Vroeg opstaan – De ideale ochtendroutine

Gewoontes aanleren. Het is eigenlijk net als met je TomTom of je Garmin. Je geeft aan waar je heen wilt. Het apparaat bepaalt waar je nu bent, en geeft alternatieven hoe je het beste bij je einddoel kunt komen. Je kunt kiezen uit de kortste, de snelste, of de meest optimale route.

Om een gewoonte aan te leren ga je door eenzelfde proces. Je moet een doel hebben. Waarom begin je eraan? Je moet weten waar je heen wilt. In mijn blogpost Vroeg opstaan - Waarom begin je eraan? zoek ik het doel waarom ik vroeg op wil staan.

Als je je doel(en) eenmaal gevonden hebt, dan is de vraag: Hoe pak je het aan? Dat zijn de mogelijke routes die je kunt nemen. Tegelijkertijd stel je jezelf de vraag: Waar ben ik nu? Om te weten of je je doel bereikt hebt, moet je weten waar je nu bent. En zolang je huidige positie nog niet samen valt met je bestemming, dan heb je je doel nog niet bereikt… Vraag maar aan je TomTom. ;-)

Waar ben ik nu? Hoe ziet mijn ochtendroutine op werkdagen eruit?

4:30 uur
De wekker gaat. Het geluid is 1 aanslag van een gitaarakkoord (akoestisch). Elke minuut slaat hij 1x. En dat doet hij net zolang totdat ik hem uit doe. Het is geen vervelend geluid, maar het houdt je wel wakker. De wekker ligt halverwege de trap op de trapleuning. Als ik de wekker uit doe ben ik uit de slaapkamer en ver van mijn bed. Het is dan makkelijker om verder de trap af te lopen naar de badkamer dan om terug te gaan.

De verwarming in de badkamer staat al aan. Erg prettig als je net uit een warm bed bent gestapt. 2 katten achtervolgen mij, zichtbaar blij dat er eindelijk weer eens wat beweegt in huis na een lange saaie nacht. Ze eisen allebei mijn aandacht. Een naïef mens denkt nog dat ze net als andere wezens “goedemorgen” zeggen. Naderhand blijkt meestal dat de etensbakjes leeg zijn, en dat hun aardige kattengedrag niets anders is dan list en manipulatie om kattenbrokjes. “It’s all about the food, baby. And you are my servant”.

5:00 uur
Gewassen en aangekleed ga ik naar de keuken om koffie te zetten. Geen Senseo of ander instant spul. Nee, gewoon gekookt water door een filter met gemalen koffiebonen. De koffiebonen maal ik trouwens niet om deze tijd. En de buren zijn daar blij mee >:-)

foto genomen in Archeon

Terwijl de ketel aan de kook wordt gebracht ruim ik de vaat op. Geen vaatwasmachine. Zoveel maken we hier in huis niet vuil. En onze aardewerken potten en pannen, houten borden en bestek houden het niet uit in een vaatwasmachine.

De broodbakmachine is net klaar en de geur van vers gebakken brood hangt door het hele huis. Dat is trouwens ook een goede reden om op te staan!

5:15 uur
Met een hete dampende kop verse koffie gaat mijn eigen tijd in. De wekker gaat standaard ook om 5:45 uur af, dus het komende half uur hoef ik me nergens druk om te maken. Ik ga aan de slag met wat ik gisteren bedacht heb te gaan doen. Het vullen van dit halve uur is een blogpost op zichzelf (binnenkort verwacht in dit theater…).

5:45 uur
De wekker gaat. Tijd voor het ontbijt. Mijn vrouwe heeft besloten dat ze daar bij wil zijn. Er zijn van die mensen die s’morgens beter niet met elkaar kunnen praten, zodat de sfeer prima (te snijden) blijft. In ons geval is het geen probleem.

Het zelf gebakken brood is een erg goed hoofdgerecht van het ontbijt. Voor de liefhebbers: Er zijn broodbak-receptenboeken verkrijgbaar waarmee je eindeloos kunt variëren. Uiteraard eten we niet elke morgen zelf gebakken brood. Het moet speciaal blijven.

Breakfast at Bag End, Hobbiton, The Shire.
Eet je mee?
6:10 uur
Tijd om naar de trein te gaan. Dat is een stukje lopen. Helemaal niet erg als je in een bos woont waar de vogels rond deze tijd alweer druk bezig zijn met zichzelf te laten horen. Het is nog donker en de ochtenddauw hangt over het land. Dat ademt goed. Volle longen! Een goed energieshot aan het begin de dag.

6:27 uur
De treinreis begint. Meestal is de NS op tijd. Mijn dagelijkse review begint. Alles wat er in mijn leven en werk speelt komt voorbij. Ik kies mijn focus en bepaal mijn plan voor vandaag.

Epiloog
Verloopt mijn ochtendroutine exact volgens bovengenoemd tijdschema? Eigenlijk nooit precies... :-) Mijn leefregel is nog altijd “Ik heb geen horloge, want ik heb de tijd”. Het schema is niet in beton gegoten. Het is een richtlijn. Soms is het exacte tijdstip belangrijk (de trein wacht immers niet). Maar regels zijn gemaakt voor de mens. Niet andersom.

Als je een nieuwe gewoonte wilt aanleren of verbeteren, dan is het goed om jezelf voor te stellen hoe de ideale situatie is. Dat werkt als een spiegel. Je kunt precies zien waar de verbeterpunten zitten. Als je s’morgens vroeg in de spiegel kijkt, dan weet je wat ik bedoel… ;-)

Wat is jouw ideale ochtendroutine?

Aanverwante artikelen


6 opmerkingen:

  1. Hallo André,

    Ik ben Charlotte en via de blog(of Twitter?) van Aukje kwam ik hier terecht.
    Ik werd nieuwsgierig en begon met het lezen van verschillende artikelen.. En ik vind echt dat je hele boeiende, inspirerende en leuk geschreven blogposts schrijft!
    Hier kom ik vaker terug! :)

    Fijne avond verder!
    Groetjes, Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Charlotte,

    Dank je wel voor dit geweldige compliment. Dat doet een mens goed. Je bent hier op deze blog altijd welkom :-) Ik zie dat jij ook een blog hebt en heel wat af schrijft. Daar ga ik nog eens een keer goed voor zitten.

    Aukje en ik kennen elkaar erg goed. Dat beviel ons zo goed dat we dezelfde achternaam hebben genomen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vroege vogel,

    Vorodat ik een gezin had stond ik ook altijd een uur eerder dan strikt noodzakelijk was op. Tijd om wakker te worden, een stukje dagopening d.m.v. gebed en bijbellezing en verder een frisse start van de dag.
    Toch viel en valt het mij moeilijk om dit vol te houden wanneer je er rgelmatig een of meedere keren per nacht uit moet om nat geplaste bedden te verschonen of kinderen in enge droomfasen een troostend plekje in bed ons bed te geven om die vervolgens een half uur later weer terug te sjouwen naar zolder. Daar komt bij dat de rust in huis pas intreedt om 20.30 uur, dus voordat je even met een boek kunt gaan zitten is het al snel over negenen.
    Mooie principes van vroeg op staan, die ik zeker deel, maar die lang niet altijd haalbaar zijn met jonge kids om je heen.

    André, dan doen we gewoon voor 21.00 uur een kop koffie!

    Groet van Onno

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onno!

    Dank je wel voor je reactie. Een gezin dat jou s'nachts wakker houdt helpt niet mee met vroeg opstaan, nee (dergelijk gedrag zou verboden moeten worden ;-) Inderdaad moet je je rustpunten dan op een ander moment van de dag zoeken. Een kortere reistijd voor woon/werk-verkeer helpt bijv. mee voor meer mogelijkheden. Het wordt tijd voor thuiswerken!

    Gegroet,
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Andre,
    ook een reactie van mij op je blog. Zoals ik al eerder twitterde, evenals voor Onno, geldt dat voor mij ook. Onze avondrust start rond 21.00 uur. Dan hebben we om 20.00 uur al een bak koffie genomen met onze oudste twee en proberen we de dag wat door te nemen. Daarna is het een rustmoment voor ons; of door een wandeling buiten óf door elk ons ding te doen lezen / computeren... zelfs dat laatste kan rust geven! écht waar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @W.J. Nobbe Ja, met je hoofd in een computer zitten geeft rust ja. :-) Ik zie mijn laptop als mijn externe geheugen. Er zitten heel veel dingen in die ik zelf niet meer hoef te onthouden. Dat geeft rust.

    Over het vroeg opstaan (of laat naar bed gaan :-) Je wandelingen buiten doen me denken aan de mijlen die we vroeger langs het strand hebben gelopen. Het is goed om zo'n plek dichtbij huis te hebben. Nu hebben we de prachtigste bossen.

    Als ochtendmens laadt ik enorm op als de wereld (en zelfs de natuur) nog slaapt. Dat is een enorm ongekend geweldige ervaring. Elke dag weer.

    Dank je wel voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen