Vroeg opstaan – Waarom begin je eraan?


Ik heb 14 redenen ontdekt:

1. Een mok verse dampende koffie aan het begin van de dag is een goede reden om op te staan. Het is een erg goede beloning voor jezelf dat het je gelukt is om je los te maken van je bed. En je bent de eerste van het huis die koffie heeft! Je zult nooit de laatste druppel in de pot vinden. Als ik s’morgens ergens sacherijnig van wordt… >:-[

2. Positieve mindset. Als je de dag begint met kijken/lezen/luisteren van iets positiefs en opbouwends, dan bepaalt dat je mindset voor de rest van de dag. Niet dat je de hele dag positief en vrolijk zult zijn, maar je kunt negatieve gebeurtenissen beter weerstaan, rustiger blijven nadenken, en mogelijkheden blijven zien in plaats van moeilijkheden. Positieve gedachten geven je energie en laden je op. Negatieve gedachten slurpen je leeg en laten je uitgeput achter.

3. Jezelf s’morgens tot rust brengen reduceert je stressgehalte over de rest van de dag. Stille tijd, bidden, mediteren. Jezelf de tijd geven om even niets te hoeven en te moeten. Het werkt als een medicijn dat na het innemen nog uren doorwerkt. Het laadt je accu op.

Voor de hooggevoeligen onder ons: Na een goede start van de dag kun je beter omgaan met alle prikkels van buitenaf. En s’avonds ben je minder moe.

4. Review s’morgens je doelen. Dit zet je focus voor de dag in de juiste richting. Kies je 3 Most Important Tasks (MIT’s, Stephen Covey) die je vandaag gaat doen. Minimaal 1 gerelateerd aan een doel, zodat je doel vandaag een stukje dichterbij komt. Als je met die task begint, dan heb je voor de rest gegarandeerd een topdag. En alles wat je na je 3 MIT’s nog doet is als slagroom op het toetje.

Hier zit een keerzijde aan: Als je na het kiezen van je MIT’s jezelf laat leiden door de waan van de dag, en je komt er niet aan toe, dan baal je s’avonds als je terug kijkt. Je bent dan wel moe, maar je hebt voor je gevoel niets gedaan.

5. Je hebt al een berg werk verzet, terwijl de dag nog moet beginnen. Het maakt dat je de rest van de dag in een lagere versnelling kunt gaan. Je hebt een voorsprong op anderen. En daarom extra tijd over voor de rest wat je nog wilt doen.

6. Tijd voor een uitgebreid ontbijt. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Ik denk met plezier terug aan ons verblijf in Edinburgh. Het Engels/Schotsche ontbijt is een geweldig vooruitzicht om vroeg voor op te staan!


In de volksmond wordt gezegd Ontbijt als een keizer, lunch als een koning, en dineer als een bedelaar. Je kunt s’morgens beter een gezond ontbijt nemen, want je moet overdag energie te verbranden hebben. Overdag heb je vervolgens minder behoefte aan tussendoortjes. De verleiding is een stuk minder, omdat je minder “honger-signalen” van je lichaam krijgt. En je kunt je eten maar vast binnen hebben, want je weet nooit wanneer je volgende maaltijd is ;-)

7. Het meemaken van een zonsopkomst is adembenemend. Meer adembenemend dan een zonsondergang. De omgeving is nog als een grijs schilderij. Dan wordt het langzaam in doffe en matte kleuren geschilderd. En per nieuwe laag worden ze steeds intenser.

8. Er is nog geen geluid in en om het huis. De wereld is nog in rust. Geen stemmen, geen huisgenoten, geen buren, geen auto’s. Alleen de vogels zijn al op. En de koeien loeien in de wei. Daar zet je je ramen voor open!

9. De ochtendlucht inademen is lekkerder dan de avondlucht inademen. De lucht is nog koel en schoon. De dauw ligt nog op de velden. Heerlijk om je longen en je buik diep vol en rond te inhaleren.

10. Geen file en geen spits. Je kunt voor de files uit naar je werk. De weg is nog vrij om door te rijden. En als je iemand tegen komt die wel haast heeft, dan hoef je je er niet aan te ergeren. Je kun hem of haar rustig voor laten gaan, want jij hebt alle tijd. En in de trein/tram/bus is het rustig, zodat je de keuze hebt om op jouw favoriete plek te zitten. Je hebt de hele bank voor jou alleen.

11. Je bent ruim op tijd op je eerste afspraak. Als je veel te vroeg bent, dan heb je tijd om voor te bereiden wat je gaat bespreken. Met een relaxte mindset verloopt de vergadering als vanzelf. Je hebt een beter overzicht van het onderwerp. En je laat bij de ander(en) per definitie een goede indruk achter. Anders dan wanneer je gehaast en gestrest te laat binnen komt stormen. Er wordt gezegd Belangrijke mensen komen altijd als laatst. Dat is waar EN dat is alleen ceremonieel. Als de vergadering over dingen gaat die hen echt aangaan, dan zullen ze op tijd zijn.

12. Je houdt je werkdag langer vol. Je hebt meer tijd voor je werk. Als ik s’morgens achter de tijd aan hollend mijn dag begin, en ik krijg geen grip op wat ik aan het doen ben, dan ben ik na de lunchpauze uitgeput.

13. Aan het einde van je werkdag ga je met een gerust hart naar huis. Je hebt je werktijd er dubbel en dwars op zitten. Collega’s die je met een schuin oog aan kijken en overwerken, zijn vanmorgen waarschijnlijk niet vroeg opgestaan. ;-)

14. Als je altijd vroeg op staat is uitslapen op een vrije dag extra relaxt. Het begint de avond ervoor al als je de wekker uit zet, zodat hij s’morgens niet af gaat.

Heb jij aanvullingen op deze lijst?

Aanverwante artikelen


12 opmerkingen:

  1. Leuk te lezen dat het zoveel voordelen heeft!
    Maak je 's ochtends ook mooie foto's?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En hoe zit het als je een avond mens bent???
    Maar goed, misschien wordt het anders als ik een baan heb en vroeg moet beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nummer 1, 2, 3 en 6 (en uiteraard punt 14!)spreken mij enorm aan. Die koffie (heerlijke, verse, zwarte koffie, oei, wat lekker!) dat Schotse ontbijt (wij gaan minstens 1x per jaar naar Schotland, vooral natuurlijk om die heerlijke ontbijtjes in de B&B's), die stille tijd, die frisse lucht en, last but not least, ik word er inderdaad minder prikkelgevoelig van. Als HSP-er is dat voor mij erg belangrijk: rustig, in stilte, beginnen. Liefst alleen. Daar heb ik de hele dag profijt van.

    Aanvullingen? Je (nou ja, ik) wordt er creatiever van. Gevolg van het contact leggen met je ziel, je mogelijkheden 's ochtends vroeg, dat geeft ruimte.

    Morgen is het zaterdag. Blijf je dan langer liggen? Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank jullie wel voor de reacties. Leuk om te lezen hoe iedereen over vroeg opstaan denkt.

    @Christine: Ik maak op dit moment zelf niet zoveel foto's. Aukje (zie "De Natuur Als Inspiratie..." bij mijn favorieten) is daar meer mee bezig. En natuurlijk http://www.victorbos.nl/. Die trekt er echt voor op uit.

    @Famke: Een avondmens :-) Dan moet je inderdaad een heel ander ritme hebben met de momenten dat je je wakker en energiek voelt. Heb je dat voor jezelf wel eens bijgehouden?

    Het punt is: Als je avondmens bent, dan moeten late avonden je dus meer voordelen geven dan vroege ochtenden. Lijkt me interessant om dat van een avondmens te lezen.

    @Sokssawat: Dank je wel voor je aanvulling dat je er creatiever van wordt. En dat je elk jaar naar Schotland gaat klinkt alsof je een uitstekende levensgenieter bent :-) Goed bezig!

    Ja, vandaag (zaterdag) zijn we blijven liggen tot 9:00 uur. Op een vrije dag is uitslapen enorm relaxt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wij ook, mét ontbijt op bed! maar jee, wat duurde het lang voor ik echt wakker was... pas tijdens een wandeling over het Rode klif kwam ik weer bij mezelf.

    Zo, weer een 'bewijs' dat je beter vroeg op kunt. Ha!

    (jaaaa, Schotland zit in mijn hart, we genieten daar mateloos! Iona! Mull! Skye! St Cyrus! Cairngorms! Enzovoort! Maar het dagelijkse leven hier bij het Rode Klif en de Gaasterlandse bossen, dat zit in mijn ziel, dan ben ik pas echt thuis!LevensGenot PurSang)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Iona, daar willen we ook nog eens naar toe. Op dat eiland zijn een hoop ontwikkelingen begonnen die zich over Europa hebben verspreidt, en die het hebben gemaakt wat het nu is.

    Bij ontbijt op bed heb ik altijd een associatie met beschuitkruimels tussen mijn tenen :-) Wij geven de voorkeur aan een gedekte ontbijttafel onder de bomen in de achtertuin. Zon net op, vogels en eekhoorns in de bomen, en er gewoon heel lang over doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je dat weer mooi gezegd André. Ik zal het ter harte nemen...alleen dat ontbijt...ik weet het niet hoor. Ik prefereer toch iets lichters, behalve de koffie dan.
    Als je arbeid moet verrichten moet je inderdaad 's ochtend met de keizer eten en dan zou ik een bord havermout prefereren.
    Schotland is ook nog een vakantiewens van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Martha Dank je wel voor je compliment. Als havermout de manier is om jezelf te verleiden vroeg op te staan, dan zou ik het zeker doen! Vooral als je op dat moment in Schotland bent ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 's Morgens sta ik altijd te laat op, 10,11, soms 12 uur en ga rond 23, 00, naar bed en voel me dan heel schuldig, vooral als ik die dag niets nuttigs heb gedaan. De eerste helft van dit jaar lukte het prima, maar na augustus ging het weer mis en ik voel me er miserabel onder en hoop dat niemand doorheeft dat ik zo lang uitslaap.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je wel voor je eerlijke reactie. Dat jij zo bewust bent over hoe je je voelt zal ervoor zorgen dat je erachter komt waar jij je bed voor uit komt. Wat was er in de eerste helft van dit jaar precies aan de hand waardoor het prima lukte?


    Van: Disqus [mailto:notifications@disqus.net]
    Verzonden: vrijdag 11 oktober 2013 23:59
    Aan: andrebor@xs4all.nl
    Onderwerp: Re: New comment posted on http://debomendoorhetbosch.blogspot.com/2010/02/vroeg-opstaan-waarom-begin-je-eraan.html




    Disqus

    Settings













    A new comment was posted on De Bomen Door Het Bosch

    _____



    Piggelmee

    's Morgens sta ik altijd te laat op, 10,11, soms 12 uur en ga rond 23, 00, naar bed en voel me dan heel schuldig, vooral als ik die dag niets nuttigs heb gedaan. De eerste helft van dit jaar lukte het prima, maar na augustus ging het weer mis en ik voel me er miserabel onder en hoop dat niemand doorheeft dat ik zo lang uitslaap.
    5:58 p.m., Friday Oct. 11







    Reply to Piggelmee


















    Moderate this comment by email


    Email address: bricetbrac@gmail.com | IP address: 79.86.116.167
    Reply to this email with “Delete”, “Approve”, or “Spam”, or moderate from the Disqus moderation panel.









    _____







    You're receiving this message because you're signed up to receive notifications about activity on threads authored by andrebor.
    You can unsubscribe from emails about activity on threads authored by andrebor by replying to this email with "unsubscribe" or reduce the rate with which these emails are sent by adjusting your notification settings.

    Disqus

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De eerste helft van het jaar had ik er een "gewoonte" van gemaakt om vroeg op te staan. Daarna gebeurde er iets emotioneels waardoor ik slecht insliep en af en toe een slaaptablet nam. Daardoor werd ik weer later wakker, enz., enz.
    Maar jouw blog heeft al ernorm geholpen en ik stel me nu 's avonds een doel voor de volgende morgen, heb mijn wekker wat verder weg gezet, dus moet er dan uit. Mijn doel is om mijn man een lekkere mok koffie op bed te brengen, want als hij als eerste op is (heel vaak dus!) brengt hij mij thee! En het lukt! Vanmorgen om half 9 eruit! Wil voor de winter naar 8 uur.
    Dank je voor alle wijze adviezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat goed van je! En graag gedaan. Dank je wel voor het delen van je verhaal. Kijk maar uit, straks blijft je man expres langer liggen. Want wie wil er nou geen koffie op bed. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen