nog wel eens finaal voor door het lint gaan.... dan denk ik achteraf: sh*t, waarom heb ik dat boek nou weer gekocht? Dus probeer ik die opwellingen inderdaad op een lijstje te schrijven (in mijn hoofd dan) en te WACHTEN of ik het over 2 weken nog leuk vind. Meestal is het verlangen dan wel weggeebt (of er is een andere titel voor in de plaats gekomen, ha!). Maar k heb het al een stuk afgeleerd!

    Van de crisis hebben we dus absoluut geen last. In tegendeel. We hebben zelfs een huis gekocht vorig jaar (voornamelijk van ons eigen gespaarde geld). En we eten voornamelijk biologisch, ook niet echt goedkoop met 6 mensen. Dirk werkt (heel bewust) maar 3 dagen in de week, meer werken wil hij niet, zodat ie voor de rest thuis kan knutselen en de kinderen kan zien opgroeien. Goed, wel minder inkomsten (want mijn atelier is ook geen vetpot ;o), maar wel heeel veeeel levenskwaliteit. 's Maandagsochtends samen op een bankje in de zon koffiedrinken en dan voelen we ons zooooo rijk!

    En dat geeft een heerlijk, rustig gevoel, dat kan ik je wel vertellen: niet afhankelijk van banken, grote instanties, beleggingen e.d. Gewoon. Tevreden zijn. Genieten van wat je hebt en krijgt. Vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. (oei, da's wel een heel lange reactie ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jacco: Dank je wel voor het compliment! En goed idee om het artikel op Lifehacking.nl onder de aandacht te brengen. Leuk om te horen hoe mensen allemaal hun eigen manier hebben om hun koopgedrag in de hand te houden :-)

    @Sokssawat: Jullie leven klinkt helemaal ideaal. Levenskwaliteit is een hoop waard. Daar kan geen geld of carriere tegenop. We hebben veel gemeen. Ik stel me wel eens voor hoe een inbreker hier in huis op zijn achterhoofd krabt van "Wat is dit?!". Wij hebben geen materiële waardevolle spullen. Levert niks op. Wat we hebben vinden we gewoon mooi!

    Ik ga me ook nogal eens te buiten aan boeken. Gelukkig zit daar automatisch een limiet aan, want je moet de kilo's papier wel mee naar huis slepen. :-) Ons huis is min of meer een bibliotheek. Altijd goed om thuis te zijn. Dat laadt de accu op.

    In alles heb ik rust gezocht en ik heb die nergens gevonden dan alleen in een hoek met een boek. - Umberto Eco (De naam van de roos)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jaaa, dat zullen inbrekers hier ook wel denken, ja! niks waardevols, in geld uitgedrukt dan. 't Enige wat duur was, is de houtkachel, en die is te zwaar om even mee te nemen! Ja, we hebben veel gemeen, daar was ik ook al achter! Bijzonder leuk, zovaak kom je niet mensen tegen met dezelfde 'afwijkingen', ha ha!

    Alleen, met een boek in een hoek... hij zegt het prima, die Eco (kheb dat boek ook).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. WAUW! je bent echt een schrijver! Ik heb het aan Eric laten lezen en die zei gelijk: GAAN WE DOEN! bedankt voor deze waardevolle tip

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor het compliment!
    Kijk maar uit, straks heb je zoveel geld dat je moet ont-gelden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen