Geld geven? Waarom zou je het doen...


Vanmorgen, tijdens mijn ETS-huiswerk (Evangelische Toerustings School), kom ik de tegenhanger tegen van mijn blogpost Geld vragen? Dat doe je toch niet...Geld geven? Waarom zou je het doen... Waarom zou je vrijwillig geld geven aan een goed doel, zonder dat je er direct iets voor terug krijgt? Zijn er meer redenen dan alleen een goed gevoel krijgen, of het afkopen van een schuldgevoel? Het antwoord staat in Maleachi 3:10-12.

10
Stel Mij maar eens op de proef - zegt de Heer van de hemelse machten. Breng alle tienden naar Mijn voorraadkamer, zodat er voedsel in Mijn tempel is, en zie dan of Ik niet de sluizen van de hemel voor jullie open en zegen in overvloed op jullie land laat neerdalen.

11
Ik zal de sprinkhaan onschadelijk maken zodat hij de opbrengst van de aarde niet meer kan verwoesten, en de druiventros zal niet meer verdorren in de wijngaard - zegt de Heer van de hemelse machten.

12
Alle volken zullen jullie gelukkig prijzen, want jullie wonen in een heerlijk land - zegt de Heer van de hemelse machten.

(De Nieuwe Bijbelvertaling)

Merk op dat er niet over geld wordt gesproken, maar over tienden. Dat kun je opvatten als 10% van je inkomen. Maar ook als het geven van 10% van je tijd en energie aan je medemens. In alle gevallen geldt dat je erop kunt rekenen dat de sluizen van de hemel zullen open gaan.

De sluizen van de hemel? Het gaat over Wie goed doet, goed ontmoet. Of Behandel een ander, zoals je zelf behandelt wilt worden. Wat je weg geeft komt in veelvoud naar je terug. Dat geldt voor een positieve instelling, maar ook voor negatief zeuren en klagen.

*) Maleachi was een profeet die vermoedelijk ergens in de 3e of 4e eeuw voor Christus leefde.

Aanverwante berichten


4 opmerkingen:

  1. 't Grootste gebod: Heb je naaste lief als jezelf en GOd boven alles', omhelst voor mij alles. Je doet wat je op je hart hebt. Dat weeg ik niet af. Soms wéét je gewoon: dit moet ik doen, dit is goed. Dat je daar een goed gevoel bij krijgt, is een bonus. Soms doet het pijn, vooral inderdaad als je zelf een gevoel van tekort hebt. (een tekort aan vertrouwen dat er ook voor jou gezorgd wordt?. Dat je niet beseft wat die hemelse sluizen voor jou bevatten.)

    weer een goed stuk, AJC Bor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor je mooie reactie, Sokssawat. En dank je wel voor het compliment. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. och wat is dat toch altijd een prachtig stukje bijbel!

    god is zo goed. en zooo gul.
    en zooo te vertrouwen.

    en alles wat we hebben, hebben we gekregen. delen wat je kunt.
    heb steeds meer het gevoel, het is niet van míj, en wat doe ik er dan duzz mee...

    en ook, ach.. het is maar geld. die hemelse sluizen zitten VOL overvloed.

    leuk je blog. mooi stukje.
    mooie blog-kop ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pien, dank je wel voor je compliment! De foto in de blogkop is relatief gezien in "onze achtertuin" genomen. Vorig jaar lente. Op landgoed Den Treek.

    Helemaal waar. Wat we hebben, hebben we alleen maar te leen. Je kunt het niet meenemen naar het hiernamaals. Dat besef je volgens mij vooral als je net een paar lammetjes erbij hebt gekregen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen