Vroeg opstaan – Het experiment


Vandaag ben ik gestart met een experiment.

In de tijd dat de lente er weer aan komt en de dagen langer worden vind ik het heerlijk om vroeg op te staan. Er heerst s’morgens vroeg nog vrede op aarde (oké, de krant en het journaal niet meegerekend). Het is nog donker en je ziet niets bewegen (op het platte land…). In de lente en de zomer zie je de zon op komen. Er is nog geen geluid in en om het huis, geen stemmen, geen buren, geen auto’s. Alleen de vogels zijn al op. En s’morgens ademt de lucht veel lekkerder dan s’avonds.

Als daarna iedereen wakker wordt, dan is het geweldig om al op gang te zijn. Je hebt een voorsprong. En als je met iets positiefs begint, dan bepaalt dat je mindset voor de rest van de dag (dat geldt trouwens ook als je met iets negatiefs begint…). Je bent klaar voor de start. Voor je gevoel heb je al een halve dag werk verzet. De rest van de dag kun je rustig aan doen… ;-)

Het voordeel van ingesleten gewoonten
Wanneer je een maand lang dagelijks eenzelfde handeling uitvoert, dan wordt het een gewoonte. De handeling wordt overgenomen door je onderbewuste. Het gebeurt voortaan vanzelf zonder dat je erover nadenkt. Zo wil ik automatisch vroeg op gaan staan. Er wordt gezegd dat daar veel voordelen aan zitten. Die wil ik gaan ontdekken. En ik zal ze met jullie delen.

Concrete doelen
Om een gewoonte aan te passen moet je een doel hebben. Doelen moeten concreet zijn. Vage doelen zijn het beste excuus om te blijven liggen. De komende 31 dagen ga ik het volgende doen:
  1. Elke werkdag (4 dagen in de week) sta ik om 4:30 uur op.
  2. Elke werkdag doe ik rond 5:15 uur een tweet op Twitter.
  3. Elke werkdag om 6:27 uur stap ik op de trein naar mijn werk.
Motivatie
Een gewoonte houdt alleen stand als je gemotiveerd bent. Als er meer voordelen dan nadelen aan vast zitten. En je raakt alleen gemotiveerd met de juiste beloning. Het moet iets zijn wat meer plezier geeft of minder pijn veroorzaakt.

Welke voor- en nadelen heeft vroeg opstaan volgens jou?

Meer artikelen


6 opmerkingen:

  1. Voordeel: Ik maak het begin van de dag mee wat elke dag iets wonderlijks is.
    Nadeel: Ik moet er nu ook iets vroeger uit om samen met jou ons kopje kruidenthee te drinken ;)Dus het is wel een leuk experiment maar ik moet haast noodgedwongen mee doen...
    Want het is wel gezellig :D zo saampjes bij het krieken van de ochtend met een kopje thee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. (ha, die Aukje, ja zo'n lief heb ik ook, hij moet er regelmatig om 4 uur uit, maar dat vind ik dus écht midden in de nacht, dus ik blijf lekker liggen!)

    Ik beweeg met de seizoenen mee: s winters blijf ik langer liggen en ga vroeger naar bed dan voorjaar en zomer. Heb het 's winters ook veel meer nodig en het is een natuurlijk iets, je energie sparen als het koud is.

    als de dagen lengen, dan moét ik er uit: de vroege ochtend is zo'n heerlijk stil moment. In die stilte hoor je wat je denkt, wat je Geest zegt, wat je hart zegt. Die specifieke frisheid van de ochtend is heilzaam voor lichaam en geest. De wereld slaapt nog, en jij bent deel van de natuur om je heen. Magisch gewoon. Die ontspanning werkt door, de rest van de dag. Nu heb ik het ook wel erg nodig, tijd alleen, stilte. En dat is met een gezin niet altijd gemakkelijk te vinden... 's ochtends is dus een bijzonder goed moment.

    Nadelen? Tja... als het niet zulk lekker weer is, is het toch erg fijn om te blijven liggen, ontbijt op bed te krijgen. Of niet dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ps: weet je dat ik pas een paar weken geleden de link legde tussen jou en Aukje! Ineens viel het spreekwoordelijke muntstuk (tja, hoeveel mensen heten er nu Bor, zou je zeggen, maar echt, ik had nog geen koppeling in mijn hersenen gemaakt, ha ha!)

    Jullie zijn een inspirerend stel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig Greetje!
    André vertelde het me gisteren dat je de link pas had gelegd :)
    Bedankt voor compliment!
    We zullen een glas mede op jullie heffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. goed zo! doen wij dat vanavond op jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Sokssawat: Die van dat ontbijt op bed vind ik geniaal om te blijven liggen :-)

    En met de seizoenen meebewegen is ook een logische gedachte. Dit experiment van Vroeg Opstaan ben ik dan ook alleen begonnen, omdat de lange seizoenen er weer aan komen. In de Herfst starten zou meer moeite kosten.

    Wat je zegt over de stilte s'morgens, dat ben ik nu ook aan het ontdekken. Word vervolgt!

    BeantwoordenVerwijderen