Vroeg opstaan - Hoe pak je het aan?


Vroeg opstaan biedt vele voordelen. Maar hoe overtuig je jezelf daarvan als je in je warme bed ligt? Als de noodzaak om op te staan er (nog) niet is. Als je straks tijd te kort komt… Ik heb 12 mogelijkheden ontdekt.

1. Begin in de lente met vroeg op te staan. De dagen worden dan steeds langer. Je staat makkelijker op als het buiten licht is. Een gewoonte aanleren is het moeilijkst in het begin, dus maak gebruik van gunstige omstandigheden. Als je de gewoonte eenmaal te pakken hebt, dan maakt het seizoen niet meer uit.

2. In kleine stapjes. Als je iemand bent die niet tegen grote veranderingen kan, zet dan elke week de wekker steeds 10 minuten eerder. Totdat je de tijd bereikt hebt waarop je op wilt staan. Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde.

3. Gebruik een ringtone die je uit wilt zetten. In ieder geval ééntje waarbij je wakker blijft. Ben je een mens die tijd nodig heeft om wakker te worden, dan is een CD met natuurgeluiden een tip. Op sommige stereotorens kun je instellen dat het volume steeds harder wordt. Maak daar gebruik van, zodat je uiteindelijk toch uit je bed wilt om het geluid zachter te zetten. Maak dan uiteraard geen gebruik van de afstandsbediening… :-)

4. Ban “snooze”. De snooze-functie op je wekker is dodelijk voor vroeg opstaan. De wetenschap dat hij over 9 minuten (waarom eigenlijk 9 minuten?) weer gaat zorgt ervoor dat je nog even blijft liggen. En daarna nog een keer. En NOG een keer…

5. Zet de wekker uit de buurt van je bed. Zodat je eruit moet om het alarm af te zetten. En als je er dan toch uit bent… dan loop je net zo makkelijk door naar de badkamer.

6. Verlaat direct je slaapkamer als je de wekker hebt uitgezet, zodat je geen excuus hebt om toch maar weer terug te kruipen in bed. Zet je wekker desnoods buiten je slaapkamer.

7. Kleed jezelf direct aan. Blijf niet in je nachtkleding rondlopen. Je geeft hiermee het sein aan je onderbewuste dat de dag is begonnen en dat je wakker blijft. (punt)

8. Beloon jezelf bij elke vooruitgang. Hoe klein de vooruitgang ook is. Geef jezelf een kop koffie cadeau dat het je weer gelukt is. Het is altijd belangrijk jezelf te belonen voor kleine verbeteringen. Beloningen smaken naar meer. Beloon jezelf uiteraard alleen als het een goede verbetering is ;-)

9. Besteed je gewonnen tijd nuttig. Bedenk vooraf wat je gaat doen. Bij voorkeur iets waarvan je mentale accu oplaadt. Stille tijd, meditatie, iets waarin je in het moment zelf kunt zijn, zonder kopzorgen over wat daarna komt. Mihaly Csikszentmihalyi schrijft hierover in zijn boek De weg naar flow. Ga niet e-mail checken of TV-kijken. Dat kun je de hele dag nog doen. En als je iets gaat doen wat je de hele dag nog kunt doen, dan blijf je de volgende keer liggen.



10. Zorg dat je niets hoort, of alleen natuurlijke geluiden. Zet je ramen open als je in een natuurlijke omgeving woont. Of zet een CD op van Dan Gibson (hoor bovenstaand youtube-filmpje), of klassieke barok. Geluiden van radio en TV zorgen voor een confrontatie met de buitenwereld. Dat is geen goede start van de dag als je die voor jezelf wilde beginnen.

11. Zet een alarm voor als je naar je werk moet. De tijd vergeten is heel makkelijk als je leuke en interessante dingen aan het doen bent. Na een goede start van de dag wil je niet alsnog in de stress schieten, omdat je te laat komt op je afspraken.

12. De avond ervoor eerder gaan slapen. Wellicht de belangrijkste van allemaal. Als je s’avonds te laat naar bed gaat, dan wil je s’morgens in je bed blijven liggen. Je lichaam heeft een minimaal aantal uren nodig om te rusten. Tijdens mijn experiment sta ik elke morgen om 4:30 uur op. Daar tegenover staat dat ik om 20:30 uur ga slapen. Mijn persoonlijke energiepieken bevinden zich in de ochtenduren. En na de lunchdip nog eentje tussen 14-16 uur. s’Avonds na een werkdag heb ik alleen nog energie voor enkele “braindead” activiteiten.

Mythe: Er wordt wel eens gezegd: Uren die je voor 0:00 uur slaapt tellen dubbel. Is dat waar?
Nee, het is niet waar. Het is echter wel zo dat de eerste uren die je slaapt “dubbel tellen”, omdat je dan dieper slaapt dan de rest van de nacht. Dat hoeft echter niet voor 0:00 uur te zijn. Het hangt van je slaapritme af.

Hoe sta jij s’morgens vroeg op?

Wat zijn jouw piekmomenten op een werkdag?

Aanverwante artikelen


3 opmerkingen:

  1. elke stap die je beschrijft klopt; en als je eenmaal doorhebt hoe heerlijk het is om de ochtendstilte voor jezelf te hebben, wordt dat de belangrijkste motivatie uiteindelijk.

    je kunt jezelf ook vertellen: in het najaar, als de dagen weer kort zijn en het kouder wordt,mag ik weer langer blijven liggen. Dan heb je ook het gevoel meer aan je natuurlijke ritme te beantwoorden en je weet dan: wat ik doe is goed.

    Mijn piekmomenten? 's ochtendsvroeg, absoluut. En s'middags van 1-3. Maar dat komt ook door het ritme van de kinderen. Ik forceer mezelf daarom wel om iets te doen wanneer het kan, want veel effectieve tijd heb ik niet door de 2 kleinsten. Dat is ook dé motivatie om er vroeger uit te gaan. Vooral 's weekends, want dan lopen mijn pubers me in ieder geval ook niet voor de voeten, ha ha! Hoe vroeg ik er uit ga, is nooit hetzelfde. 's Winters kwart voor 8, samen met dochter Dagmar. 's Zomers half 6- 6 uur. Eerder hoeft voor mij niet, anders worden de dagen me weer te lang ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben het helemaal met je eens André, alleen zou ik als extra punt nog eentje toe willen voegen.
    - Een alarm zetten, op bijvoorbeeld je telefoon, dat je naar bed moet.

    Wanneer het 'savonds gezellig is omdat je nog wat zit te kletsen of te lezen of een andere activiteit aan het doen bent (bijvoorbeeld tv kijken of achter de pc zitten) kun je als gewoontedier toch net even langer door willen gaan. Dan wordt het moeilijker om 'sochtends je bed uit te komen.
    Oh ja, en een uur voordat je slapen gaat geen inspannende dingen meer doen, daar blijf je wakker van liggen... Maar misschien had je zelf al wel bedacht dat je ooit eens een blogje ging schrijven over: "hoe val ik goed in slaap"
    Moet je je vrouw maar vragen hoe kruiden daarbij kunnen helpen :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Aukje: Dank je wel. Je geeft me inspiratie voor weer een nieuw hoofdstuk aan het experiment. (R)

    @Sokssawat: Inderdaad, het voelt al een beetje als verslavend dat ik s'morgens die tijd voor mezelf wil hebben! Heerlijk. :-) En interessant om te lezen hoe jij dat met kinderen doet. Voor onze katten maakt het niet uit hoe vroeg ik op sta. Ze zijn me altijd voor. :-)

    BeantwoordenVerwijderen