De waarde van toekomstige beloningen

Een zakenman gaat op vakantie na een lange tijd van hard werken en een drukke agenda. Hij huurt een vissersboot. Het is een geweldige dag, en op het water vind hij eindelijk tijd om zich te ontspannen.

Naderhand raakt hij in gesprek met de bootverhuurder en zegt tegen hem “Jij doet goede zaken”.

Waarop de bootverhuurder zegt “Inderdaad, de zaken gaan heel goed”.

Zakenman ”Mag ik je een advies geven? Je bent wel erg goedkoop. Je waardeert je diensten veel te laag. Je kan veel meer huur vragen”.

Bootverhuurder “Maar waarom zou ik dat doen?”

Zakenman “Wel, als je meer huur vraagt, dan maak je meer winst. En van die winst kun je een 2e boot kopen.”

Bootverhuurder “Maar waarom zou ik dat doen?”

Zakenman “Wel, als je een 2e boot hebt, dan maak je nog meer winst. En van die winst kun je uiteindelijk een hele vloot kopen”.

Bootverhuurder “Maar waarom zou ik dat doen?”

De zakenman is verbaasd en denkt “Typisch een visser. Je kunt wel zien dat dit niet de snuggerste mensen zijn”. En hij zegt “Wel, als je een hele vloot hebt, dan maak je nog meer winst. En uiteindelijk heb je zoveel geld dat je niet meer hoeft te werken. Je kunt dan de hele dag relaxt aan de waterkant zitten vissen, en veel meer tijd met je gezin en familie doorbrengen”.

Waarop de bootverhuurder zegt “Maar dat doe ik al…”

Bron: The Great Work Interviews - Michael Neill

Geen opmerkingen:

Een reactie posten