Goede voornemens en de 6 horizonnen van overzicht






Bij elke jaarwisseling speelt dit onderwerp weer op. De één kijkt terug op het afgelopen jaar, en bezint zich op het volgende jaar. Breken met slechte gewoontes. Een nieuwe kans om volgend jaar de dingen beter te doen. De scepticus zet zich bewust af tegen goede voornemens. Waarom alleen bij de jaarwisseling, en niet het hele jaar door? En wat komt er allemaal van terecht? Na januari, als de orde van de dag ons dagelijks leven weer in beslag neemt, ben je de voornemens weer vergeten… Van welke kant je het ook bekijkt, het onderwerp Goede voornemens duikt altijd weer op en je moet besluiten of je er (n)iets mee doet.

Landkaart
Stel dat de jaarwisseling voor jou een moment is voor bezinning, dan heb ik een aantal tips. Ik zie mijn leven als een reis met mijn dagelijkse bezigheden, projecten, plannen, verantwoordelijkheden, en doelen. Mijn systeem, waar ik al mijn akties en projecten in verzamel, vormt een landkaart om te bepalen of ik op de goede weg zit. Ik kijk op de kaart en stel mezelf de volgende vragen:


  • Waar ben ik? Als je niet weet waar je bent, dan weet je ook niet waar je heen moet.
  • Waar wil ik op uit komen? Als je niet weet waar je heen wilt, dan blijf je stil staan of je loopt in rondjes.
  • Waarom wil ik daar op uit komen? Als je dit vooraf bedenkt, dan motiveert dat tijdens de reis om door te gaan. Vooral op moeilijke momenten wanneer het een logische optie lijkt om te stoppen.
  • Wat is de beste weg om er te komen? Het scheelt een hoop moeite en frustratie als je vooraf de alternatieven tegen elkaar afweegt. Wat vind je de meest relaxte manier van reizen? En wat mag het je kosten?
  • Waar moet ik onderweg rekening mee houden? Heb je verplichtingen? Moet je ergens op letten? Reis je met anderen? Dan moet je afstemmen, en rekening met elkaar houden. Heb je onderweg zaken/papieren nodig die je beter vooraf kunt regelen?
  • In welke richting zet ik de eerstvolgende stap? Elke reis begint met de eerste stap. En als de eerste stap is gezet, dan gaat de rest “vanzelf”. Anders gezegd, als je de eerste stap niet zet, dan blijft je reis alleen maar een plan en komt er verder niets van.


Opstijgend vliegtuig
In het Getting Things Done-denksysteem gebruikt David Allen de metafoor van een opstijgend vliegtuig om overzicht in je leven te creëren. Daar waar andere time-management systemen de zaak van boven naar beneden afwerken, doet Getting Things Done dat van beneden naar boven. Je begint met vandaag. Alles wat je bezig houdt in het nu.





  • Startbaan/runway – Akties (je to-do-lijsten) waar je op dit moment mee bezig bent.
  • 10.000 feet – Projecten. Oftewel, de dingen die je (binnen een jaar) af wilt maken, maar waarvoor je meer dan 1 opvolgende aktie moet doen om ze af te krijgen.
  • 20.000 feet - Verantwoordelijkheden en Aandachtsgebieden. Je moet weten waar je verantwoordelijk voor bent, wat jouw rol daarin is, en waar je aandacht naar uit gaat. Bij de meeste mensen zijn het +/- 15 dingen: gezondheid, gezin, huishouden, werk, inkomen, studie, hobby’s, sociaal netwerk, vakantie, etc.

    Zijn AL je projecten te relateren aan je verantwoordelijkheden? Zo niet, dan verspil je tijd en energie. Als je niet weet waar je verantwoordelijk voor bent, dan moet je niet vreemd opkijken dat je onderbewuste met een knagend gevoel om aandacht schreeuwt. Zonder een compleet overzicht van verantwoordelijkheden kunt je niet ontdekken waar dat vandaan komt. Je raakt gedemotiveerd en teleurstelling wacht om de hoek.

  • 30.000 feet – Doelen. Wat wil je de komende 2-5 jaar bereiken? In je werk en je leven? Passen je verantwoordelijkheden binnen deze doelen? Zo niet, wat moet je laten vallen of wat moet je op je nemen om de juiste richting op te bewegen?
  • 40.000 feet – Visie. Wat wil jij in je leven bereiken? Als je straks 120 jaar bent en je kijkt terug op je leven, heb je dan bereikt wat je wilde bereiken? Heb je dan het leven geleefd wat je wilde leven? Is het leven wat je vandaag leeft het perfecte leven wat jij op je 120e terug wilt zien? Zo niet, dan is er maar 1 moment om te besluiten een andere koers te gaan varen: Nu!
  • 50.000 feet – Levensvervulling. Waarom ben ik op aarde? Wat draag ik bij aan God en aan de mensheid? Wat is mijn “destiny”? Dit zijn je normen en waarden waaruit je leeft. Eerlijkheid, trouw, betrouwbaar, zekerheid, avontuur, etc. Je drijfveren achter al je plannen, projecten, en akties. Je eigenschappen waarmee jij herinnert zult/wilt worden bij je familie, vrienden, kennissen, en de mensheid.


Hoe je lekker op de startbaan rijdt en hoe je op 10.000 feet in controle blijft heb ik beschreven in mijn blogs over Controle. Hoe je op 20.000 feet je verantwoordelijkheden en aandachtsgebieden voor jezelf zou kunnen invullen beschrijf ik een volgende keer aan de hand van hoe ik het zelf doe.


Wat zijn jouw goede voornemens voor 2010?


Gerelateerde artikelen:

3 opmerkingen:

  1. soepel en vol vertrouwen meebewegen met het leven ipv overal controle willen hebben; als HSP'er die alles (aan)voelt, ben ik altijd aan het denken, denk vaak alles kapot voor ik er maar aan begonnen ben. Dát bedoel ik. Het meer laten stromen.... wat meer vertoeven in Rivendell, waar de bomen in je kamer groeien. Of in The Shire, waar het leven zo simpel is...

    Goede dagen en alle goeds!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Soepel en vol vertrouwen meebewegen met het leven" is een goed voornemen, Sokssawat. :-) De controlefreak uithangen brengt immers alleen maar stress en frustratie met zich mee. En dat willen we nu juist voorkomen.

    Jaaa! Meer in Rivendell rondhangen. Goed idee!

    Je wens voor goede dagen en alle goeds is volledig wederzijds.

    BeantwoordenVerwijderen