30.000 feet: Doelen stellen (haalbaar in 1-2 jaar)


In een vorige blogpost over goede voornemens en de 6 horizonnen van overzicht nam ik een landkaart als metafoor voor waar je heen wilt met je leven. Je kunt je hele leven op reis zijn, druk met alles wat je onderweg tegen komt. Maar als je niet nadenkt over waar je naar toe wilt en waar je wilt uitkomen, dan moet je niet vreemd opkijken dat je in rondjes blijft lopen, steeds maar weer bij dezelfde kruispunten stopt, en geen stap verder komt.

Nadenken en opschrijven wat je het komende jaar/2 jaar wilt bereiken is goed voor jezelf om op de route te blijven. En als je jezelf onmogelijke doelen stelt die niet haalbaar zijn, dan is dat niet eens zo erg. Je bent op weg in een goede richting. Zoals iemand ooit zei You have to reach for the stars to land on the moon.

Het leuke van doelen stellen is terug kijken naar wat je behaald hebt. Voor mijzelf was 2009 met al zijn ups en downs een zeer geslaagd jaar. Onder andere de volgende doelen heb ik af kunnen vinken:

  • Gezondheid. Ik had een slaapprobleem met een medische oorzaak. Mijn doel was om dat te laten uitzoeken en oplossen. Dat is gelukt. Een wereld van verschil. Goed slapen en uitrusten is een eerste vereiste voor de mens om goed te functioneren.
  • Studie
    • VOFHA. Ik kreeg vanuit mijn werk de mogelijkheid om de VOFHA (Vakopleiding Openbare Financiën voor Hogere Ambtenaren) te volgen. Een fulltime opleiding van een aantal maanden waarin je meekijkt in de keuken van de Regering en de Haagse Politiek. Heel veel lees- en leerwerk in heel weinig tijd. Ik had me voorgenomen om te slagen voor het examen. Dat is gelukt.
    • ETS (Evangelische Toerustings School). Het 3e jaar afmaken en het 4e (laatste) jaar beginnen. Ook gelukt, ook al was de opstart van het 4e jaar wat moeilijk door familiaire omstandigheden.
    • Breinonderwijs/Snellezen. Een zeer interessante cursus over de werking van de hersenen en verwerken van informatie. Mijn leessnelheid is verdubbeld en evenzo mijn begrip van wat ik lees. Het blijkt dat onze hersenen zich vervelen als wij op voorleessnelheid lezen (zoals het ons geleerd is). Onze hersenen werken veel sneller. Niet kunnen concentreren en afdwalen komt omdat we te langzaam lezen. Hier ga ik nog eens een apart blogje aan wijden. (Zie website Purple Monkey Breinonderwijs)
  • Hobbyist: Bier maken. Jawel, op dit moment staat er 8 liter zelf gemaakt Abdijbier in de kelder te rijpen. Voornamelijk het wachten is een uitdaging :-)
Op mijn werk heb ik ook een aantal (persoonlijke) doelen gehaald waar ik/ons team het komende jaar veel gemak van gaan hebben. En uiteraard heb ik ook een aantal doelen NIET gehaald. Maar omdat het ook 2 jaar mag duren, ga ik er gewoon mee door :-) Alle kleine stapjes zorgen samen uiteindelijk voor grote resultaten.



Hoe weet je dat je goede doelen stelt?
In mijn vorige blogpost over dit onderwerp schreef ik over je verantwoordelijkheden en rollen in het leven (Zie blogpost 20.000 feet Verantwoordelijkheden). Je doelen moeten hieraan gekoppeld kunnen worden. Je kunt de bovenstaande mindmap weer als basis nemen. Zet je eigen naam in het midden en schrijf in de eerste ring je rollen in het leven. Vervolgens kun je je doelen aan deze rollen koppelen. Die vormen dan als het ware de tweede ring.

Welke (persoonlijke) doelen heb jij dit jaar gehaald?


En welke doelen ga je in het aankomende jaar halen?


Gerelateerde artikelen:


1 opmerking: