Collect: De kunst van het verzamelen


Collect (Verzamelen) is de eerste fase van Getting Things Done.

In mijn vorige blogpost De bomen door het bos niet meer zien schreef ik dat hersenen nutteloos zijn om als agenda of to-do-lijst te gebruiken. Het is beter om acties en gedachten buiten je hoofd te verzamelen. Acties en gedachten waar je iets mee moet (maar nu even niet).

Van je af schrijven elimineert stress, en het maakt direct letterlijk ruimte vrij. Ruimte voor datgene waar hersenen WEL goed in zijn: oplossingen verzinnen, ontdekken van nieuwe mogelijkheden, en fantaseren over wat je wilt met je leven.

Hoe gaat dat in de praktijk?


Losse gedachten komen de hele dag door. Met name als mijn concentratie zich ontspant. Alleen, op het moment zelf kan ik er meestal niets mee. Ik ben of met iets anders bezig, of niet op de juiste plaats, of het is niet de juiste tijd om er iets mee te doen.

Als ik niets doe, dan ben ik de gedachten even later weer vergeten. En dat is jammer. Er zal maar een briljant idee tussen zitten die daarna nooit meer in je bewustzijn oppopt. Eentje die de weg naar nieuwe mogelijkheden opent, of die je van een hoop toekomstige narigheid zal verlossen. Dat is op zich al een stressvol idee. En dat is onnodig.

Om die reden heb ik capture-tools (pen en papier, mobiel, laptop, etc.) bij me op elke plek waar ik langer dan 15 minuten verblijf. Van de gedachtestroom schrijf ik steekwoorden op. Tekenen of schetsen kan ook.

Er zijn momenten op een dag dat ik niet kan schrijven. Tijdens het autorijden, fietsen, bewegen, of sporten. Op die momenten heb ik de spraakrecorder op mijn telefoon. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik maximaal 1x per 2 dagen al mijn gevangen gedachten verwerk.

Doordat je je gedachten vangt, laat je bewustzijn ze los. Je kunt dan al je aandacht richten op datgene wat je nu aan het doen bent. Het is net zo belangrijk om een betrouwbaar systeem buiten je hoofd te hebben, waarin je de opgevangen gedachten later verwerkt. Heb je dat niet, dan kruipen de gedachten weer terug in je hoofd om je lastig te vallen op de verkeerde momenten.

Je opgevangen gedachten verwerken doe je in de volgende fase van Getting Things Done.

Capture-tools


• Notitieblok met (vergader)aantekeningen en (telefoon)notities. Thuis, op het werk, en in de auto.
• Post-Its (overal)
• Mobiel, Blackberry, iPhone (voicemail, SMS, notities)
• PC, laptop
• Whiteboard, prikbord
• Koelkastdeur met magneten
• Deur met schoolbordverf
• etc.

Stuffbakken:


• Postvak IN in je mailprogramma. 1 voor elk e-mailadres.
• Brievenbus aan de weg of in je voordeur
• Agenda
• Vak in je tas
• Portemonnee
• Krantenbak
• etc.


Welke manieren heb jij om je gedachten te verzamelen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten